Kierownica sportowa to, obok wersji tuningowych, jedna z możliwych alternatyw dla przeciętnego samochodu, będącego jego dobrym akcesorium. Teoretycznie, dokonanie wyboru nie powinno być trudne. W końcu jest to jedynie obręcz o okrągłym kształcie, która dzięki dwóm lub trzem ramionom jest osadzona na drążku kierowniczym. Sprawa się jednak nieco komplikuje, gdy zagłębimy się w temat i okaże się, jak szeroki wybór technologii i materiałów jest dostępny na rynku. Pamiętajmy przecież, że chodzi nie tylko o wrażenia estetyczne, ale również wygodę prowadzenia pojazdu oraz bezpieczeństwo. Dlatego też kierownica, którą chcemy zamontować w naszym pojeździe, musi posiadać homologację, uprawniającą ją do wykorzystywania w samochodach.

Kierownica sportowa — jej rozmiar ma znaczenie

Kierownica? Duża czy mała, okrągła czy z różnymi akcentami? Wbrew możliwym podejrzeniom wybór odpowiedniego parametru ma znaczenie. W dużej mierze podejmowana decyzja będzie zależna od pojazdu i od tego, w jakim celu chcemy się nim poruszać. Typowo wyścigowa jazda po torze będzie łatwiejsza, jeśli wybierzemy model o mniejszej średnicy. Umożliwi to wykonywanie szybszych skrętów. Taka kierownica sportowa będzie wymagała jednak większego udziału siły mięśni, szczególnie w przypadku montowania jej w starszych samochodach, które nie posiadają układu wspomagania kierownicy. W takim przypadku sprawdzi się średnica 28 lub 32 cm (większa w przypadku bardziej ozdobnego charakteru). Jeżeli samochodem będziemy poruszać się głównie po mieście, tarcza nie powinna być zbyt mała, gdyż zwyczajnie utrudni nam to codzienne poruszanie się po drogach i parkowanie.

Niektóre firmy oferują na rynku kształty kierownic odbiegające od klasycznych. Na przykład posiadają wypłaszczenia na dole, to cecha charakterystyczna dla samochodów sportowych produkowanych seryjnie. Jednakże rozwiązanie takie nie jest zbyt wygodne, jeżeli poważnie myślimy o bezpieczeństwie i czasie reakcji. Dobra kierownica sportowa to taka, która zachowuje swój klasyczny, okrągły kształt. Dlaczego? Podczas energicznych ruchów i szybkiego kręcenia, zmiana kształtu odczuwanego pod powierzchnią dłoni będzie dezorientować kierowcę. Teoretycznie do wszystkiego można się przyzwyczaić, ale jeżeli można odczuwać komfort od samego początku, to czemu by nie skorzystać?

Z jakiego materiału powstanie idealna kierownica sportowa?

Wygoda i użyteczność to dwa powody, dla których warto poruszyć temat związany z obiciem kierownicy. Nie chodzi tu tylko o miłe wrażenie sensoryczne. Zarówno podczas dynamicznej jazdy w trakcie wyścigu, jak i spokojnej podróży przez miejską dżunglę, nasze dłonie muszą mieć zapewnioną dobrą przyczepność. Przeciętne kierownice są dosyć śliskie i grożą utratą kontroli podczas parkowania lub przy dużych zakrętach. Na ratunek przychodzi skóra i zamsz. Drugi z wyżej wymienionych materiałów będzie szczególnie cenny dla kierowców wyczynowych, ponieważ w połączeniu ze specjalnymi rękawiczkami gwarantuje pewny uchwyt. Jest on jednak niezbyt trwały. Jeżeli nie planujemy profesjonalnych startów, lepiej, aby nasza kierownica sportowa była skórzana, gdyż zapewni nam to porównywalną przyczepność i dłuższą żywotność.

Kierownica sportowa może się łatwo odpinać

Przy wyborze akcesoriów do samochodu warto zwracać uwagę na to, jakie umiejętności trzeba posiadać, aby zamontować określoną część. Kierownica sportowa może być ewenementem w naszym pojeździe, a to wszystko za sprawą montażu za pomocą naby, czyli specjalnej przejściówki lub systemu „quick release”. Takie rozwiązania są stosowane najczęściej w samochodach sportowych z klatką bezpieczeństwa, gdzie ruchy kierowcy są znacznie utrudnione. Wtedy wystarczy wcisnąć przycisk i wypiąć kierownicę bez żadnych narzędzi. Dla osób, które montują go w samochodach do jazdy po mieście, może to być ciekawy pomysł na zabezpieczenie pojazdu przed kradzieżą.