Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Jak wybrać opony dobre i tanie?

Jak wybrać opony dobre i tanie?

Trudno wymagać od zimowych opon klasy budżetowej takich osiągów jakie oferują opony klasy premium. Różnice są i – jeśli tylko zdarza nam się szybciej pojechać albo ostrzej zahamować – są one wyczuwalne. Z drugiej strony od tanich nowych opon dużo gorsze mogą być zużyte opony albo opony regenerowane... Podpowiem, jak wśród dziesiątek marek tanich opon wybrać te, które zagwarantują minimalny akceptowalny poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy.

Tanie opony? Lepiej poszukaj ofert w sklepach internetowych – tam większy wybór, a przesyłka zwykle wliczona w cenę.
Tanie opony? Lepiej poszukaj ofert w sklepach internetowych – tam większy wybór, a przesyłka zwykle wliczona w cenę. Źródło: Auto Świat / Piotr Czypionka
  • W obrębie jednego rozmiaru opon do aut osobowych można wybierać spośród ogumienia co najmniej kilkudziesięciu marek
  • Cena opon nie jest precyzyjnym wyznacznikiem ich jakości
  • Wyląd nowych opon w żadnym wypadku nie pozwala na choćby orientacyjną ocenę ich osiągów
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Podstawowa różnica pomiędzy zimowymi oponami z najwyższej półki i oponami klasy budżetowej? Podczas jazdy najbardziej odczujemy ją – w większości przypadków – w deszczu. Jest tak dlatego, iż konstrukcja opon zimowych wymaga od producenta pogodzenia właściwości, które wzajemnie się wykluczają: przyczepności na śniegu i przyczepności właśnie w deszczu. Śnieg – o ile nie jeździmy w górach – zdarza się zimą znacznie rzadziej niż mokra nawierzchnia, z którą mamy do czynienia przez... prawie cały czas. I ilekroć ostro zahamujemy, słychać terkotanie ABS-u, a na małych, ciasnych zakrętach, włącza się ESP, przypominając: zwolnij! Tak więc jazda na oponach budżetowych, a lepiej powiedzieć: na złych oponach, to nie jest to, co lubię. Rozumiem jednak, że inna różnica pomiędzy oponami budżetowymi a premium to cena i czasem ta wyższa cena zwyczajnie jest za wysoka. Jest też jasne, że wśród tanich opon są lepsze i gorsze. A zatem: gdybym musiał kupić tanie opony do auta, zrobiłbym tak...

Co to w ogóle za marka?

Wymiana opon
Wymiana oponŹródło: Auto Świat / Piotr Czypionka

Wybór opon stał się trudniejszy niż kiedyś – oprócz „starych” marek z tradycjami powstały nowe. Dodatkowo nawet niewielka firma może zamówić opony pod własną marką u jednego z azjatyckich (albo i europejskich) producentów. Chcesz mieć opony z własnym imieniem i nazwiskiem? Proszę bardzo – tylko musisz zamówić ich wystarczająco dużo. Dość więc powiedzieć, że marek ogumienia jest obecnie tak wiele, że nie ma niezależnych firm tak potężnych, by mogły jednocześnie przetestować w teście porównawczym wszystkie czy choćby większość modeli opon dostępnych na rynku w wybranym rozmiarze. A ponieważ najważniejsza rywalizacja toczy się wśród marek premium, te tańsze opony testowane są rzadziej, ale... zdarzają się ich testy.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji