Auto Świat Porady Eksploatacja Jak umyć silnik w samochodzie? Podpowiadamy, jak zrobić to bezpieczne

Jak umyć silnik w samochodzie? Podpowiadamy, jak zrobić to bezpieczne

Mycie silnika to z pozoru łatwe zajęcie. Nanosimy specjalne preparaty, szorujemy szczotką, spłukujemy wodą i zamykamy maskę. Zadowoleni wsiadamy do auta, przekręcamy kluczyk i... motor nie chcę odpalić. Podpowiadamy jak prawidłowo umyć jednostkę napędową.

Mycie silnika — podpowiadamy, jak zrobić to bezpiecznePrzemek Wąworek / Auto Świat
  • Umycie silnika wcale nie jest proste, zwłaszcza jeśli zależy nam, by niczego nie popsuć
  • Lepiej umyć dwa razy niż jeden raz w zbyt agresywny sposób
  • Silnik po umyciu należy osuszyć – trzeba z góry się do tego przygotować

Spora grupa kierowców nie zwraca uwagi na to, że pod maską znajduje się wiele elementów, dla których bezpośredni kontakt z wodą może okazać się szkodliwy. Kłopoty z instalacją elektryczną i elektroniką stanowią najpoważniejszy problem podczas mycia silnika. Mogą unieruchomić nasz samochód — w najgorszym wypadku na dłuższy czas. Przedstawiamy kilka porad, które pomogą zminimalizować ryzyko jakiejkolwiek usterki.

Nie myj silnika, gdy jest gorący! Daj mu czas, by się schłodził

Zanim otworzysz maskę i przystąpisz do mycia komory, polecamy najpierw skupić się na nadwoziu. Tym sposobem pozwolisz wystudzić się jednostce, a ty wykorzystasz czas na uważne i spokojne wypolerowanie karoserii.

Pamiętaj, nigdy nie spryskuj gorącego silnika i układu wydechowego preparatami! Po pierwsze mogą wyrządzić szkodę, po drugie wydzielają szkodliwe opary. Co do szkód, to szok termiczny może doprowadzić do uszkodzenia różnych elementów (nawet katalizatora, jeśli jest umieszczony pod maską), a ponadto elementy aluminiowe po umyciu będą wyglądać... na powierzchniowo utlenione. Tego nie da się cofnąć.

Wszelkie elementy elektryczne lub elektroniczne zabezpiecz folią lub taśmą. W szczególności dotyczy to bezpieczników, wtryskiwaczy, cewki zapłonowej, sterowników silnika i osprzętu.

Mycie silnika myjką ciśnieniową?

Myjka ciśnieniowa - jaką wybrać i jak jej używać
Myjka ciśnieniowa - jaką wybrać i jak jej używaćMaciej Brzeziński / Auto Świat

Kolejna istotna informacja odnosi się do myjek ciśnieniowych. Jeżeli będziesz z niej korzystać, to pamiętaj, by nie spryskiwać silnika z bliskiej odległości. Woda pod wysokim ciśnieniem może zasiać spustoszenie – narażone są różne elementy osprzętu, choćby kable. Woda może dostać się do łożysk osprzętu, a nawet do samego silnika.

Nie próbuj na siłę usunąć zanieczyszczeń z bliska. Bezpieczniej będzie użyć twardej szczotki lub ponownie nanieść środek czyszczący. Ważne jest także, aby po umyciu silnika dać mu kilkanaście-kilkadziesiąt minut na obeschnięcie, ewentualnie od razu – jeśli mamy taką możliwość – osuszyć go sprężonym powietrzem. Tym sposobem niwelujemy problem z odpaleniem jednostki. Krótko mówiąc, nie próbuj odpalać mokrego silnika.

Dodatkowo po umyciu i wyschnięciu silnika zalecamy zabezpieczyć matowym sprejem do deski rozdzielczej plastikowe elementy przedziału silnikowego (przewody i osłony ozdobne). Będą wyglądać jak nowe!

  • Jeżeli pod maską znajdują się duże zabrudzenia – użyj agresywniejszego preparatu. Najpierw jednak sprawdź jego działanie na mniej widocznym elemencie.
  • Nigdy nie spryskuj silnika z bliska wodą pod wysokim ciśnieniem. W szczególności części elektrycznych i elektronicznych! Uważaj również na połączenia i delikatne gumowe osłony.
  • Jeśli po umyciu woda pozostała w zagłębieniach wtryskiwaczy albo zagłębieniach świec zapłonowych (silniki benzynowe) – osusz je. Najlepszy okaże się kompresor – sprężone powietrze jest świetne w osuszaniu zakamarków.
  • Jeśli Twoje auto wyposażone jest w instalację gazową, to pierwsze kilkanaście kilometrów po odpaleniu pokonaj na benzynie. Urządzenia LPG bywają niezwykle czułe na wilgoć.
  • Nie nadużywaj preparatów do konserwacji plastiku, ponieważ niewytarte w okolicach świec, kabli zapłonowych i przewodów zasilających wtryskiwacze paliwa mogą zaszkodzić. Nadmiar takiego środka ściąga zanieczyszczenia i powoduje przebicia elektryczne. Objawem może być nierówna praca silnika – tak jakby nie pracował na wszystkich cylindrach. Ponownie kompresor będzie pomocny przy osuszaniu.
  • Spłukując silnik, nie kieruj silnego strumienia we wloty powietrza. Jeżeli woda dostanie się do komór spalania, to silnik może odpalić już po raz ostatni. Warto zabezpieczyć wlot powietrza kawałkiem folii i taśmą.
  • Wybierz bezpieczny preparat – zwróć uwagę na skład, przeczytaj etykietę, zanim kupisz, korzystaj zgodnie z instrukcją!
  • Myjąc silnik, pamiętaj, że na podłoże spływają wszystkie brudy, tj. rozpuszczony olej, smary i inne zanieczyszczenia. Polecamy mycie silnika w przystosowanych do tego miejscach, aby toksyczne brudy nie spływały na trawę – np. na myjniach samoobsługowych.

Dobry preparat do mycia silnika ma znaczenie

Niektóre środki do mysia silnika zawierające dużo rozpuszczalnika są tak agresywne, że jeśli spóźnimy się minutę z ich spłukaniem, to niewykluczone, że wraz z nim spłyną z silnika napisy, naklejki itp. Odbarwieniu ulegną plastiki, aluminium się powierzchniowo utleni, a w najgorszym wypadku uszkodzimy jakąś część. Jeśli chcesz zobaczyć, jak źle wygląda utlenione aluminium, włóż aluminiowe naczynie do zmywarki. Po wyjęciu przekonasz się, że nie warto było.

Gdzie umyć silnik?

Przed domem? Lepiej nie – można za to dostać (słuszny) mandat. Najbezpieczniej zrobić to na myjni samoobsługowej, gdzie mycie silnika jest dozwolone. Najłatwiej... w warsztacie czy w profesjonalnej myjni, ale nie byle gdzie. Zwłaszcza na placach komisowych jest mnóstwo samochodów umytych agresywną chemią w najtańszych warsztatach i myjniach – szkody wynikające z takiej operacji są większe niż korzyści.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków