Większość kierowców pamięta o tym, że przynajmniej raz w roku należy się upomnieć o wymianę filtrów powietrza i oleju. Niestety, z wiedzą o innych elementach wymagających okresowej wymiany bywa znacznie gorzej. O filtrze paliwa mechanicy przypominają sobie zwykle dopiero w chwili, kiedy trzeba znaleźć przyczynę problemów z układem zasilania – nierównej pracy silnika albo pogorszenia osiągów.

W takich samych okolicznościach wymienia się zwykle filtry w instalacjach gazowych.  Niewielu kierowców domyśla się, że problemy z zaparowanymi szybami wynikać mogą z niedrożnego filtra kabinowego. Stary filtr-osuszacz klimatyzacji trafia zwykle na śmietnik dopiero przy okazji gruntownego remontu całej instalacji. Tymczasem filtry należy wymieniać profilaktycznie, a nie w sytuacji, kiedy pojawią się poważne symptomy ich niesprawności, bo wtedy sama wymiana filtra już nie wystarczy – np. brak troski o filtr oleju grozi zniszczeniem silnika, a stary filtr paliwa naraża na szwank pompę paliwa i wtryskiwacze. Niewymieniony w porę filtr powietrza to jedna z częstszych przyczyn awarii turbosprężarek.

Jaki z tego wniosek?

Zanim oddamy auto do przeglądu, warto przewertować książkę serwisową i sprawdzić, czy  nie przyszła pora na wymianę któregoś z ważnych filtrów. Jeśli nie wiemy, kiedy ktoś do nich ostatnio zaglądał, najlepiej zrobić to natychmiast.Filtr oleju - Podczas każdej wymiany oleju należy zamontować nowy filtr zgodny z zaleceniami producenta pojazdu. Nie warto na tym oszczędzać – różnica w cenie między produktem markowym a tanim zamiennikiem wynosi zwykle zaledwie kilkanaście złotych, a koszty usunięcia awarii spowodowanej zastosowaniem nieodpowiedniego filtra są przeważnie liczone w tysiącach złotych!  Niektóre tanie filtry wykonane są z materiałów niekompatybilnych z nowoczesnymi olejami syntetycznymi!

Osuszacz - W klimatyzacjach samochodowych pomiędzy skraplaczem i parownikiem znajduje się filtr-osuszacz, który oczyszcza czynnik chłodniczy z zanieczyszczeń oraz wilgoci. To bardzo ważne, bo skraplająca się wewnątrz układu para wodna przyczynia się do jego korozji, zmniejsza wydajność klimatyzacji i pogarsza właściwości smarne preparatów dodawanych do chłodziwa. W skrajnym przypadku woda zbierająca się w klimatyzacji może zamarznąć, powodując zniszczenie kompresora.

Filtr powietrza - Wymiana wkładu filtra powietrza to w większości aut nic trudnego – zwykle jest umieszczony w taki sposób, by można się było do niego dostać bez użycia narzędzi, co najwyżej potrzebny jest do tego zwykły śrubokręt. Przewidziane przez producentów okresy między wymianami dotyczą zwykle eksploatacji samochodu w tzw. normalnych warunkach. Jazdę po polskich drogach można jednak uznać za warunki trudne, bowiem brud na jezdniach przyspiesza zatykanie się filtra.

Filtr kabinowy -   W większości współczesnych samochodów filtry przeciwpyłkowe znajdują się na podszybiu pod plastikowymi maskownicami, a niekiedy dostęp do nich jest możliwy z wnętrza auta (np. po zdemontowaniu schowka). Typowe objawy zanieczyszczenia filtra to nieprzyjemny zapach w kabinie oraz problemy z wentylacją – zaparowane szyby i słaba wydajność nawiewów. Z instrukcją w ręku filtr można wymienić samodzielnie.

Filtr gazu -   Proste instalacje gazowe wyposażone są zwykle tylko w jeden filtr oczyszczający paliwo znajdujące się jeszcze w fazie ciekłej. Filtr ten montuje się między zbiornikiem gazu a parownikiem, zazwyczaj we wspólnej obudowie z elektrozaworem odcinającym. W nowoczesnych instalacjach wtryskowych znaleźć można na ogół jeszcze jeden filtr, który oczyszcza gaz w fazie lotnej, montowany między reduktorem a wtryskiwaczami lub mikserem.  Gaz płynny wcale nie jest czysty – sprzedawane na stacjach paliwo zawiera pyły, opiłki metalu, wodę, śladowe ilości oleju i wiele innych zanieczyszczeń. O tym, jak jest ich dużo, można się przekonać, oglądając filtr gazu po przebiegu kilku tysięcy kilometrów. Zatkany filtr poważnie zagraża silnikowi, powoduje bowiem pracę na zubożonej mieszance, czego efektem bywa przegrzanie jednostki.

Filtr paliwa -   W każdym samochodzie znajdziemy co najmniej jeden filtr paliwa, zwykle jest ich jednak więcej. Prosty filtr siatkowy znajduje się w baku, natomiast pod podłogą (tak jest najczęściej w wersjach benzynowych) lub w komorze silnika (w dieslach) montowany jest filtr zasadniczy. W starych autach z silnikami benzynowymi zaniedbanie wymiany filtra kończyło się tym, że pojazd zatrzymywał się i konieczne było czyszczenie gaźnika. W nowych konstrukcjach konsekwencje są poważniejsze – zaniedbania kończą się awariami aparatury wtryskowej. Najwrażliwsze na jakość paliwa są diesle. W filtrach poza innymi zanieczyszczeniami gromadzi się woda, która może unieruchomić auto!