Ubezpieczenie sprzedawane promocyjnie w pakiecie wraz z samochodem nie daje się rozszerzyć. Co zrobić, żeby w przypadku ponownej kradzieży nie stracić znów pieniędzy?Krzysztof z WarszawyWartość samochodu maleje już w momencie opuszczenia salonu. Ryzyko, na jakie narażony jest właściciel nowego samochodu, jest widoczne w momencie wystąpienia szkody całkowitej. Mimo posiadania polisy autocasco, należy pamiętać, iż zakład ubezpieczeń wypłaci odszkodowanie odpowiadające wartości rynkowej pojazdu, co powoduje, że właściciel samochodu narażony jest na stratę. Odszkodowania z tytułu ubezpieczenia AC lub OC sprawcy nie pokrywają w pełni kwoty, którą trzeba wydać na zakup kolejnego pojazdu. Przed takimi właśnie sytuacjami chronić ma nowy na polskim rynku produkt - ubezpieczenie GAP (Guaranteed Asset Protection). Zawierane jest ono na 3 lata i w tym okresie chroniona jest wartość fakturowa pojazdu. Jeżeli kupiony został samochód za 150 tys. zł w sierpniu 2004 roku i został on skradziony lub całkowicie rozbity w marcu 2007 roku, to odszkodowanie z autocasco wyniesie np. 95 tys. zł. Jednakże jeżeli pojazd posiadał również ubezpieczenie GAP, to zostanie z niego wypłacone dodatkowe odszkodowanie w wysokości 55 tys. zł - a więc cała różnica pomiędzy wartością rynkową a fakturową. Oferta skierowana jest nie tylko do właścicielinowych aut, ubezpieczeniu podlegają nowo zakupione pojazdy do lat sześciu, pod warunkiem, że od ich zakupu nie minęło więcej niż 90 dni. Alan Ormewww.okauto.plStrzał bez prądu?Czy to możliwe, żeby poduszki powietrzne wystrzeliły, mimo że samochód ma odłączony akumulator? Co zrobić, żeby airbagi nie zadziałały, np. podczasprac przy samochodzie? Marcin MalickiCzęść systemów airbagów ma zasilanie awaryjne, przez jakiś czas od odłączenia akumulatora pozostają zdolne do odpalenia. Większość instrukcji podaje informację o tym, żeby po odłączeniu akumulatora odczekać minutę. Jednak nawet później należy zachować ostrożność -prądu może starczyć na znacznie dłużej.PSABS nie działa po deszczuOd pewnego czasu mam nietypowy problem z ABS. Układ nie działa (zapala się kontrolka), wtedy kiedy jest najbardziej potrzebny, tzn. po opadach deszczu albo śniegu. Co może być powodem takiej usterki? Już raz byłem z tym w warsztacie, ale jak na złość, zanim za mój samochód zabrał się mechanik, usterka znikła.pawel78 (mail)Na przyszłość radzę wybierać lepsze warsztaty. Układy ABS wyposażone są z reguły w system samodiagnozy z pamięcią błędów, tzn. da się sprawdzić, co spowodowało wyłączenie ABS. Po opisie usterki można wnioskować, że przyczyną problemów z układem może być uszkodzony czujnik lub jego okablowanie. Prawdopodobnie pod wpływem wilgoci dochodzi do zwarcia i sterownik ABS dostaje nieprawidłowe dane, w wyniku czego urządzenie przechodzi na tryb awaryjny i wyłącza układ. Dlatego właśnie do problemów może dochodzić, kiedy jest wilgotno lub zimno. Innym powodem może być po prostu zanieczyszczenie koronki czujnika ABS.PSGroźna myjka ciśnieniowa?Postanowiłem ostatnio zrobić porządek z autem. Niestety, po umyciu maski myjką ciśnieniową zauważyłem, że w kilku miejscach odprysnął lakier. Czy to możliwe, żeby fabryczny lakier nie wytrzymywał mycia pod ciśnieniem? Auto kupiłem jako bezwypadkowe, ale nie mogę wykluczyć, że zostałem oszukany i auto było niefabrycznie lakierowane. Przy okazji, chciałbym zapytać: czy w nowych autach można myć komorę silnika?RobertJeśli chodzi o możliwość uszkodzenia powłoki lakierniczej, to dużo zależy od ciśnienia wody pompowanej przez myjkę. Niektóre urządzenia są tak mocne, że mogą uszkodzić nie tylko lakier, ale nawet np. gumę opon czy elementy plastikowe. Zaprawki czy też lakier położony po naprawie blacharskiej mogą być znacznie delikatniejsze od powłoki fabrycznej. Jeśli chodzi o mycie komory silnika, to w przypadku nowych aut lepiej czynność tę powierzyć serwisowi. Jeżeli postanowi Pan zaryzykować i zrobić to samodzielnie, to radzę zadbać o to, żeby silnik był chłodny. Trzeba też osłonić wszelkie elementy elektroniczne.PSSkąd radar wie, kto jedzie?Bardzo często bywa tak, że na tym samym odcinku drogi auta ciężarowe mogą poruszać się z inną prędkością niż osobówki, np. poza terenem zabudowanym auta osobowe mogą jechać 90 km/h, a ciężarówki 70 km/h. Czy to znaczy, że kierowcy aut dostawczych nie muszą obawiać się fotoradarów, jeśli przekraczają prędkość o ok. 20 km/h? Czy prawdą jest też to, że fotoradary nie radzą sobie nocą?Marek z GrodziskaKu niezadowoleniu kierowców ciężarówek taka nadmierna tolerancja radarów nie jest wcale regułą. Nowoczesne fotoradary, a takich jest już całkiem sporo, bez problemu są w stanie rozróżnić rodzaj samochodu, którego prędkość mierzą.Nie radzę też przekraczać prędkości pod osłoną nocy - nawet w takich warunkach wychodzą całkiem czytelne zdjęcia. Kłopoty z żarówką H7Od dwóch lat mam samochódwyposażony w reflektory z żarówkami H7. W tym czasie wymieniłem już 4 żarówki! W moim poprzednim aucie (Opel Omega z 1994 roku) komplet żarówek H4 wytrzymał 10 lat! Co mam robić?Piotr z KielcWymieniać dalej! Niestety, ze względu na inną konstrukcję (mniejsze rozmiary, ta sama moc), Żarówki H7 są mniej trwałe od żarówek H4. Na wszelki wypadek radzę jednak sprawdzić instalację elektryczną (szczegóły obok) oraz mocowanie lampy - trzęsące się żarówki przepalają się szybciej.Zbyt wysokie napięciePrzy okazji przeglądu mojego samochodu mechanik zauważył, że napięcie w instalacji jest zbyt duże i wynosi ok. 14,8-15,5 wolta. Samochód nie wykazuje poza tym żadnych niepokojących objawów, tzn. normalnie zapala, pracuje itd. Czy warto cokolwiek z tym robić? Marek KiejkutWarto, i to jak najszybciej! Taka wartość napięciadosyć znacznie przewyższa dopuszczalną normę, tzn. 13,9 - 14,4 V. Zbyt wysokie napięcie grozi uszkodzeniem co najmniej kilku podzespołów. Przede wszystkim prowadzi do przedwczesnego zużycia akumulatora. Bateria może nawet "wykipieć", zalewając komorę silnika żrącym elektrolitem. W skrajnych przypadkach może dojść wręcz do całkiem poważnej eksplozji. Przeładowywany akumulator "gazuje", tzn. wydziela duże ilości wybuchowego, w połączeniu z tlenem, wodoru. Poza tym trzeba się liczyć ze znacznie wcześniejszym przepalaniem żarówek i to nie tylko w reflektorach - znacznie droższa i bardziej skomplikowana bywa wymiana np. żarówek podświetlenia deski rozdzielczej. Zagrożone są też wszystkie podzespoły elektroniczne. Gwarantuję, że znacznie taniej będzie od razu wymienić lub naprawić regulator napięcia.
Gorąca linia
Polisa od utraty wartościCo zrobić, żeby przy utracie nowego lub prawie nowego, ubezpieczonego auta nie stracić również pieniędzy?Skradziono mi półtoraroczny samochód. Mimo że auto było ubezpieczone (pakiet OC/AC wykupiony przy zakupie nowego auta od dilera), to i tak przy zakupie kolejnego, dokładnie takiego samego samochodu, musiałem z własnej kieszeni dopłacić kilkadziesiąt tysięcy.