Logo
PoradyEksploatacjaKombinacje z silnikiem

Kombinacje z silnikiem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przygodę z tuningiem swojego Volvo Jaremi Kurkowski rozpoczął w grudniu 2002 roku - gdy skończyła się gwarancja mechaniczna na auto. Pierwsze modyfikacje seryjnego silnika 1.

Kombinacje z silnikiem
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Kombinacje z silnikiem

9T/160 KM, prowadzone "domowymi metodami", zakończyły się... wymianą motoru. Podczas eksperymentów (podnoszenie ciśnienia doładowania) stopił się tłok i uszkodził cylinder. Nowa jednostka pochodzi z najmocniejszej wersji V40 T4. Po dotarciu silnik modyfikowano pod czujnym okiem specjalistów z firmy V-tech. Pracy było dużo, ponieważ pan Jaremi chciał startować w Mistrzostwach Polski Wyścigów Równoległych. Seryjna sprężarka z jednostki 1.9 ustąpiła miejsca dużo większej, z 5-cylindrowego Volvo 850. Uzyskane ciśnienie doładowania 1,5 bara przy 3500 obr./min wyraźnie przewyższa fabryczne (0,9 bara). Specjalny, centymetrowy płaski kołnierz łączy turbosprężarkę z silnikiem (cieńsze się wyginały lub topiły). Modernizacje objęły też układ wydechowy. Przednią część dorobiono w kraju z rur kwasoodpornych, reszta pochodzi ze Szwecji. Temperatura w komorze silnika (zwłaszcza przy ostrej jeździe) jest teraz dużo wyższa. Pracę silnika poprawia system Aquamist (wtrysk mgiełki wody do kolektora dolotowego), którego zadaniem jest chłodzić powietrze, oraz zimniejsze platynowe świece zapłonowe NGK. Auto często wjeżdżało na hamownię w celu sprawdzenia osiągów. Pomiary wykazały np., że zamontowanie sportowego wkładu filtra powietrza zmiejszało moc o 7 KM, a obudowanego stożkowego nawet o 20 KM! Najlepiej w testach wypadł seryjny filtr gąbkowo-papierowy. Po tych modyfikacjach komputer zaczął się buntować - producent nie przystosował go do obsługi tak dużych mocy (360 KM). Można było stroić auto w Skandynawii, jednak specjaliści z V-techu poradzili sobie, montując dodatkowe sterowniki. Dane podane w tabeli opisują program wyścigowy, w drogowym auto uzyskuje 300 KM i 409 Nm. Podstawowe elementy silnika są seryjne (tłoki, korbowody, chłodnica i intercooler), plany przewidują zmianę tych podzespołów na mocniejsze. Aby poprawić bezpieczeństwo i trakcję, zmodernizowano też zawieszenie. Za stabilność odpowiadają regulowane amortyzatory Koni Sport i sprężyny Eibach. Samochód ma też nowe hamulce. Do 100 km/h auto rozpędza się w niespełna 5 s, a jego maks. prędkość to 270 km/h. Pan Jaremi okazał się najlepszym zawodnikiem w klasie Turbo w wyścigach 1/4 mili.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: