W wielu współczesnych samochodach stosuje się różne odmiany systemów oczyszczania spalin albo specyficzne rozwiązania mechaniczne układu napędowego lub zasilania, które wymagają specyficznych środków smarnych. Nowoczesne układy oczyszczania spalin wymagają stosowania olejów średnio- albo niskopopiołowych (mid SAPS lub low SAPS), z kolei wiele starszych silników potrzebuje (koniecznie!) olejów full SAPS, mających więcej dodatków, które z kolei są szkodliwe dla filtra cząstek stałych (DPF). Niektóre silniki wymagają nie tylko olejów o ściśle określonej przez producenta lepkości, ale także mających specyficzne pakiety dodatków. Jak się w tym połapać?

Na szczęście każdy olej spełnia określone specyfikacje, a także może posiadać aprobaty producentów silników. Na podstawie tych parametrów, podanych na opakowaniu każdego oleju, możemy dobrać optymalny lub przynajmniej kompatybilny olej do każdego silnika. Wyszukiwanie właściwego oleju zaczynamy wśród olejów mających odpowiednią klasę lepkościową – np.: SAE 5W-30 albo SAE 5W-40. Odpowiednia lepkość to jednak nie wszystko.

Foto: Auto Świat

Każdy olej spełnia określone specyfikacje, z czego obecnie najważniejszą jest specyfikacja ACEA, opisująca możliwość zastosowania olejów do silników benzynowych i diesli kodami np. A3/B3, A1/B1, itp. Osobna kategoria dotyczy olejów używanych w silnikach z nowoczesnymi układami oczyszczania spalin, m.in. filtrami DPF – spełniają one jedną z norm ACEA w szeregu „C”: C1, C2, C3, C4 lub C5. Uwaga: jeśli silnik naszego auta wymaga smarowania olejem spełniającym normę np. ACEA C1, to właśnie taki olej należy stosować, nie wolno zamiast oleju ACEA C1 (low SAPS) zastosować oleju C2 (medium SAPS). W przypadku aut bez filtra DPF, który nie wymaga oleju low SAPS czy mid SAPS, dla dobra silnika należy stosować olej nie spełniający żadnej normy „C” – tu nie ma dowolności!

Osobna rzecz to normy producentów, które opisują bardzo specyficzne wymagania jakie powinny spełniać oleje. Jeżeli olej ma rekomendację producenta (np. VW 502 00), a nasz silnik wymaga oleju spełniającego taką normę, to możemy być pewni, że jest on optymalny dla silnika naszego samochodu. Swoje normy mają różni producenci aut, np.: Mercedes, Porsche, Renault, VW, Ford, BMW, Fiat czy GM.

Należy jednak odróżnić informację na opakowaniu mówiącą, że olej „ma dopuszczenia” od stwierdzenia, że „spełnia normy”. Jeśli olej ma dopuszczenie producenta, to znaczy, że został przez niego przetestowany i zaakceptowany do stosowania w określonym silniku.

Z kolei informacja, że olej „spełnia określone normy producentów aut” jest oświadczeniem producenta oleju, że – jego zdaniem – olej jest odpowiedni dla silników mających takie, a nie inne wymagania, lecz nie został on przez tych producentów silników przetestowany i zaakceptowany. To uczciwa informacja: właściwie mamy pewność, że olej jest dla nas odpowiedni, jednak w autach na gwarancji powinniśmy raczej wybierać oleje „zaaprobowane” – choć w przypadku renomowanych producentów olejów można im zaufać i ryzyko techniczne właściwie nie występuje.