Miłośnicy tuningu samochodowego wykorzystują także spoilery jako charakterystyczny element stylizacji nadwozia. W przeszłości tylko samochody wyścigowe i samochody sportowe o wysokich osiągach były wyposażone w spojlery ze względu na zalety aerodynamiczne.

Spojlery stały się powszechne w latach 70., na czele z modelami takimi jak Porsche 911. Jednak nie tylko dlatego, że wyglądały fajnie. Spoiler zwiększał widoczność z tyłu pojazdu, pozwalając samochodom nadjeżdżającym z tyłu lepiej widzieć samochód jadący z przodu. Ciekawostką jest fakt, że spoiler po raz pierwszy został wykorzystany w wyścigach F1 w roku 1968 w modelach Lotus 49 w wersji „B”, Brabham BT26 i Ferrari 312/68 F1.

Spoiler a skrzydło - jaka jest różnica?

Zadaniem spoilera jest sprawienie, by pojazd był bardziej aerodynamiczny. Podczas gdy większość z nich jest przymocowana z tyłu pojazdu, niektóre można znaleźć z przodu. Spoiler może być zamontowany w różnych miejscach nadwozia lub wysunięty spod przedniego zderzaka - wówczas będzie nazywany splitterem. Spoilery są przymocowane do górnej krawędzi nadwozia i zaburzają opływ powietrza wokół niego.

Skrzydło natomiast jest odsunięte od nadwozia. Podobnie działa jak skrzydło samolotu. Siła nośna skrzydła jest skierowana w dół i dodatkowo, element ten generuje większy opór ruchu samochodu.

Na rynku dostępne są trzy rodzaje spojlerów - spoilery bagażnika, dokładki zderzaków oraz nakładki progowe. Wszystkie te elementy nie tylko mogą poprawić wygląd naszego samochodu, ale jednocześnie poprawić jego aerodynamikę. Spoilery są montowane na specjalnych, ultra mocnych klejach i śrubach. Generalnie, nie ma żadnego znaczenia, jaki posiadamy samochód - czy to w nadwoziu kombi, czy w małym hatchbacku, spoiler może wyglądać dobrze. Najważniejsze jest, by był dobrze wyprofilowany.

Spoilery - rodzaje i zastosowanie

Spoilery dostępne na rynku są zrobione z laminatu, czyli włókna szklanego z żywicą, materiałów termoplastycznych (np. ABS, polipropylen, polietylen), z poliuretanu lub mieszanek kompozytów np. włókna węglowe, kewlarowe. Kierowcy, którzy chcą zadbać o ciekawy wygląd samochodu i jednocześnie praktyczne zastosowanie wybierają spoilery z materiałów termoplastycznych. Są one bardzo trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne.

Właściciele samochodów osobowych, którzy szukają z kolei najtańszego spoilera, wybierają chętnie elementy stworzone z laminatu. Spoilery zbudowane z kompozytów np. włókna węglowego premium są drogie, ale za to wyglądają najbardziej designersko.

Spoilery z laminatu są wybierane chętnie też, dlatego, że jest duża dostępność części do prawie każdego modelu samochodu. Spoilery z ABS-u, czy poliuretanu są zazwyczaj dostępne tylko u producenta samochodów.

Profesjonalni tunerzy samochodów chętnie stawiają również na repliki spoilerów oraz oryginalne części z konkretnych modeli aut. Wśród europejskich producentów spoilerów liczą się takie marki, jak: ABT, Zender oraz Rieger. Właściciele japońskich samochodów wybierają spoilery od Nismo, Spoon oraz Mugen.

Spoiler - czy taka modyfikacja samochodu jest legalna?

Spoilery dostępne na rynku wtórnym są dostępne dla większości typów samochodów i zostały zaprojektowane tak, aby nadać sportowy wygląd w każdym nadwoziu, jednocześnie poprawiając właściwości jezdne i osiągi samochodu.

Aby takie rozwiązanie było legalne, to spoiler musi być bezpiecznie przymocowany do samochodu, bez ostrych lub niebezpiecznych krawędzi. Nie powinien on również zasłaniać widoku tylnej szyby.

Warto jednak wiedzieć, że policja może nałożyć na nas mandat karny za używanie pojazdu, który poprzez liczne modyfikacje powoduje nadmierną emisję spalin, co w konsekwencji negatywnie odbija się na środowisko.