Silnik ma nierówne obroty? Niechętnie odpala rano? Dławi się przy przyspieszaniu? Być może przyczyną są zużyte świece zapłonowe. W większości starszych aut wykręcenie świec nie stanowi dużego problemu. Jeżeli więc silnik nie pracuje normalnie, warto do nich zajrzeć z dwóch przyczyn: być może są zużyte i wymiana da natychmiastową poprawę, a ponadto wygląd świecy mówi wiele o prawdopodobnych innych przyczynach niedomagań.

Ile wytrzyma? W większości aut instrukcje obsługi zalecają wymianę świec zapłonowych co 20-40 tys. km. Ile naprawdę wytrzymają świece, zależy przede wszystkim od kondycji silnika. Jeżeli jest on w dobrym stanie, paliwo podawane jest do cylindrów we właściwych proporcjachi układ zapłonowy działa prawidłowo, po 30 tys. km świece mogą być ciągle niezużyte! Natomiast pracując w złych warunkach, już po 10-15 tys. km. będą wymagać wymiany. Na szczęście większość usterek świec widać gołym okiem. Częste kiedyś problemy polegające na braku iskry na elektrodach "dobrze wyglądającej" świecy to już rzadkość.