Brak sygnału dźwiękowego, uszkodzenie poduszki powietrznej, niedziałający tempomat czy brak sterowania systemem audio. Choć to różne elementy, mogą mieć wspólny problem – uszkodzoną taśmę pod kierownicą.
Złamanie taśmy powoduje, że przestają działać elementy sterowane z kierownicy, często pojawiają się kontrolki informujące m.in. o usterce poduszek.Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Uszkodzenie taśmy pod kierownicą może wpływać na działanie systemów bezpieczeństwa i komfortu
Ze względu na konieczność zdemontowania poduszki powietrznej i kierownicy, naprawę powinien wykonać warsztat
Wszystkie prace należy wykonywać przy odłączonym zasilaniu
Do wszystkich przełączników i przycisków muszą dochodzić przewody elektryczne. W przypadku elementów umieszczonych na kierownicy nie jest tak prosto – połączenie musi umożliwiać obracanie kierownicą. Najczęściej jest to realizowane przez elastyczną, długą taśmę, która rozwija się i zwija wraz z obracaniem kierownicy. Niestety – z czasem taśma ulega uszkodzeniu i trzeba ją wymienić.
Oczywiście, nie każdy problem da się wytłumaczyć uszkodzeniem taśmy – np. w przypadku poduszek warto zacząć od diagnozy komputerowej, żeby ustalić, którego obwodu dotyczy. Jeśli jednak nabierzemy pewności, że problem związany jest właśnie ze wspomnianym połączeniem, nie pozostaje nic innego, niż wymiana. Nie jest to szczególnie skomplikowana operacja, ale trzeba mieć świadomość, że trzeba ingerować w system poduszek powietrznych, a także zdemontować kierownicę. Zwykle nie są potrzebne żadne szczególne narzędzia – w przypadku Dacii Lodgy wystarczy dość długi, nieduży śrubokręt oraz zestaw końcówek typu Torx – 50, 20 i 10.
Jak wymienić taśmę
Jak się zabrać do wymiany? Zaczynamy od ustawienia kierownicy oraz kół samochodu na wprost – to ważne, bo późniejsze precyzyjne ustawienie kierownicy względem kół nie będzie łatwe. Odłączamy też akumulator. Kolejne kroki są dość naturalne – trzeba zdemontować poduszkę powietrzną kierowcy, kierownicę, a następnie przełączniki i elementy dodatkowe (np. sterowanie radiem czy – jak w tym przypadku – czujnik położenia kierownicy). Nowa taśma fabrycznie jest zablokowana – zabezpieczenie należy zdjąć, gdy taśma jest już na miejscu. Montaż przeprowadzamy oczywiście w odwrotnej kolejności.
Galeria zdjęć
1/7 Wymiana taśmy pod kierownicą
1/7
Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Odłączamy akumulator, następnie trzeba zdemontować osłonę przełączników i stacyjki.
2/7 Wymiana taśmy pod kierownicą
2/7
Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Trzeba zdjąć poduszkę powietrzną kierowcy. Sposób demontażu zależy oczywiście od marki i modelu samochodu, w tym przypadku (Dacia Lodgy) należy płaskim śrubokrętem ścisnąć sprężyny trzymające poduszkę po obydwu stronach kierownicy. Jednocześnie delikatnie odciągamy poduszkę i odłączamy styki elektryczne.
3/7 Wymiana taśmy pod kierownicą
3/7
Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Widok po wyjęciu poduszki: złącza tempomatu i ogranicznika prędkości oraz poduszki. Koła i kierownica powinny być ustawione dokładnie na prost.
4/7 Wymiana taśmy pod kierownicą
4/7
Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Kolejny element: odkręcanie śruby trzymającej kierownicę – w tym przypadku potrzebny jest klucz typu Torx (T50). Na zdjęciu widać śrubę pokrytą klejem – już w trakcie montażu. Po odkręceniu śruby kierownicę trzeba szarpnąć, zdejmując ją z wieloklinu.
5/7 Wymiana taśmy pod kierownicą
5/7
Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Kolejne elementy – demontaż przełączników pod kierownicą oraz (w tym przypadku) czujnika położenia kierownicy.
6/7 Wymiana taśmy pod kierownicą
6/7
Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Skąd wziąć nową taśmę? Do wielu modeli są dostępne zamienniki. Wybierając właściwy, poza modelem auta trzeba uwzględnić wyposażenie – w stosunkowo prostym aucie, takim jak Lodgy, dostępne są warianty z tempomatem (lub bez), regulatorem prędkości, sygnałem dźwiękowym. Zamiennik – tu Valeo – odpowiada idealnie oryginałowi (można domniemywać, że to ten sam produkt, z tym że… ze zeszlifowanym logo Renault), a kosztował około 320 zł.
7/7 Wymiana taśmy pod kierownicą
7/7
Źródło: Auto Świat / Andrzej Jedynak
Wszystkie potrzebne elementy zdemontowane, pora na montaż – oczywiście w odwrotnej kolejności.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.