na czas pobytu w Polsce wykupić ubezpieczenie AC dla auta zarejestrowanego i ubezpieczonego w zakresie OC za granicą? Marek MiłkoW sytuacji upływu terminu ważności polisy obowiązkowego ubezpieczenia OC wystawionej przez zagranicznego ubezpieczyciela po zmianie własności pojazdu dalszy tryb postępowania jest uzależniony od tego, z jakiego kraju został on sprowadzony. Kraje Unii Europejskiej oraz Szwajcaria, Chorwacja i Norwegia są członkami Wielostronnego Porozumienia Gwarancyjnego, co oznacza, że polisy OC wystawione w każdym z nich są ważne w pozostałych. Jeżeli skończy się ważność takiej polisy, to zgodnie z regulacjami istniejącymi w tych krajach (podobnie jak w Polsce) uważa się, że w przypadku braku wypowiedzenia została zawarta następna umowa na okres 12 miesięcy. Oznacza to, iż ewentualne roszczenia z tytułu polisy OC zostaną pokryte przez ubezpieczyciela, który wystawił ostatnią polisę. Takie rozwiązanie zabezpiecza interesy ewentualnych poszkodowanych przez posiadacza pojazdu bez względu na zmianę właściciela pojazdu czy też kraj, z którego on pochodzi. W krajach tych istnieje domniemanie, że każdy pojazd podlegający rejestracji jest ubezpieczony w zakresie OC. Oczywiście, żeby zabezpieczyć się, nowy właściciel pojazdu może wykupić polisę OC w krajowym zakładzie ubezpieczeń. Zostanie ona wystawiona na podstawie umowy kupna-sprzedaży. Po przerejestrowaniu pojazdu ubezpieczający powinien zgłosić się do ubezpieczyciela celem zmiany danych (nr rejestracyjny). W przeciwnym razie trudno mu będzie wytłumaczyć się, np. przed policją, dlaczego nie ma ważnej polisy OC. Jeżeli pojazd jest sprowadzony z innego kraju niż wspomniane wcześniej, to powinien posiadać tzw. zieloną kartę (kupioną w kraju, gdzie został nabyty), czyli certyfikat potwierdzający odpowiedzialność za ewentualne szkody OC poza granicami kraju wystawcy. W przypadku gdy pojazd nie posiada zielonej karty lub skończyła się jej ważność, nabywca pojazdu (Polak) powinien zakupić tzw. ubezpieczenie "OC graniczne" przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu. Polisy "OC graniczne" wystawiane są min. na okres 30 dni przez każdego ubezpieczyciela, który prowadzi działalność w zakresie ubezpieczenia OC. Okres ten powinien wystarczyć do przerejestrowania pojazdu i zawarcia docelowej umowy ubezpieczenia OC na 12 miesięcy. Jeżeli chodzi o ubezpieczenie autocasco, to jest ono dobrowolne, a jego warunki zależą od ubezpieczycieli. Niektóre firmy wprowadzają możliwość przyjęcia do ubezpieczenia pojazdów z zagranicznymi tablicami. Nabywca pojazdu po prostu powinien poszukać takiej właśnie oferty.Diesel na gaz ziemnyCzy opłacalne jest przerobienie diesla na zasilanie gazem ziemnym? Czy jest to w Polsce możliwe?Sławek WiśniewskiDostosowanie silnika Diesla do zasilania gazem jest opłacalne wyłącznie w przypadku autobusów miejskich. Koszt takiej instalacji to ok. 100-150 tys. zł! W przypadku aut osobowych na świecie oferowane są jedynie systemy, które pozwalają spalać jednocześnie olej napędowy i gaz ziemny (CNG) lub gaz płynny (LPG). Działa to w taki sposób, że do silnika pracującego na oleju napędowym przez kolektor dolotowy dawkowany jest też w odpowiednich proporcjach gaz. W Polsce - jak do tej pory - nie znalazła się żadna firma, która byłaby gotowa zaoferować taki system.PSPompa, filtr i coś jeszczeKupiłem Audi 80, silnik 1.8, wtrysk Bosch KE-Jetronic. Samochód jest prosty, więc serwisuję go samodzielnie. Ostatnio walczę z wyciekiem paliwa ze skorodowanego urządzenia, które znajduje się między pompą paliwa a filtrem. Jest to prawdopodobnie jakiś zawór zwrotny. W mojej miejscowości nie można tego kupić. Czy mogę zastąpić ten zawór jakimś innym albo całkiem z niego zrezygnować?audiola_maxWspomniany element to tzw. akumulator paliwa. To znacznie więcej niż tylko zwykły zawór zwrotny. Jego zadaniem jest utrzymywanie właściwego ciśnienia w układzie paliwowym również po zgaszeniu silnika, atakże tłumienie tzw. zjawisk falowych. Wyjęcie akumulatora paliwa i zastąpienie go zwykłym przewodem paliwowym spowoduje poważne problemy z rozruchem auta oraz bardzo niestabilną pracę silnika. Efektem braku akumulatora będą również zapewne kłopotywynikające z zapowietrzania się przewodów paliwowych.PS"Klima" działa, ale słabiejOd dwóch lat jeżdżę moim pierwszym samochodem z klimatyzacją (samochód ma już 5 lat). Ostatnio zauważyłem, że w porównaniu z rokiem ubiegłym klimatyzacja działa znacznie mniej wydajnie. Tego samego zdania jest też moja żona. Czy zbliża się już koniec "klimy"? Na jakie wydatki muszę się nastawić?Roman ŻarskiKlimatyzacja samochodowa wymaga regularnej obsługi, w razie jej zaniedbywania prędzej czy później przestanie działać. Przyczyn stopniowego spadku wydajności układu może być kilka. Radzę zacząć od wizyty w serwisie klimatyzacji i sprawdzenia ilości czynnika w układzie. Jego nieznaczne ubytki są czymś zupełnie normalnym. Im mniej chłodziwa, tym gorsza wydajność klimatyzacji. Innym powodem odczuwania wyraźnie mniejszej skuteczności układu jest zarośnięty brudem filtr kabinowy. Klimatyzacja w tej sytuacji wprawdzie działa, ale cyrkulacja powietrza przez układ jest na tyle ograniczona, że wnętrze auta nie jest wystarczająco schładzane. W tym przypadku z naprawą można uporać się samodzielnie - w większości aut wymiana filtra kabinowego nie wykracza poza możliwości amatora. Nawet jeśli okaże się, że winny był filtr kabinowy, radzę nie rezygnować z wizyty w warsztacie i wykonać okresowy przegląd klimatyzacji, obejmujący co najmniej regenerację i uzupełnienie czynnika chłodniczego wraz z olejem. PSCzy "zajeździłem" silnik?Ostatnio musiałem bardzo szybko pokonać trasę o długości ok. 1000 km. Następnego dnia komputer pokładowy wskazywał, że w silniku jest za niski poziom oleju. Przed wyjazdem stan był prawidłowy. Do tej pory samochód nie brał oleju, teraz boję się, czy ostra jazda mu nie zaszkodziła. Co robić?MarcinSilnik pracujący pod dużym obciążeniem może zużywać olej. Im ostrzejsze traktowanie, tym ubytek większy. Różnica między minimum a maksimum na bagnecie wynosi najczęściej ok. 1 litra i większość producentów traktuje takie zużycie na 1000 km jako mieszczące się w normie. Możliwe więc, że silnikowi nic nie dolega. Na wszelki wypadek radzę sprawdzić, czy nie ma śladów wycieków oleju i - o ile nie występują inne niepokojące objawy (np. dziwne odgłosy pracy silnika, niebieski dym z wydechu) - jeździć spokojnie dalej, kontrolując regularnie poziom oleju. W razie wątpliwości warto sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach.Różne auta, jeden komputerZnalazłem w internecie ofertę sprzedaży komputera do diagnostyki wszystkich aut wyposażonych w złącze diagnostyczne. Zdziwiła mnie bardzo cena - spodziewałem się kilku tys. zł, a urządzenie kosztuje zaledwie ok. 400 zł. Czy taka cena jest możliwa, czy to po prostu kolejna "ściema"?materan (mail)Nazywanie tego urządzenia komputerem to prawdopodobnie przesada, cena wskazuje raczej na skaner diagnostyczny. Za tę kwotę można kupić urządzenia pozwalające na odczytanie kodów usterek odnotowywanych przez układ samodiagnozy samochodu w większości aut wyprodukowanych po 1996 roku. W przeciwieństwie do prawdziwych komputerów brakuje w takich skanerach możliwości dokonania jakichkolwiek regulacji.
Gorąca linia
Obce tablice, nasze OCCzy można wykupić w Polsce polisę OC dla samochodu zarejestrowanego za granicą?Ubezpieczenie autocasco na czas wyjazduCzy można ubezpieczyć w Polsce samochód zarejestrowany za granicą? Chodzi o sytuację, kiedy ktoś sprowadził pojazd, nie zdążył go jeszcze zarejestrować, a skończyło się dotychczasowe, wykupione za granicą obowiązkowe ubezpieczenie OC.Czy można np.