Czy rzeczywiście płyn może się zestarzeć? Dlaczego trzeba go wymieniać?Roman MańczykPłyn hamulcowy może być traktowany jako element układu hamulcowego, jest zatem bezpośrednio odpowiedzialny za nasze bezpieczeństwo. Częstotliwość wymiany płynu hamulcowego jest podyktowana przede wszystkim zagwarantowaniem temperatury wrzenia na zakładanym poziomie. Większość płynów hamulcowych podczas eksploatacji chłonie wodę z otoczenia poprzez np. elastyczne przewody hamulcowe, uszczelnienia tłoczków zacisków hamulcowych lub zbiorniczki płynu. Zawartość wody znacznie obniża temperaturę wrzenia. Stosowanie starego, silnie zawodnionego płynu grozi podczas intensywnego hamowania zagotowaniem płynu i utratą siły hamowania. Większość producentów samochodów zaleca wymianę płynu hamulcowego co 2 lata lub co 40 tys. km.Czy można mieszać olejeMój samochód wymaga niewielkich dolewek oleju. Chciałbym się dowiedzieć, czy mogę uzupełniać olej innym produktem niż ten, który znajduje się w silniku? Marek Stępień Każdy olej charakteryzuje się określonym składem chemicznym. Różni producenci olejów silnikowych opracowują własne, często unikalne receptury oleju. Dlatego w celu uzupełnienia zaleca się dolanie tego samego oleju, jaki znajduje się w silniku. Część producentów aut wymaga stosowania specjalnych środków smarnych spełniających określone normy i zabrania wszelkich dolewek produktów o innych parametrach. Jeżeli do smarowania silnika nie są wymagane specjalne oleje, to dozwolone są dolewki olejów podobnej klasy jakościowej i lepkościowej. Do oleju klasy ACEA A3, API SL, SAE 5W-40 najlepiej jest dolać oleju o takich samych lub wyższych parametrach. Specyfikacje API SH, SJ i SL wymagają od olejów spełniających te klasy pełnej mieszalności niezależnie, od jakiego producenta pochodzą.
Gorąca linia
Po co wymieniać płyn hamulcowy?Kupiłem ostatnio samochód używany. Przy okazji przeglądu w warsztacie zasugerowano mi wymianę płynu hamulcowego, mimo że jego poziom jest właściwy, a hamulce działają doskonale.