Dlaczego konwersacja podwozia jest taka ważna?

Odpryski kamieni i wilgoć mają bardzo negatywny wpływ na podwozie. Każdy, kto zignoruje jego wadliwy stan, prędzej czy później będzie jeździł z zardzewiałą ramą lub zgniłą płytą podłogową. Wiele osób zastanawia się, jak dużo kosztuje konserwacja podwozia? Co ile lat należy ją powtarzać? Przeglądanie stron internetowych nie zawsze jest pomocne. Jeśli poszukujemy odpowiedzi na pytanie, jak często i z czym przerabiać osłonę podwozia samochodu, to spotkamy się z wieloma dobrymi radami, ale także z licznymi kontrowersyjnymi opiniami.

Koszty konserwacji i naprawy podwozia zależą od typu pojazdu – od furgonetek ze standardową konstrukcją wykonaną z blachy – do dużych platform ze specjalnymi podłogami. Pamiętajmy, że wielu kierowców zajmuje się wykonywaniem samodzielnie konserwacji podwozia. Jak zrobić to poprawnie? Przede wszystkim powinniśmy stosować się do zaleceń producenta.

Jak często należy przeprowadzać kontrolę podwozia?

Jedną z najbardziej uniwersalnych i skutecznych metod konserwacji podłoża jest czyszczenie powierzchni pokrytych olejem w sprayu. Kiedy robić przegląd samochodu? Jak często? Jeśli pojazd ma wydajnie służyć nam przez długi czas, musimy prawidłowo dbać o płytę podstawową i podwozie. Kontrola co dwa lata będzie odpowiednia dla każdego samochodu. W ramach próby szczelności warsztaty co roku sprawdzają podłoże, a w razie potrzeby naprawiają je.

Warto wiedzieć, że po wygaśnięciu gwarancji, jaką ma auto, właściciel musi sam zadbać o swój pojazd. Jedną ze szczególnych cech podwozów jest to, że składają się one z dwóch zespołów. Do ich produkcji zostały wykorzystane różne materiały, dlatego niektóre modele mają metalową obudowę, a inne nie. Wiele nowych typów podłoży zbudowano z TWS, w starszych pojazdach są jeszcze takie wykonane z drewna. Właściwości metalu i drewna wymagają innych metod konserwacji, zatem i zadbanie o podwozie będzie różniło się w zależności o jego typu.

Jaka jest konstrukcja podwozia?

Klasyczna konstrukcja podwozia z panelami ze sklejki, drewnianą ramą, izolacją styropianową oraz specjalną ochroną sprawdza się na rynku od wielu, wielu lat. Ta warstwowa budowa z drewna opiera się przede wszystkim na powłoce ochronnej. Najbardziej powszechne i popularne podłoże, które jest dostępne w sklepach, składa się z drewnianej ramy z listew wyłożonej styropianem. Dodatkowo została ona sklejona wewnątrz i na zewnątrz sześciomilimetrową płytą ze sklejki z topoli. Bardziej nowoczesna konstrukcja GRP jest dużo łatwiejsza w pielęgnacji.

W jaki sposób konserwować podwozie?

Na wewnętrznej powierzchni – jeśli nie jest to konstrukcja z podłogą podniesioną – umieszcza się wykładzinę z tworzywa sztucznego PVC. Następnie na drugiej stronie nakłada się cienką i oddychającą warstwę ochronną podwozia. Materiały z drewnianą konstrukcją, które stosuje się w fabrykach, można łatwo odświeżyć. Warto wiedzieć, że pełna obróbka na dużej powierzchni całego podłoża nie jest konieczna.

Podobnie jak w przypadku testu szczelności, wystarczy skontrolować krytyczne obszary i naprawić drobne uszkodzenia. Niestabilne elementy koniecznie trzeba dokładnie zbadać. To samo dotyczy pozostałych miejsc, w których warstwa ochronna odrywa się i odkształca lub gdy powstają duże wybrzuszenia. W takiej sytuacji musisz szybko zareagować, zanim szkody staną się większe, a przez to ich naprawa będzie dużo droższa. Jak sam widzisz, nie wolno Ci zignorować konserwacji podwozia, ponieważ odgrywa ona istotną rolę w poprawnym funkcjonowaniu pojazdu.

Preparaty do konserwacji antykorozyjnej w najlepszych cenach - sprawdź, nasze propozycje