• W przednich lampkach liczy się nie tylko ilość światła, lecz także jego jakość – dobre oświetlenie rowerowe zapewnia jednorodną plamę światła, które zapewnia komfort jazdy w nocy i nie oślepia innych
  • Niektóre reflektory rowerowe wyposażone są w automatyczne włączniki oraz funkcję świateł do jazdy dziennej
  • W oświetleniu rowerowym bardzo ważne jest zasilanie – nie zawsze to, co drogie, jest najwygodniejsze w użyciu i wystarczająco praktyczne

Inne jest oświetlenie rowerowe zaprojektowane pod kątem rowerów sportowych (m.in. szosowych oraz MTB), a inne przeznaczone do rowerów miejskich i elektrycznych – różne są systemy zasilania, mocowania, włączania, itp. Zanim zaczniemy szukać odpowiednich lampek, musimy też zdecydować: czy potrzebne nam jest jedynie oświetlenie pozycyjne, dzięki któremu będziemy jedynie widoczni, czy też potrzebujemy lampki, która także oświetli nam drogę np. podczas nocnych przejazdów przez las.

Oświetlenie rowerowe pozycyjne

Dobra lampa tylna pozycyjna nawet kilkukrotnie przewyższa minimalne wymagania stawiane przez przepisy Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Dobra lampa tylna pozycyjna nawet kilkukrotnie przewyższa minimalne wymagania stawiane przez przepisy

Nie oświetla drogi, jego jedynym zadaniem jest sygnalizacja innym uczestnikom ruchu obecności rowerzysty. Takie światła mogą być zatem małe i lekkie, co jest wartością np. w lekkich rowerach szosowych. Światła sygnalizacyjne spełniają swoją funkcję zarówno w nocy, jak i w dzień. Polskie przepisy (to nie jest regułą w krajach UE!) pozwalają na miganie – zarówno przednie lampki jak i tylne mogą migać, przepisy nie określają, w jaki sposób. Tryb migający ma tę zaletę, że pozwala oszczędzać energię, wydłużając czas pracy na jednym komplecie baterii czy jednym ładowaniu nawet o kilkaset proc. Zdecydowanie jednak nie należy kupować lampek, które nie potrafią świecić światłem ciągłym – jeśli zechcemy jeździć w grupie, migające czerwone światło dla jadących za nami na dłuższą metę będzie nie do zniesienia.