0). Generalnie jestem z niego zadowolony, chociażzdarzają się problemy z tzw. strzałami gazu w kolektor. Mechanik po raz kolejny wymienił przewody zapłonowe, twierdząc, że to one są winne. Podobno nawet widać ich uszkodzenia, bo świecą w ciemności. Wymiana przewodów pomogła jednak tylko na chwilę - po krótkim czasie silnik znowu zaczął nierówno pracować i pojawiły się strzały. Czy to oznacza, że trafiłem znowu na złe przewody?Kazimierz ChruściakZauważone przez mechanika świecenie przewodów to prawdopodobnie efekt jonizacji - jest to całkiem normalne zjawisko towarzyszące prawidłowemu działaniu układu zapłonowego. Jonizacji nie należy mylić z występowaniem "przebicia" na przewodach. Z naszych doświadczeń wynika, że są one zwykle efektem zużycia (wypalenia) świec zapłonowych. W takiej sytuacji wymiana przewodów przynosi tylko krótkotrwałą poprawę, ponieważ usuwane są wyłącznie objawy, a nie rzeczywiste przyczyny występowania usterki. W przypadku nowych, sprawnych świec zapłonowych do przeskoku iskry dochodzi zwykle przy napięciu ok. 10 tys. woltów. Jeśli świeca jest niesprawna, napięcie to może być nawet dwa razy wyższe! Stanowi to dodatkowe, bardzo duże obciążenie dla przewodów zapłonowych. I dlatego właśnie dochodzi do przebić - zbyt wysokie napięcie prowadzi do uszkodzenia izolacji. Sytuację dodatkowo pogarsza zasilanie auta gazem, bowiem mieszanka gazu z powietrzem tworzy trudniejsze warunki do przeskoku iskry niż mieszanka benzynowo-powietrzna. Naszym zdaniem błędna jest opinia, iż w przypadku zasilania gazowego należy wymieniać przewody zapłonowe co 30 tys. km. Wymieniamy je tylko wtedy, gdy mają przebicia lub zmienią się ich parametry elektryczne. Znacznie częściej należy natomiast wymieniać świece zapłonowe. W przypadku samochodów wyposażonych w instalacje gazowe zalecam, by robić to nawet co 10-15 tys. km w przypadku standardowych świec jednoelektrodowych, zaś w przypadku świec wieloelektrodowych - najrzadziej co 30 tys. km. Jeśli jednak silnik pracuje nieprawidłowo z powodu przewodów zapłonowych, to radzę wymienić je na nowe, wyposażone w osłony z silikonu. Materiał ten wykazuje najwyższą odporność zarówno na niskie, jak i wysokie temperatury oraz na działanie agresywnych chemikaliów, olejów i smarów.Janusz MorawskiWłaściciel firmy Janmor Różne indeksyUszkodziłem oponę. Udało mi się dokupić jedną sztukę tego samego modelu i w tym samym rozmiarze. Niestety okazało się, że ma inny indeks prędkości. Czy mogę na jednej osi zamontować opony o indeksach T (do 190 km/h) i H (do 210 km/h)?Paweł Nie wolno stosować na jednej osi opon o różnych indeksach prędkości. Mimo podobnych kształtów bieżnika opony te mogą znacznie różnić się między sobą właściwościami jezdnymi. Z reguły ogumienie o wyższym indeksie prędkości jest sztywniejsze, wykonuje się je z innej mieszanki gumowej.PSZa mało prądu dla świateł?Zauważyłem ostatnio, że światła w moim samochodzie świecą słabiej niż kiedyś. Wymiana żarówek niewiele pomogła. Sprawdziłem napięcie prądu we wtyczkach dochodzących do żarówek. Wynosi ono zaledwie ok. 11 woltów. Co może być powodem takiego spadku napięcia? Co zrobić, by napięcie w instalacji wróciło do normy?RybakRadzę zacząć od sprawdzenia napięcia na alternatorze, przy pracującym silniku powinno wynosić ok. 13,9-14,5 wolta. Jeżeli okaże się niższe, należy naprawić alternator. Jeżeli napięcie jest właściwe, trzeba skontrolować stan przewodów zasilających oświetlenie auta. Przede wszystkim należy więc oczyścić wszystkie przewody masowe oraz styki - jeśli są utlenione lub brudne, do odbiorników trafiać będzie za mało prądu. Spadek napięcia może też być spowodowany źle działającym przekaźnikiem lub przełącznikiem świateł. W niektórych autach fabryczna instalacja zbudowana jest z przewodów o małym przekroju. Niekiedy warto zlecić elektrykowi wymianę niektórych kabli na grubsze.PSBłotnik klepany czy nowy?Miałem niewielką stłuczkę, do której doszło nie z mojej winy. Uszkodzone zostały błotnik oraz zderzak przedni. Szkoda likwidowana jest z OC sprawcy. Ubezpieczenie zakwalifikowało do wymiany tylko zderzak, natomiast błotnik ma być klepany, szpachlowany i lakierowany.Czy muszę zgodzić się na taką naprawę? Wolałbym, żeby element wymieniono na nowy - boję się, że szpachlowany błotnik szybko się posypie.Piotr z Warszawy.Decyzja o wymianie lub naprawie uszkodzonego elementu zależy od rozmiarów szkody oraz od kalkulacji kosztów naprawy. Większość producentów dopuszcza klepanie i szpachlowanie elementów blacharskich, szczególnie takich, które nie są częściami nośnymi karoserii. Jeżeli naprawa zostanie przeprowadzona zgodnie z zasadami sztuki i technologią producenta, to jej efekt powinien być wystarczająco trwały. Jeżeli jednak nie jest Pan przekonany do tej metody usunięcia śladów kolizji, może Pan odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. W takiej sytuacji najlepszym argumentem będzie pisemna opinia niezależnego rzeczoznawcy lub przynajmniej warsztatu stwierdzająca celowość wymiany elementu.PSUszczelka pod głowicąW czasie przeglądu technicznego diagnosta "odrzucił" moje auto z powodu wycieku oleju spod uszczelki pod głowicą. W warsztacie za wymianę "zaśpiewali" mi 500 zł! Kupiłem nową uszczelkę za 40 zł. Na co trzeba zwrócić uwagę przy wymianie (będę robił to po raz pierwszy)? Krzysiek z ToruniaWymiany uszczelki pod głowicą nie powinien wykonywać początkujący majsterkowicz. Jeżeli już upiera się Pan, by wykonać to samodzielnie, radzę zaopatrzyć się w dobrą instrukcję napraw pańskiego samochodu oraz profesjonalne narzędzia (przede wszystkim w dobry klucz dynamometryczny). Ważne jest wszystko: kolejność demontażu i montażu elementów, kolejność i siła dokręcania śrub, weryfikacja stanu i - ewentualnie - obróbka zdjętej głowicy. Skutki nieprawidłowego montażu uszczelki mogą być o wiele droższe w naprawie od zaoszczędzonej kwoty!Podkładka zamiast fotelikaCzasami wożę samochodem moją wnuczkę. Ponieważ przekładanie i wożenie pełnowymiarowego fotelika jest uciążliwe, zastanawiałem sięnad zakupem specjalnej podkładki dla dziecka. Czy takie rozwiązanie jest wystarczająco bezpieczne? Czy można je stosować w przypadku pięciolatki ważącej ok. 20 kg?GrzegorzPodkładki podwyższające zapewniają mniejszym dzieciom wyraźnie niższy poziom bezpieczeństwa od fotelików. Tak naprawdę warto je stosować tylko w przypadku dzieci, które na jazdę w fotelikach są po prostu za duże. Podkładki są zwykle atestowane do przewożenia pasażerów ważących od 22 do 36 kg (w wieku od 6 do 12 lat). Antena do CB-radiaCzy anteny CB mocowane na podstawach magnetycznychsą bezpieczne, tzn. czy przy dużych prędkościach albo przy hamowaniu nie spadają z dachu? smurf32Montaż anteny na podstawie magnetycznej to pewnego rodzaju "prowizorka".Stabilność takiego rozwiązania zależy od rodzaju podstawy(dostępne są różne rozmiary) oraz od zamontowanej na niej anteny. W przypadku markowych produktów informacje o właściwej konfiguracji zestawu oraz o ograniczeniach prędkości znajdują się w instrukcjach obsługi. Jeżeli zestaw jest prawidłowo dobrany, ryzyko odpadnięcia anteny jest minimalne. Należy pamiętać, że nie wolno stawiać magnesu na brudnym, mokrym, oblodzonym lub zaśnieżonym dachu. W takiej sytuacji nawet najlepsza podstawa nie zdoła utrzymać anteny.PS
Gorąca linia
Nie tylko przewodyMechanicy często niepotrzebnie wymieniają przewody zapłonowe. W rzeczywistości przyczyną kłopotów są wypalone świece Mam samochód z zamontowaną instalacją gazową (Mazda 6262.