Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Jaki to reflektor?

Jaki to reflektor?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Kupujesz używany reflektor? Sprawdź, czy będzie świecił w dobrą stronę! W Polsce rozebrano na części dużo samochodów ściągniętych z Irlandii i Wielkiej Brytanii. Większość części można stosować w samochodach Europy kontynentalnej.

Jaki to reflektor?
Jaki to reflektor?Źródło: Auto Świat

Reflektory jednak niekoniecznie: świecą asymetrycznie. Reflektor do auta jeżdżącego w Polsce czy w Niemczech ma oświetlać prawą stronę drogi, a lewą tylko tak, aby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwka. Lampa brytyjska odwrotnie: obficie oświetla lewą stronę drogi, czyli na kontynencie oślepia.Łatwo to jednak sprawdzić przed kupnem, bo każdy reflektor samochodowy ma wiele oznaczeń, z których łatwo da się odczytać jego przeznaczenie. Na górze pokazujemy, co oznaczają rzędy tajemniczych literek widocznych na szkle reflektorów. Warto wyciąć i zachować: czasem zdarza się, że policjant zechce ukarać nas mandatem za używanie świateł przeciwmgielnych w słoneczny dzień, choć mamy tylko lampki do jazdy dziennej. Gdy strażnicy miejscy nabędą takie prawa, jak policjanci, takich pomyłek może być o wiele więcej! Z Anglii do PolskiSą reflektory (zwykle okrągłe), które da się przestawić na ruch lewo- lub prawostronny. Wystarczy lampę wymontować, poluzować śruby i przekręcić odbłyśnik. Taka lampa ma na szkle strzałkę z dwoma grotami. Uwaga: strzałka może oznaczać reflektor symetryczny, np. amerykański.Do czego to światełko?Policjant twierdzi, że twoje lampy do jazdy dziennej to przeciwmgielne, a nie dzienne? Pokaż mu napis na szkle! Niektóre firmy oferują reflektory "dzienne" do montażu w miejscu fabrycznych otworów w zderzakach niektórych modeli. Z zewnątrz wyglądają jak przeciwmgielne, ale świecą inaczej. Rodzaj reflektoraDo czego służy? C - mijania, R - drogowy, CR - mijania i drogowy, C/R - mijania lub drogowy, RL - do jazdy dziennej, B - przeciwmgielny. Litera H przed oznaczeniem, np. HR oznacza, że reflektor jest przystosowany do żarówek halogenowych, a D (np. DC) - do lamp ksenonowych.Strzałki na szkle- Strzałka w prawo: reflektor do ruchu lewostronnego (np. z auta z rynku brytyjskiego)- Brak strzałki: reflektor do ruchu prawostronnego- Strzałka z lewym i prawym grotem: reflektor symetryczny lub z możliwością przestawienia wiązki - nadaje się i do Anglii, i do Polski.HomologacjaLitera E z liczbąw kółku oznacza homologację europejską, liczba obok E oznacza kraj wydania homologacji (np. 1 - Niemcy, 13 - Luksemburg, 20 - Polska). Siła światłaJeżeli reflektor może spełniać funkcję światła drogowego, jego siłę oznacza się liczbą, np. 12,5, 20, 30, itp. Siła lamp świecących jednocześnie to maksymalnie 75. AtestLiczba pod kółkiem lub obok niego to oznaczenie atestu. Dwie pierwsze cyfry (np. 02) to regulamin, wg którego badano reflektor, a kolejne cyfry - np. 0278 - to nr atestu.Uniwersalne i nie tylko Dodatkowe oświetlenie przeznaczone np. do jazdy dziennej nie musi być drogie. Konkurencyjną cenowo ofertę ma np. znana w Polsce od wielu lat firma Wesem (www.wesem.pl). Już za kilkadziesiąt złotych możemy kupić parę reflektorów pasujących idealnie do fabrycznej wnęki w zderzaku popularnych aut: Fiatów (m.in. Panda, Bravo, Brava), Daewoo (Lanos, Matiz), Skody Felicii i in. Do wyboru mamy światła do jazdy dziennej i przeciwmgielne - ich wygląd zewnętrzny jest bardzo zbliżony i dla laika nie do odróżnienia, ale kształt odbłyśnika, geometria i rodzaj zastosowanych żarówek - różne. Firma Wesem stosuje zwykle w reflektorach do jazdy dziennej żarówki 21-watowe (P21W), a w halogenach przeciwmgielnych 55-watowe żarówki H3. W zestawach znajdują się niezbędne przewody i złącza. W ofercie są również reflektory uniwersalne montowane w różny sposób do zderzaka.Hella na diodachDla ekstremalnie oszczędnych kierowców Hella przygotowała akcesoryjne światła do jazdy dziennej, bazujące nie na tradycyjnych żarówkach, a na diodach LED. Dodatkowe reflektory są tak skonstruowane, że trzy wysokowydajne diody zapewniają dostateczną widoczność auta w dzień, a pobierają zaledwie 5 W energii. W sumie komplet reflektorów do jazdy dziennej zużywa zaledwie 10 W! Gdyby jeszcze można je było tak podłączyć, aby nie świeciły się lampy tylne... Żywotność diod LED według producenta określona jest na 10 tys. godzin, co powinno wystarczyć na wiele lat, a być może na całe życie auta. To ponad 30-krotnie więcej,niż wynosi trwałość żarówek H7! Lampy mają solidne obudowy ze zintegrowanymi przekaźnikami, co ułatwia montaż. Zanim jednak zaczniemy oszczędzać, za komplet lamp zapłacimy ok. 800 zł.

Robert Rybicki