Niestety, nawet nowe wycieraczki mogą być głośne, pozostawiać smugi lub nie wycierać całej powierzchni. Dotyczy to głównie najtańszych produktów.Nie warto kusić się na wycieraczki, których gumki zawierają silikon. Ten materiał ma gorsze własności mechaniczne od kauczuku naturalnego, który niestety z czasem ulega starzeniu. Żywotność gumy zwiększają stosowane w wycieraczkach materiały syntetyczne, które jednak tylko wspomagają właściwości kauczuku. Bywają sytuacje, że smugi pozostawiają nawet wycieraczki markowych producentów. Ten efekt powinien jednak zniknąć po krótkim czasie używania wycieraczek i jeśli powróci, to dopiero po dłuższym nieużywaniu ich i tylko na chwilę. Za ten efekt odpowiadają obecne w gumie woski, które wydostają się na powierzchnię.Jeśli wycieraczki są grafitowane, to wcale nie oznacza, że są dobre. Najtańsze takie pióra (jeśli grafit jest tylko napylony na gumki od zewnątrz i zostaje na palcach) powodują, że grafit wnika w szybę. Efekt to czarne, trudne do usunięcia punkciki widoczne na szkle. Gdy kupujemy pióra, na pierwszy rzut oka widzimy, czy stelaż zrobiony jest porządnie. To bardzo ważne. Niestabilny stelaż uniemożliwia właściwą pracę piór. Jak często wymieniać wycieraczki? Eksperci uważają, że przed i po każdym sezonie zimowym. W praktyce: jeżeli nie ma widocznych oznak zużycia, można to robić raz w roku - tyle na pewno powinien wytrzymać dobry produkt, o ile zimą nie każemy szorować wycieraczkom po oblodzonej szybie i nie będziemy odrywać przymarzniętych piór. Latem nie należy żałować płynu do szyb i na bieżąco usuwać resztki owadów ze szkła.Ze spoilerem czy bez?Przy wyższych prędkościach pęd powietrza odrywa wycieraczkę od szyby, osłabiając jej docisk i skuteczność działania. Aby zredukować to zjawisko, stosuje się wycieraczki ze spoilerami działające lepiej przy wyższych prędkościach. Uwaga! Ze względu na sposób, w jaki powietrze opływa przednią szybę, to rozwiązanie zdaje egzamin wyłącznie na piórach pracujących po stronie kierowcy. Po stronie pasażera, jak i w przypadku wycieraczek umocowanych centralnie, spoilery nie zdają egzaminu, a nawet mogą pogarszać pracę wycieraczek. Stąd w kompletach ze spoilerem ma go tylko jedno pióro. Kupując pióra pojedynczo, trzeba o tym pamiętać.Wymiana co rokLatem trzeba unikać pozostawiania wycieraczek w jednej pozycji przez dłuższy okres, szczególnie w porze wysokich temperatur - guma może się nieodwracalnie zdeformować. Dobrze jest odchylać wycieraczki od szyby. Latem wycieraczki niszczą się także pod wpływem pozostających na szybie owadów oraz żywicy. Kierowcy pokonujący rocznie powyżej 16 tys. km powinni zmieniać wycieraczki dokładnie co pół roku, natomiast kierowcy jeżdżący mniej powinni wymieniać je regularnie raz w roku.Michał Stępak z firmy BoschCo psuje wycieraczki?Dobre pióra wycieraczek wystarczą na kilkaset tys. cykli, czyli na około rokPióro nie może pracować na sucho - niszczy się. Nie żałujmy płynu do szyb!Pod wpływem ciepła i długiego spoczynku gumki odkształcają się. Zostawiając auto na dłużej, warto unieść wycieraczki Nieusunięte ręcznie resztki owadów i żywicy niszczą pióraSprawdź zaczepUwaga na mocowanie!Zanim zdecydujemy się na zakup nowych piór wycieraczek, trzeba sprawdzić, jaki mamy zaczep. Dawniej były stosowane dwa systemy. Od pewnego czasu pojawił się jeszcze jeden. Wyglądem przypomina bolec umocowany na ramieniu wycieraczki, na który nasuwa się specjalne wycięcie w piórze - szybko i pewnie. Takie rozwiązanie jest co prawda proste w użyciu, ale ma jedną podstawową wadę. Często korzystają z niego też złodzieje! Ostatnim z wprowadzonych rozwiązań jest uproszczenie konstrukcji ramki wycieraczek. Gumka mocowana jest bezpośrednio do ramienia, a docisk ma zapewnić wewnętrzna konstrukcja. Niestety, to rozwiązanie nie do końca się sprawdza, m.in. przy mocno zaokrąglonych szybach. Naprawa szybChcesz naprawić szybę z odpryskiem po uderzeniu kamienia, zamiast kupować nową? Natychmiast zabezpiecz uszkodzenie! Na odprysktrzeba nakleić jakąkolwiek naklejkę, kawałek taśmy klejącej, itp. Chodzi o to, aby do uszkodzenia nie dostawał się brud, bo potem trudno go usunąć i pozostają większe ślady po naprawie. Trzeba też wiedzieć, że odprysk może spowodować powstanie pęknięcia - wystarczy do tego jazda po nierównej drodze, gdy szyba przenosi duże obciążenia. Jeśli szyba zaczęła pękać, na naprawę jest za późno. Po naprawie szyba (w większości przypadków) odzyskuje ok. 95 proc. swojej pierwotnej wytrzymałości. Nie ma problemu, jeśli mamy starego Golfa II. Za nową szybę wraz z montażem zapłacimy ok. 220 zł, a montaż potrwa kilka minut. Gorzej, jeśli jeździmy nowszym, nietypowym autem. Wtedy szyba może kosztować 1000 zł lub więcej. Uwaga! Niektóre tanie zamienniki mają tak niską jakość, że już po roku czy dwóch szyba jest pokryta gęstą siatką mikrozarysowań. Naprawa szyby kosztuje od ok. 50 do ok. 100 zł, co jednak jest już ceną nieco wygórowaną. Jeśli naprawa okaże się nieskuteczna (np. szyba wkrótce pęknie), warsztat powinien zwrócić pieniądze. Nie naprawia się:pęknięć - wiercone otwory mające zatrzymać pękanie nie sprawdzają sięrys - polerowanie powoduje wgłębienia niszczące optykę szyby. Ponadto jest bardzo pracochłonne i drogiedużych odprysków - większych niż moneta 5 zł, a także pęknięć tuż przy krawędzi szybyodprysków przed oczami kierowcy - po naprawie pozostaje ślad widoczny w czasie jazdy
Czysty widok
Wnajlepszym przypadku pogarszający się stan wycieraczek będzie się objawiał głośną pracą. Najczęściej jednak ich kiepski stan powoduje rozmazywanie brudu i złą widoczność, a także - o czym dowiemy się już "po szkodzie" - rysowanie szyb.