• Opony to dziś produkty wysokich technologii, które wymagają odpowiedniego serwisowania
  • Dobry serwis opon wymaga wykwalifikowanego personelu i sprawnych narzędzi
  • Kupując markową oponę, warto wybrać markowy warsztat

Wymiana opon? Nic prostszego – tak myśli wielu kierowców. Tymczasem dobór, wymiana i wyważenie opon rzeczywiście mogą być proste, pod warunkiem jednak, że warsztat wie, jak to zrobić, i ma odpowiednio wyposażony serwis oraz wykwalifikowanych mechaników.

Poza tym opona to nie wszystko – współczesne samochody to skomplikowane i precyzyjne urządzenia. Kiedy jeździmy nimi na co dzień, raczej nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile techniki „wiezie” nas na miejsce.

Istotną częścią technologii, dzięki której nasze auta zachowują stabilność jazdy, są opony. Przenoszą one ogromne obciążenia dynamiczne, muszą sprawdzić się w różnych warunkach – wymagania stawiane oponom są bardzo wysokie. I takie też wymagania wypada stawiać dobremu serwisowi opon. Powierzchnia styku opony z drogą jest wielkości mniej więcej połowy kartki A4.

Nowoczesny kompleksowy serwis – w tym miejscu celowo wykroczymy poza pojęcie typowego serwisu opon – powinien zadbać nie tylko o opony, lecz także o te elementy auta, które pozwalają im prawidłowo pracować. Nietrudno się domyślić, że chodzi tu o zawieszenie i wszelkie jego elementy mające wpływ na geometrię układu jezdnego naszego samochodu.

Dlatego, mówiąc o warsztacie serwisującym opony, należy poszukać takiego serwisu, który oferuje kompleksową diagnostykę i obsługę układu jezdnego samochodu, a nie tylko samą wymianę opon. Wtedy mamy gwarancję, że opony długo posłużą i będą się równomiernie zużywały.

A równomierne zużycie opon, mające decydujący wpływ na ich trwałość, wymaga regularnych kontroli ciśnienia oraz umiejętnego przekładania kół między osiami i między stronami samochodu – nie każdy wie, jak to robić, a dobry warsztat oponiarski powinien o ten aspekt bezwzględnie zadbać.

Innymi słowy – szukając serwisu opon, warto rozszerzyć te poszukiwania i znaleźć warsztat z dobrym wyposażeniem diagnostycznym i wykwalifikowanymi mechanikami, znającymi się na konstrukcji i pracy zawieszenia samochodu.

Dziś od dobrego mechanika samochodowego wymagamy nie tylko wprawy i doświadczenia, lecz także dobrej znajomości różnych rozwiązań technicznych stosowanych w samochodach. Dlatego znalezienie fachowego serwisu opon i zawieszenia samochodu to wbrew typowym opiniom nie bułka z masłem, tylko konkretna wiedza plus praktyka – ten tandem, odpowiednio pielęgnowany, pozwala jeździć samochodem długo i pomaga ograniczyć liczbę nieprzewidywalnych awarii.

Dobry mechanik nie tylko weźmie odpowiedzialność za utrzymanie serwisowanych w warsztacie samochodów w dobrym stanie technicznym, lecz także uświadomi właścicielowi, jak ważne są podzespoły wymagające wymiany i z jakimi kosztami należy się liczyć. Warto pamiętać, że to, jak serwisowane jest nasze auto, ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Każdy właściciel samochodu lubi wiedzieć, jakich wydatków związanych z utrzymaniem układu jezdnego i opon w dobrym stanie należy się spodziewać w najbliższej przyszłości. Przygotowanie właściciela na takie wydatki jest bardzo ważne, bo pozwala zarezerwować środki w domowym lub firmowym budżecie na pokrycie kosztów naprawy auta.

Co więcej, właściciel samochodu ma prawo oczekiwać, że warsztat zaproponuje uczciwą cenę części i usług, a jednocześnie cena ta nie będzie zależała od humoru obsługi warsztatu, tylko od twardego i pewnego cennika.

No dobrze, ale co to ma wspólnego z oponami?

Wbrew pozorom – dużo. Kiedy mechanik zdejmuje koło, bez trudu może zauważyć zużytą tarczę hamulcową albo cieknący amortyzator, czy nawet poluzowany drążek kierowniczy. To są elementy wpływające na zachowanie samochodu i bezpieczeństwo jazdy, a także na zużycie opon. Nowoczesny warsztat powinien zapewnić właścicielowi samochodu możliwość wyjechania na drogę sprawnym autem, czyli naprawę wykrytych usterek oraz diagnostykę układu jezdnego po naprawie. W przeciwnym wypadku po wymianie opon właściciel auta zostałby na lodzie z samochodem na nowych oponach, ale nadal wymagającym ingerencji – innego już – warsztatu.

Widzicie, jak ważna jest możliwość kompleksowej obsługi auta w jednym miejscu. Równie istotna jest możliwość ponownego przyjazdu do warsztatu, gdyby naprawa lub nawet tylko wymiana i wyważenie opon nie przyniosły oczekiwanego efektu lub wzbudziły wątpliwości właściciela samochodu. A może inaczej: przyjechać można wszędzie, ale nie każdy warsztat jest na tyle uczciwy, żeby wziąć pełną odpowiedzialność za swoją pracę. I tutaj powstaje pytanie:

Gdzie znaleźć taki warsztat?

Kierowcy mawiają, że dobry mechanik jest legendarną postacią – każdy o nim słyszał, ale nie wiadomo, jak go znaleźć. Podobnie jest z dobrym warsztatem – każdy o niego pyta. Jednym ze sposobów na dobrego mechanika i uczciwą usługę jest skorzystanie z sieci warsztatów uznanej marki.

I nie ma co ukrywać, że w przypadku poszukiwania warsztatu zajmującego się wymianą opon warto pomyśleć o takiej sieci, która jest powiązana z producentem opon o uznanej jakości. Z prostej przyczyny: bardziej zaawansowane technicznie opony wymagają obszerniejszej fachowej wiedzy i umiejętności przy doborze oraz serwisie takiego ogumienia.

Sieć serwisów związana z konkretną nowoczesną marką opon w naturalny sposób pilnuje jakości obsługi na poziomie wymaganym przez producenta opony, gwarantując prawidłowy dobór i montaż ogumienia w konkretnym samochodzie (na przykład poprzez regularne certyfikowanie takich serwisów).

Jeżeli w warsztacie są montowane także opony z górnej półki, to właśnie one w znacznym stopniu wymuszają odpowiednio wysoką jakość obsługi i wspomnianą certyfikację serwisu. Z tej jakości skorzystamy nawet wtedy, kiedy wymieniamy niedrogie ogumienie w małym, miejskim samochodzie.

Dodatkowo markowe sieci serwisowe mają z reguły rozbudowany system szkoleń i kontroli jakości usług, czyli coś, czego raczej nie uświadczymy w małych warsztatach. Żebyśmy się jednak dobrze zrozumieli: każdy warsztat, nawet prowadzony jednoosobowo w przydomowym garażu, może być dobry i fachowy, ale zależy to wyłącznie od dobrej woli właściciela/mechanika. Sieć ma odgórny system pilnowania jakości usługi i jest to istotne zabezpieczenie.

Bardzo ważne jest oprzyrządowanie używane do serwisu ogumienia oraz pomiaru geometrii zawieszenia. Nie każdy przyrząd do wyważania kół zapewnia tak samo wysoką precyzję, która dodatkowo zależy od stanu technicznego urządzenia. Podobnie jest z przyrządami do kontroli zbieżności zawieszenia, które są niezbędne, jeżeli chcemy mówić o utrzymaniu układu jezdnego w stanie umożliwiającym prawidłową pracę opon. Małe warsztaty nie zawsze stać na takie urządzenia, a ich stan techniczny jest trudny do zweryfikowania.

Sieć warsztatów, która obok wymiany opon zajmuje się też serwisem zawieszenia, daje także – choć nie zawsze, warto więc o to zapytać – możliwość wykonania ekspresowego przeglądu technicznego całego auta, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo użytkowania samochodu, w którym wymieniamy koła lub opony.

O tym, jak to wszystko wygląda z drugiej strony, opowiada Łukasz Nowak, serwisant w warsztacie Euromaster Lewandowscy:

„Dobry sieciowy warsztat (ten dla którego pracuję należy do sieci Euromaster) podlega kontroli jakości obsługi – musimy podnosić swoje kwalifikacje i brać udział w szkoleniach. Jako warsztat związany z marką opon Michelin i certyfikowany przez tego producenta, mój pracodawca musi spełniać wysokie wymagania co do technologii obsługi ogumienia. A ja jako pracownik warsztatu sieci Euromaster mam też pełne kwalifikacje do fachowego doboru opon do praktycznie dowolnego samochodu.

Wedle standardów sieci Euromaster, warsztat w którym pracuję zapewnia także kontrolę geometrii zawieszenia samochodu oraz wykonuje podstawowe naprawy układu jezdnego. To ważne, bo przy np. luzach w zawieszeniu opony nie będą pracowały optymalnie.

Warsztat Euromaster zapewnia też odpowiednie oprzyrządowanie diagnostyczne oraz narzędzia, bez których nie sposób pracować w nowoczesnym serwisie. Dzięki dużej skali usług można utrzymywać narzędzia i sprzęt w dobrym stanie technicznym. Urządzenia warsztatowe także bowiem wymagają regularnego serwisu.

Na co jeszcze zwróciłbym uwagę, gdybym sam wybierał warsztat?

Na pewno na lokalizację – np. sieć Euromaster ma wiele serwisów, do których można szybko dojechać. Warsztat, w którym pracuję, jest otwarty w dogodnych godzinach, nawet późnym popołudniem, więc można do nas przyjechać po pracy, a to bardzo ważne. Wizytę można umówić przez internet.

W serwisie, w którym pracuję, duża wagę przywiązujemy do czystości warsztatu oraz tego, żeby recepcja serwisu zawsze oferowała pomoc. Nawet tym klientom, którzy są przejęci awarią lub po prostu zdenerwowani. A przecież nietrudno zdenerwować się w chwili, gdy dowiadujemy się o konieczności nieplanowanej naprawy samochodu. Euromaster prowadzi regularne badania satysfakcji klienta i powinien je moim zdaniem przeprowadzać każdy serwis, niezależnie od specjalizacji.

Dobrze, jeżeli warsztat wymiany opon oferuje także przeglądy całego samochodu, bo to pomaga utrzymać auto w dobrym stanie technicznym, który jest równie ważny dla bezpieczeństwa jazdy, jak marka i jakość ogumienia.

Jest jeszcze coś – do serwisu Euromaster, dla którego pracuję, przyjeżdża coraz więcej kobiet, często z dziećmi. Ważne jest więc, żeby warsztat miał chociaż mały kącik dla dzieci, które można czymś zająć, kiedy ja wymieniam opony lub robię szybki serwis auta.

Euromaster dba też o to, żeby klienci mieli zapewnione dobre warunki, kiedy ich auto jest naprawiane – w poczekalni jest automat z kawą i herbatą.

Tak widzę dobry warsztat i jestem przekonany, że serwis sieci Euromaster, w którym pracuję, spełnia wszystkie wymagania. Ostatecznie jednak – jak to w biznesie usługowym – ocenią nas klienci.”