Nie bez powodu pasmo 27 MHz zostało przekazane na potrzeby łączności amatorskiej. Ze względu na jego podatność na zakłócenia i ograniczoną jakość transmisji nie było ono interesujące ani dla różnych służb, ani do zastosowań komercyjnych. Dlatego użytkownicy CB-Radia muszą zaakceptować pewne niedoskonałości tej formy komunikacji – ani odbiór, ani nadawanie nigdy nie będą krystalicznie czyste.
To nie znaczy, żetrzeba się pogodzić z nadmiarem szumów izakłóceń. Część z nich wynika z przyczyn leżących po stronie samochodu, inne to wina radia lub anteny. Zacznijmy od samochodu. Tu źródłem zakłóceń mogą być wszelkie podzespoły elektryczne. Jeżeli po uruchomieniu auta słychać w radiu jednostajne buczenie, to problem może tkwić w niesprawnym alternatorze – dźwięk zmienia się wtedy w zależności od obrotów pracy silnika.
Jeśli natężenie zakłóceń jest stałe, to prawdopodobnie „sieje” pompa paliwa lub sterownik silnika. Jeżeli w głośniku radia słychać terkotanie,którego częstotliwość zmienia się wraz z obrotami silnika, to przyczyn problemu należy szukać po stronie układu zapłonowego. Najczęściej winne są zużyte świece zapłonowe, wypalone przewody wysokiego napięcia lub zużyte elementy rozdzielacza zapłonu.
Często winna jest też iskrząca cewka. CB-radio może w takiej sytuacji posłużyć jako wyjątkowo czułe narzędzie diagnostyczne – zakłóceniawyłapywane przez odbiornik cząsto są pierwszym objawem zbliżającej się awarii.
O ile użytkownicy starszych diesli (jeśli ich auta miały sprawne alternatory) mogli się zwykle cieszyć doskonałym odbiorem, to z nowymi silnikami bywa gorzej. W niektórych modelach wtryskiwacze paliwa emitują tyle zakłóceń elektromagnetycznych, że używanie radia staje się niemal niemożliwe.
Z zakłóceniami generowanymi przez auto można sobie radzić, stosując np. lepsze, ekranowane przewody zapłonowe, wymieniając potencjalnie wadliwe elementy. Jeśli to nie pomoże, bo źródłem zakłóceń jest wadliwie zaprojektowana fabryczna instalacja elektryczna, to sytuacja też nie jest bez wyjścia. Specjaliści od montażu CB potrafią sobie poradzić z zakłóceniami, wpinając we właściwe miejsca odpowiednio dobrane kondensatory lub oporniki.
Zanim zaczniemy poważne modyfikacje instalacji, warto sprawdzić, czy np. problemu nie rozwiązałoby zastosowanie innego modelu radia. Bywa tak, że niektóre urządzenia w jednym aucie przeraźliwie szumią, w innym sprawują się znakomicie. Zawsze warto też poeksperymentować z doborem i zestrojeniem anteny.
Galeria zdjęć
Odrobina szumu w CB-Radiu to norma. Jeżeli jednak zakłócenia utrudniają komunikację, to należy poszukać ich przyczyn
Dobre radia mają zwykle wbudowane filtry przeciwzakłóceniowe. Jeżeli w naszym urządzeniu ich nie zamontowano, to zawsze można ten brak uzupełnić, stosując filtr zewnętrzny zakładany na przewody zasilające urządzenia.
Niektóre radia mają zbyt czułe lub za mało selektywne odbiorniki. Pozwala to na komunikację ze słabszymi stacjami, ale urządzenie wyłapuje też więcej zakłóceń. W takiej sytuacji warto się zgłosić do serwisu, który „tuninguje” radia.
Antena musi być odpowiednio dostrojona do auta – jeśli nie jest, cierpi na tym jakość komunikacji. Usługa strojenia kosztuje w serwisie ok. 20 zł, za ok. 30 zł można kupić reflektometr i zrobić to samemu.
Zawsze radzimy, żeby radio wraz z anteną kupować w serwisach, w których taki zestaw można przetestować. Bywa tak, że w pewnych autach niektóre zestawy się po prostu nie sprawdzają, bo np. urządzenia są czułe na pewien szczególny typ zakłóceń, który gdzie indziej nie występuje. Wtedy wymiana radia lub anteny na inny model może szybko rozwiązać problem. Jeśli komuś zależy na komforcie użytkowania, to powinien sobie wybić z głowy najtańsze radia – na filtrach oszczędza się najłatwiej.
Jednym z pierwszych objawów „kończącego się” alternatora mogą być właśnie zakłócenia słyszalne w głośniku CB-radia. Dźwięk jest jednostajny, ale zmienia się w zależności od obrotów silnika. Podobne objawy wywołuje zużyta pompa paliwa.
Obok wspomnianych powyżej pomp paliwa poważnym źródłem zakłóceń są wtryskiwacze – i to zarówno w autach z silnikami benzynowymi, jak i w nowoczesnych dieslach. Tego typu zakłócenia bardzo trudno usunąć.
Tanie zestawy ksenonowe nie tylko są nielegalne, lecz także mogą zakłócać pracę elektroniki pokładowej. Źródło problemów tkwi zwykle w wadliwych, źle ekranowanych przetwornicach napięcia.
Podczas montażu instalacji gazowych często uszkadzane są oryginalne ekranowania instalacji. Również sterowane elektromagnetyczne wtryskiwacze gazu bardzo często emitują zakłócenia słyszalne w radiu.
CB-radio demaskuje wszelkie niedoskonałości i usterki układu zapłonowego. Jeśli w radiu słychać trzaski i terkotanie o częstotliwości zmieniającej się w zależności od obrotów, należy sprawdzić przewody, świece, rozdzielacz i cewki.