.. Czy warto zapłacić za "wypasiony" akumulator, czy też do normalnego, codziennego użytku wystarczy zwykły? Andrzej Ze względu na klimat, a przede wszystkim na występujące znaczne wahania temperatury, eksploatacja akumulatora w Polsce nie jest "normalnym użytkowaniem". Każdy akumulator znacznie lepiej funkcjonuje np. w krajach śródziemnomorskich, gdzie wahania temperatury są mniejsze. Baterie wykorzystujące zaawansowane technologie, na przykład z dodatkiem srebra do stopu, z którego wykonana jest kratka akumulatora, zapewniają nam większą pewność rozruchu od urządzeń standardowych, szczególnie w "ekstremalnych" temperaturach. Kolejną zaletą zaawansowanych technologicznie akumulatorów jest krótszy (nawet o połowę) czas ładowania. Jest to istotne, zwłaszcza w warunkach jazdy miejskiej, gdzie często pobieramy prąd na uruchomienie silnika, natomiast przejeżdżamy krótkie dystanse, na których alternator nie jest w stanie naładować akumulatora w pełni. Im częściej samochód jeździ na krótkich odcinkach, im większy ma silnik oraz im więcej jest dodatkowych odbiorników prądu, tym bardziej zaawansowany technologicznie wyrób powinniśmy wybrać. Mam Mercedesa 300 TD z 1992 roku. Producent zaleca stosowanie akumulatora o pojemności 72 Ah. Miewałem już problemy z uruchamianiem silnika, dlatego chciałbym zamontować w aucie mocniejszy akumulator. O ile większą baterię, w porównaniu do zalecanej, warto zastosować? Jakub z Zakopanego Problemy z uruchamianiem samochodu mogły wynikać z jego wyeksploatowania, ale też z faktu, iż z wiekiem akumulator traci część swojej mocy startowej. Niezależnie od ich przyczyny użycie akumulatora o większej pojemności będzie korzystne dla pewności startu silnika. Aby alternator auta poradził sobie z doładowywaniem większego akumulatora, nie należy jednak przekraczać granicy 15 proc. dodatkowej pojemności.Sławomir Kosekspecjalista z firmy BoschKosztowny NivomatJeżdżę Volvem 960 w wersji z Nivomatem. Ostatnio zużyły się tylne amortyzatory. Ich cena zwaliła mnie z nóg - 1600 zł za sztukę. Czy można gdzieś kupić taniej? A może da się zastąpić je zwykłymi amortyzatorami?Paweł z GliwicPodana kwota to normalna, rynkowa cena tych elementów. Znacznie tańsze będą jedynie części używane. Amortyzatory te można zastąpić zwykłymi, bez samopoziomowania, ale wraz z nimi trzeba wtedy wymienić również sprężyny.PS Dlaczego wyskakują biegi?W moim aucie, gdy jedzie po nierównej drodze, zdarza się coraz częściej, że wyskakuje bieg. Z kolei podczas pokonywania nawet stosunkowo lekkich łuków nie mogę włączyć żadnego biegu. Dodam, że w czasie jazdy spod auta dochodzą stuki z okolic skrzyni. Czy warto ją naprawiać, czy też może lepiej poszukać na szrocie innej?Jarek z Kalisza Zanim podejmie Pan decyzję o wymianie lub naprawie przekładni, radzę udać się do warsztatu lub nawet samodzielnie sprawdzić elementy mocujące silnik i skrzynię biegów (tzw. poduszki). Wspomniane objawy mogą świadczyć o zbyt dużych luzach w zawieszeniu zespołu napędowego. Skutkiem tego w trakcie pokonywania łuków lub nierówności skrzynia biegów może się zbyt mocno przemieszczać, co z kolei powoduje wyskakiwanie włączonego biegu lub też utrudnia ponowny wybór przełożenia. Przy uszkodzonych poduszkach skrzyni lub silnika mogą też występowaćstuki spod auta.PSJak odświeżyć alufelgę?Co można zrobić, żeby uratować zniszczoną felgę aluminiową? Metal nie jest uszkodzony, ale lakier odchodzi z niej całymi płatami. Czy to prawda, że do renowacji felg należy stosować tylko lakiery piecowe? Czy zwykły lakiernik samochodowy może zregenerować taką felgę?rofik1 (mail)Felgę z uszkodzonym lakierem można oczywiście odświeżyć. Lakierowanie piecowe nie byłoby jednak w tym przypadku idealnym rozwiązaniem. Przy użyciu tej technologii nie da się uzyskać efektu estetycznego, porównywalnego do fabrycznej srebrnej powłoki lakierniczej i jeżeli zdecyduje się Pan na polakierowanie tylko jednej felgi, to będzie ona znacznie różnić się od pozostałych. Zaletą takiego rozwiązania jest za to bardzo wytrzymała powłoka. Z kolei lepsze efekty estetyczne można uzyskać, stosując lakiery natryskowe. Naprawy takiej może się oczywiście podjąć lakiernik samochodowy. Niestety, jest ona stosunkowo pracochłonna i wymaga stosowania najwyższej jakości materiałów. Stąd też prawdopodobnie ze zwykłej lakierni zostanie Pan odesłany do zakładu zajmującego się renowacją felg.PSBulgocząca chłodnicaPrzy pracującym silniku odkręciłem korek zbiorniczka wyrównawczego chłodnicy.Choć motor nie był jeszczegorący, płyn w zbiorniczku dosyć mocno się burzył i bulgotał. Czy to mogą być pierwsze objawy przepalonej uszczelki pod głowicą?PatrykJednym z elementów układu chłodzenia jest pompa zapewniająca cyrkulację cieczy między chłodnicą a silnikiem. "Burzenie się" płynu przy pracującym silniku jest zjawiskiem zupełnie normalnym - po prostu Pompa wody "przepycha" płyn przez układ. Niepokojącymi objawami mogą być natomiast pęcherzyki gazu w płynie chłodzącym oraz wyraźny zapach spalin, dochodzący ze zbiorniczka - objawy te mogą świadczyć o uszkodzonej uszczelce pod głowicą lub nawet o pęknięciu głowicy. Wtedy jednak dochodzi zwykle do wyraźnych ubytków płynu chłodniczego, a ciecz w zbiorniczku staje się mętna.PSUstawianie geometriiPo naprawie zawieszenia (wymiana wahaczy, drążków kierowniczych, amortyzatorów oraz łączników stabilizatora) mój samochód w czasie jazdy na wprost zaczął zbaczać w lewo. Który z wymienionych elementów może być winny?Michał ze ZgorzelcaZanim zacznie Pan reklamować potencjalnie wadliwe części, radzę udać się do warsztatu w celu sprawdzenia i ewentualnie wyregulowania geometrii zawieszenia. Po tak dużych naprawach zabieg ten jest konieczny. Jeżeli serwis regulował geometrię po naprawie, to być może popełniono przy tym jakiś błąd - nawet mała zmiana parametrów może drastycznie wpłynąć na prowadzenie.PSDodawanie ESP do ABS-uSłyszałem, że dołożenie ESP do samochodu, który ma już układ hamulcowy z systemem ABS to wydatek rzędu kilkudziesięciu euro. Czy znacie może warsztat (najlepiej w okolicach Wrocławia), który potrafi coś takiego zrobić? Rafał z WrocławiaTo co Pan usłyszał, to po części prawda. Uzupełnienie układu ABS o funkcję ESP (system stabilizacji toru jazdy) to mały wydatek. Tyle tylko, że dotyczy to produkcji wielkoseryjnej! W przypadku samochodu używanego właściwie nie ma możliwości wykonania takiej przeróbki.PS
Gorąca linia
Wybór akumulatoraCzy warto kupować nowoczesne akumulatory? Czy pojemniejsza bateria pomoże w zimowym rozruchu silnika starego samochodu?Mam problem z wyborem akumulatora. Sprzedawca daje mi do wyboru baterie standardowe i jakieś znacznie droższe, wykonane w "kosmicznych technologiach", ze srebrem itd.