Zaraz przejdziemy do konkretów i przedstawimy punkty, wokół których skupia się profesjonalna procedura przeglądowa w fachowym warsztacie wymiany opon, prowadzącym także usługi przeglądowe oraz naprawy z zakresu lekkiej mechaniki.
Ale najpierw zaznaczymy wyraźnie: nie chodzi tu o przegląd rejestracyjny w stacji kontroli pojazdów, tylko o odpowiednik przeglądu w autoryzowanej stacji obsługi (ASO), który możecie zlecić także w niezależnym warsztacie renomowanej sieci serwisowej.
Punkty na oponie sprawdzane podczas przeglądu w sieci Euromaster:
- Zgodność opon (rozmiar, indeks nośności i prędkości muszą być odpowiednie do modelu, osiągów i przeznaczenia samochodu)
- Stopień zużycia (głębokość bieżnika, równomierność zużycia, stan bocznych ścian opony oraz naroża bieżnika)
- Geometria układu jezdnego (kontrola wizualna, w razie wątpliwości zalecenie przetestowania geometrii profesjonalnym przyrządem czterogłowicowym)
- Ciśnienie w 4 oponach (musi być zgodne za zaleceniami producenta samochodu, a w razie nietypowych opon – z zaleceniami producenta danego typu ogumienia)
- Ciśnienie w kole zapasowym (o tym kierowcy często zapominają i mają kłopot gdy trzeba wymienić koło)
Punkty w pojeździe sprawdzane podczas przeglądu w sieci Euromaster:
- Oświetlenie (chodzi tu o oświetlenie zewnętrzne oraz takie, które ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy – wszystkie żarówki muszą działać i świecić pełną mocą, czyli oceniamy nie tylko sam fakt świecenia żarówki, ale także moc światła)
- Pióra wycieraczek (ocena wizualna zużycia gumy, równomierności docisku do szyby, w razie wątpliwości kontrola zbierania wody z szyby samochodu)
- Przednia szyba (pęknięcia, odpryski)
- Poziom oleju silnikowego (nie może go być ani za mało ani za dużo, w razie stwierdzenia minimalnego stanu proponowane jest uzupełnienie poziomu oleju z zachowaniem odpowiednich zasad co do jego lepkości i mieszalności)
- Płyn hamulcowy (w miarę upływu lat pojawia się w nim wilgoć)
- Płyn chłodzący (test temperatury zamarzania płynu chłodniczego wykonywany jest specjalnym przyrządem)
- Płyn do spryskiwaczy (sprawdzany jest poziom)
- Akumulator (test gęstości elektrolitu, ocena wizualna połączeń elektrycznych)
- Klimatyzacja (kontrola działania oraz drożności odpływu wody z parownika, a także – na życzenie - pełny przegląd układu klimatyzacji)
- Luzy w łożyskach kół (to rzadkie zjawisko, które często warunkuje o potrzebie wymiany łożyska lub łożysk, nie zawsze łożysko z luzem hałasuje na tyle, żeby właściciel auta mógł to wyłowić samodzielnie podczas jazdy)
- Klocki hamulcowe przednie i tylne (stopień zużycia)
- Tarcze hamulcowe przednie i tylne (stopień i równomierność zużycia, ten drugi parametr podpowiada także czy klocki hamulcowe nie zostały zablokowane, a tłoczki zatarte)
- Elementy układu kierowniczego (przekładnia kierownicza, końcówki drążków kierowniczych – sprawdzane są luzy i wycieki)
- Amortyzatory (wykrywanie wycieków, stan osłon jeżeli są zamontowane w samochodzie)
- Elementy układu zawieszenia (sprawdzanie luzów w elementach metalowo-gumowych, oględziny wahaczy)
- Układ wydechowy (stan blachy oraz szczelność)
- Gaśnica (termin ważności)
Zdawaliście sobie sprawę, że poza ASO można zrobić tak drobiazgowy przegląd samochodu? Skoro teraz już to wiecie, to chyba każdy, kto wcześniej zrezygnował z przeglądów w ASO ze względu na wysokie koszty, może skorzystać z takiej usługi np. w serwisie Euromaster.