- Duże i bardzo duże walizki (na dwutygodniowy wyjazd) to wersje, które zmieszczą 90 litrów lub jeszcze więcej
- Bez względu na to jaką walizkę wybierzmy zwróćmy uwagę na materiały. W przypadku twardych za najtrwalsze uchodzą modele z poliwęglanu i polipropylenu.
- Najcięższe i największe bagaże umieszczamy na spodzie. Zwykle łatwiej gospodarować przestrzenią, gdy kółka skierowane są do tyłu
Jaki bagaż takie pakowanie. Im więcej uwagi poświęcimy na wybór odpowiednich walizek i toreb, tym nie tylko posłużą nam dłużej, ale także będą wygodniejsze w codziennym użytkowaniu. Użytkowanie oznacza także komfort pakowania do bagażnika w samochodzie oraz noszenia na miejsce. Co istotne wszelkie zaniedbania lub oszczędności wyjdą na jaw szybciej niż można było oczekiwać. Nie ma nic gorszego niż np. rozsypująca się zawartość walizki, gdy pękną zamki lub suwaki podczas wypakowania z auta albo wnoszenia na wyższe piętro.
Walizka do auta - zacznijmy od rozmiaru
Zanim skupimy się na materiałach, konstrukcji i wyposażeniu zwróćmy uwagę na rozmiar. Firmy stosują oznaczenie nie tylko w litrach, ale także w calach lub cm. Duże i bardzo duże walizki (na dwutygodniowy wyjazd) to wersje, które zmieszczą 90 litrów lub jeszcze więcej. Popularne modele kabinowe (podróż na kilka dni), które możemy zabrać ze sobą na pokład samolotu pomieszczą ok. 35-40 litrów. Średnie walizki (tygodniowy wyjazd) pomieszczą zaś ok. 55 – 70 litrów.
Jeśli zatem w katalogu internetowego sklepu znajdziemy modele z oznaczeniem np. 28 cali czy 71 cm i większe to znak, że mamy do czynienia z dużymi walizkami, w których sporo zmieścimy co nie pozostaje bez wpływu na wagę. Ze względu na komfort pakowania do auta lepiej jednak wybrać np. dwie walizki średnie niż jedną ogromną, którą trudniej będzie zmieścić bagażniku. Im więcej zmieścimy tym waga rośnie i tym trudniej np. podnieść na tyle w górę by włożyć do bagażnika o wysokim progu załadunku.
Jest jeszcze alternatywa – torby dopasowane do danego modelu auta. Jeśli mamy dość popularny model samochodu to wówczas możemy zamówić cały zestaw toreb świetnie wypełniających bagażnik. Pomysłodawcy chwalą się, że dzięki dobraniu odpowiedniego kształtu (m.in. odpowiednie pochylenie by docisnąć do kanapy) możemy zmieścić nawet o 30 proc. więcej w porównaniu z tradycyjnymi uniwersalnymi bagażami. Na dodatek znacząco skracamy także czas pakowania auta i nie mamy problemu np. z zasłonięciem załadunku roletą czy półką.
Walizki dopasowane do twojego samochodu - sprawdź ceny
Walizka do auta - twarda czy miękka?
Wiele zależy od tego co będziemy przewozić w danej walizce. Jeśli będą w niej delikatne rzeczy (np. elektronika), to wówczas twarda wykonana z takich materiałów jak ABS, polipropylen czy polikarbon (używa się także określeń poliwęglan, policarbon) będzie lepszym rozwiązaniem (łatwiej także utrzymać ją w czystości) niż miękka wyprodukowana z poliestru lub nylonu. Ale coś za coś. Twardą walizkę z tworzywa trudniej będzie uzupełniać o kolejne rzeczy umieszczane na zasadzie dopychania na ostatnią chwilę (w miękkiej przydadzą się do tego także np. zewnętrzne kieszenie). Nieco trudniej będzie również upychać twarde walizki w bagażniku na przysłowiowy ścisk. Ale pamiętajmy, że przy podobnym upychaniu miękkich walizek łatwiej je uszkodzić.
Bez względu na to jaką walizkę wybierzmy zwróćmy uwagę na materiały. W przypadku twardych za najtrwalsze uchodzą modele z poliwęglanu i polipropylenu. Poliwęglan najlepiej przy tym znosi wszelkie wgniecenia (po odkształceniu można łatwiej przywrócić właściwy kształt). Niemniej oba materiały są bardzo odporne na wszelkie uderzenia i nacisk. Niestety tak nie jest w przypadku najtańszego tworzywa, czyli ABS. Choć ABS jest dość twardy (by poprawić jego elastyczność producenci niekiedy stosują dodatki w postaci mieszkanki z poliwęglanem lub polipropylenem) to jednak łatwo się rysuje (na gładkiej fakturze) i łatwiej pęka pod dużym naciskiem czy przy uderzeniu.
Osobną kategorię stanowią walizki aluminiowe. To już bardzo wytrzymałe produkty. Niestety nie są bez wad. Obudowę dość łatwo zarysować o czym warto pamiętać podczas upychania kilku bagaży obok siebie. Ponadto aluminiowe walizki są bardzo kosztowne. Za małą kabinową walizkę dobrej firmy trzeba zapłacić nawet ponad 1500 zł!
W przypadku miękkich walizek (wyglądają jak materiałowe) pamiętajmy, że są bardziej narażone na przetarcia, rozdarcia czy rozcięcia syntetycznego pokrycia. Z materiałów wykorzystywanych do produkcji tzw. miękkiego bagażu nylon uchodzi za lepszy i trwalszy od równie popularnego i tańszego poliestru. Miarą jakości materiału jest tzw. wskaźnik gęstości, czyli współczynnik D (Denier) – im wyższy tym lepszy produkt (niestety zwykle dane o gęstości materiału znajdziemy w przypadku produktów renomowanych firm aniżeli walizek z supermarketu).
Walizka do auta - dodatki, czyli ważne szczegóły
Zwykle zwracamy uwagę na to jak walizka prezentuje się w środku, czyli użyte materiały oraz dodatkowe przegrody, kieszenie, schowki i mocowania w postaci pasków. Sami musimy jednak ocenić, czy preferujemy jak największą komorę bez zbędnych dodatków, czy przyda się nam więcej schowków na drobiazgi oraz pasków i dodatkowych wyściółek ułatwiających podzielenie przewożonych rzeczy.
Cennym ułatwieniem jest dodatkowy suwak, dzięki któremu można łatwo powiększyć objętość walizki lub zmniejszyć zależnie od potrzeb. Przydadzą się także dodatkowe rączki, by walizkę można było przenosić nie tylko w pionie, ale i w poziomie (łatwiej ładować do auta i nosić np. po schodach). Mile widziana jest dodatkowa miękka wyściółka dolnej części rączki – łatwo ją docenić szczególnie wówczas, gdy walizka jest w pełni załadowana i cięższa. Praktycznym dodatkiem jest także mały uchwyt na dole walizki – dzięki niemu mamy za co chwycić podczas wyciągania bagażu z bagażnika.
Zwróćmy uwagę na prowadnicę wysuwanego uchwytu teleskopowego. Powinna pracować bez większego oporu. Blokady powinny być zaś na tyle solidne, by uniknąć ryzyka samoczynnego składania rączki podczas noszenia walizki.
Praktycznym dodatkiem są osłony dolnej części walizki, która najczęściej styka się z podłożem (krawężniki, kratki) i chroni konstrukcję przed uszkodzeniem. Otwartą kwestią pozostaje zabezpieczenie TSA (czyli zamek szyfrowy przygotowany do otwarcia przez celników czy inne służby). Jeśli nie zamierzamy podróżować np. za ocean (do USA), to bez zamka TSA można się obejść.
Kwestią upodobań pozostają kółka. Najlepiej samemu ocenić, czy wygodniejsze są walizki z dwoma czy czterema kółkami. Nie zapominajmy przy tym, że wystające kółka ograniczają także przestrzeń w bagażniku. Niemniej to zwykle cztery kółka (lepiej rozkłada się obciążenie) stosuje się w największych walizkach o dużym litrażu i sporym obciążeniu.
Jakość kółek ma ogromne znaczenie. Najprostsze plastikowe dość szybko się zużywają. Lepiej sprawdzają się modele z masywniejszymi okuciami, łożyskami i wykończeniem kauczukowym.
Walizka do auta - jak się pakować?
Najcięższe i największe bagaże umieszczamy na spodzie. Zwykle łatwiej gospodarować przestrzenią, gdy kółka skierowane są do tyłu (wówczas tracimy mniej miejsca przy oparciu kanapy). Wówczas pozostałą wolną przestrzeń (choćby przy nadkolach i kółkach) możemy wypełnić miękkimi torbami, które łatwo dopasować do wolnego miejsca.
Pamiętajmy o odpowiednim zamocowaniu bagażu, by nie przesuwał się w trakcie jazdy. Stąd lepiej stawiać walizki na boku jedna obok drugiej niż zakładać jedną na drugą. Jeśli będą się przemieszczać w trakcie jazdy to nie tylko się porysują, ale także łatwiej uszkodzić plastikowe poszycie bagażnika. Stąd np. w kombi warto wykorzystać dodatkowe osłony na szynach, które stabilizują przewożony ładunek. Można również sięgnąć po elastyczne linki z haczykami (odpowiednie zaczepy w rogach bagażnika coraz częściej stosowane są przez wielu producentów aut).
Sedana trudniej zapakować niż kombi. Dobrym rozwiązaniem są odpowiednie miękkie torby dopasowane do samochodu
Pamiętajmy o odpowiednim zamocowaniu bagażu, by nie przesuwał się w trakcie jazdy. Stąd lepiej stawiać walizki na boku jedna obok drugiej niż zakładać jedną na drugą.
Praktycznym dodatkiem jest mały uchwyt na dole walizki – dzięki niemu mamy za co chwycić podczas wyciągania bagażu z bagażnika.
Praktycznym dodatkiem są osłony rogów walizki. części walizki. Przydadzą się także osłony dolnej części która najczęściej styka się z podłożem (krawężniki, kratki) i chronią konstrukcję przed uszkodzeniem.
Zwróćmy uwagę na prowadnicę wysuwanego uchwytu teleskopowego. Powinna pracować bez większego oporu. Blokady powinny być zaś na tyle solidne, by uniknąć ryzyka samoczynnego składania rączki podczas noszenia walizki.
Kwestią upodobań pozostają kółka. Najlepiej samemu ocenić, czy wygodniejsze są walizki z dwoma czy czterema kółkami. Niemniej to zwykle cztery kółka (lepiej rozkłada się obciążenie) stosuje się w największych walizkach o dużym litrażu i sporym obciążeniu.
Lepiej stawiać walizki na boku jedna obok drugiej niż zakładać jedną na drugą. Jeśli będą się przemieszczać w trakcie jazdy to nie tylko się porysują, ale także łatwiej uszkodzić plastikowe poszycie bagażnika.
Bagaż można dodatkowo ustabilizować np. elastycznymi linkami. Walizki nie powinny stykać się z tylną szybą - ryzyko porysowania i uszkodzenia ogrzewania.
Sami musimy ocenić, czy preferujemy jak największą komorę bez zbędnych dodatków, czy przyda się nam więcej schowków na drobiazgi oraz pasków i dodatkowych wyściółek ułatwiających podzielenie przewożonych rzeczy.
Przydadzą się dodatkowe rączki, by walizkę można było przenosić nie tylko w pionie, ale i w poziomie (łatwiej ładować do auta i nosić np. po schodach).
Otwartą kwestią pozostaje zabezpieczenie TSA (czyli zamek szyfrowy przygotowany do otwarcia przez celników czy inne służby). Jeśli nie zamierzamy podróżować np. za ocean (do USA), to bez zamka TSA można się obejść.
Jeśli to możliwe - lepiej nie ograniczać widoczności przez tylną szybę.
Mile widziana jest dodatkowa miękka wyściółka dolnej części rączki – łatwo ją docenić szczególnie wówczas, gdy walizka jest w pełni załadowana i cięższa.
Zwykle zwracamy uwagę na to jak walizka prezentuje się w środku, czyli użyte materiały oraz dodatkowe przegrody, kieszenie, schowki i mocowania w postaci pasków.