Większość kierowców pamięta o tym, że przynajmniej raz w roku należy się upomnieć o wymianę filtrów powietrza i oleju. Niestety, z wiedzą o innych elementach wymagających okresowej wymiany bywa znacznie gorzej. O filtrze paliwa mechanicy przypominają sobie zwykle dopiero w chwili, kiedy trzeba znaleźć przyczynę problemów z układem zasilania – nierównej pracy silnika albo pogorszenia osiągów.

W takich samych okolicznościach wymienia się zwykle filtry w instalacjach gazowych.  Niewielu kierowców domyśla się, że problemy z zaparowanymi szybami wynikać mogą z niedrożnego filtra kabinowego. Stary filtr-osuszacz klimatyzacji trafia zwykle na śmietnik dopiero przy okazji gruntownego remontu całej instalacji. Tymczasem filtry należy wymieniać profilaktycznie, a nie w sytuacji, kiedy pojawią się poważne symptomy ich niesprawności, bo wtedy sama wymiana filtra już nie wystarczy – np. brak troski o filtr oleju grozi zniszczeniem silnika, a stary filtr paliwa naraża na szwank pompę paliwa i wtryskiwacze. Niewymieniony w porę filtr powietrza to jedna z częstszych przyczyn awarii turbosprężarek.