Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Czy to najbezpieczniejszy fotelik świata? Ma wbudowaną poduszkę powietrzną

Czy to najbezpieczniejszy fotelik świata? Ma wbudowaną poduszkę powietrzną

Wybór fotelików do przewożenia dzieci jest ogromny, ale ten okazuje się wyjątkowy. Czy Cybex Anoris T i-Size – fotelik z wbudowanym airbagiem – zrewolucjonizuje rynek? Czy rzeczywiście jest aż tak bezpieczny, jak twierdzi jego producent?

Cybex Anoris T: fotelik z wbudowaną poduszką powietrznąŹródło: Auto Bild
  • Inaczej niż w poduszkach, które znamy z aut, airbag fotelika napełniany jest sprężonym gazem.
  • Cybex Anoris T i-Size jest świetnie zabezpieczony przed nieprawidłowym montażem.
  • Fotelika z airbagiem nie da się zamontować tyłem do kierunku jazdy, nie można też w nim przewozić dziecka w pozycji leżącej.
  • Fotelik z airbagiem jest już dostępny w Polsce, kosztuje ok. 3 tys. zł

Dummy model Q3, czyli manekin do testów zderzeniowych, zastępuje dziecko w wieku przedszkolnym – waży 14,59 kg, ma 98,6 cm wzrostu. Taka większa ciężka lalka. W dodatku ekstremalnie droga: aż 180 000 euro, czyli według obecnego kursu jakieś 850 000 złotych. Tyle że tym razem nie chodzi wcale o zabawę, ale o poważne sprawy: bezpieczeństwo dzieci podczas wypadków. Tym maluchem nie zajmuje się więc przedszkolanka, ale inżynier, specjalista od symulacji wypadków. I nie jesteśmy w przedszkolu, lecz w oświetlonym jaskrawym światłem laboratorium firmy Cybex w niemieckim Bayreuth. Przypięcie fotelika do stanowiska testowego i podłączenie czujników mierzących obciążenia działające na przypiętego w foteliku pasażera zajmuje niespełna 20 minut. To wszystko po to, żeby udowodnić, że Anoris T i-Size, czyli najnowszy model marki Cybex, rzeczywiście jest najbezpieczniejszym dostępnym fotelikiem dziecięcym.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pierwszy seryjny fotelik dziecięcy z airbagiem

Konstruktorzy z firmy Cybex uznali, że najlepszym sposobem na zapewnienie maksymalnej ochrony będzie zastosowanie poduszki powietrznej wmontowanej w fotelik. Tak samo ważne, jak sama poduszka, są algorytmy określające optymalny moment jej uruchomienia – to właśnie ten algorytm stanowi pilnie strzeżoną tajemnicę firmy, ponoć dostęp do niego ma tylko czterech jej pracowników. Skąd taki nacisk na poufność? Ten fotelik to prawdziwa rewolucja. Dziś nikt już nie wyobraża sobie kupienia nowego auta bez poduszek powietrznych. Podobnie będzie z fotelikami – twierdzi Franz Peleska, szef działu badań i rozwoju firmy Cybex.

Fotelik został poddany dziesięciokrotnie większej liczbie prób zderzeniowych, niż ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych modeli. Wszystko po to, żeby zamontowana w nim poduszka powietrzna otwierała się tylko wtedy, kiedy rzeczywiście jest potrzebna, a nie np. w wyniku gwałtownych wstrząsów czy przeciążeń, które nie wynikały z kolizji, lecz np. z gwałtownego manewru lub jazdy po nierównej nawierzchni. Rozbudowany algorytm służy do tego, żeby nawet 1000 razy w ciągu sekundy wyliczać, czy otwarcie poduszki będzie korzystne dla bezpieczeństwa małego pasażera.

Fotelik z poduszką powietrzną napełnianą sprężonym gazem

Jak wygląda próba zderzeniowa? Najpierw w hali rozbłyskują pomarańczowe światła, później słychać sygnał ostrzegawczy. Fotelik gwałtownie wystrzeliwuje do przodu na ruchomej podstawie. "Zderzenie czołowe przy 80 km/h". Słychać przytłumiony huk – to dźwięk poduszki, która otwiera się i podtrzymuje manekina przypiętego do fotelika. Dramatyzm sytuacji widać dopiero wtedy, gdy przyjrzymy się nagraniu tej sceny w zwolnionym tempie i kiedy poznamy zasadę działania systemów zamontowanych w foteliku. Poduszka powietrzna – inaczej niż w przypadku airbagów montowanych w samochodach – nie jest napełniana gazami powstającymi w wyniku odpalenia niewielkiego ładunku pirotechnicznego. Tu są one zgromadzone w zbiorniku ciśnieniowym – nie ma więc ryzyka, że gorące gazy poparzą malucha. Mimo to napełnienie poduszki trwa zaledwie 10 milisekund, dzięki czemu może ona podtrzymać ciało dziecka, zanim zawiśnie ono w pasach. Ciało dziecka jest chronione od kolan do głowy lepiej niż w innych fotelikach.

Cybex Anoris T: o połowę niższe siły w czasie wypadku

Według ekspertów z firmy Cybex siły działające na małego pasażera da się dzięki airbagowi obniżyć o połowę! To, że producent i pracujący na jego zlecenie konstruktorzy są zadowoleni, oczywiście o niczym nie świadczy. Tyle że na temat tego fotelika wypowiedzieli się już też niezależni eksperci – m.in. w testach niemieckiego automobilklubu ADAC fotelik z airbagiem również otrzymał wysokie noty. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że kiedy rozwiązanie to stanie się popularne, spadną ceny fotelików z airbagami – teraz za fotelik Cybex Anoris T i-Size trzeba zapłacić ok. 3000 złotych.

Cybex Anoris T: naszym zdaniem

Cybex Anoris T i-Size to niewątpliwie jeden z najbezpieczniejszych fotelików, choć warto też mieć świadomość jego ograniczeń. Montuje się go wyłącznie przodem do kierunku jazdy, można go stosować tylko w pojazdach wyposażonych w Isofix, koniecznie z nogą (podporą) stabilizującą, nadaje się dla dzieci powyżej 15. miesiąca życia.

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków