Auto Świat Porady Eksploatacja Lepsza opona, wyższa cena

Thomson, jednak niemal natychmiast po zgłoszeniu został on zapomniany. Dunlop uważany jest natomiast powszechnie za twórcę ogumienia,gdyż powstała w 1889 r. w Dublinie firma The Pneumatic Tyre and Booth's Cycle Agency Ltd uruchomiła produkcję seryjną, korzystając z jego patentu. Choć w 1899 r. Karl Benz doradzał swym klientom, by wybierali pewniejsze w eksploatacji koła pełne, to w kilka lat później ogumienie pneumatyczne było już powszechnie stosowane w samochodach osobowych, a począwszy od lat 30. ub. wieku - także w ciężarowych. Stosowane w początkowym okresie koła aut osobowych miały średnicę sięgającą 1 metra i ogumienie wysokociśnieniowe. Pierwsze opony niskociśnieniowe, pompowane - jak dzisiejsze - do ciśnienia 2-3 barów, pojawiły się pod koniec lat 20. ub. wieku. Dzisiejsze opony składają się z konstrukcji nośnej (osnowa, opasanie, stopki) oraz otaczającej ją powłoki gumowej zwanej bieżnikiem. Gdy nici kordu w osnowie ułożone są prawie poprzecznie do kierunku toczenia (środkowej linii opony), mówimy o oponie radialnej - taką właśnie konstrukcję mają niemal wszystkie współczesne opony aut osobowych. Starsze opony diagonalne właściwie wyszły już z użycia.6 ważnych zadań opony Prowadzenie Opona prowadzi samochód w pożądanym kierunku. Stabilność auta zależy od tzw. przyczepności kierunkowej. Czym mniejsze jest znoszenie przy obciążeniu poprzecznym (zakręty), tym lepiej.Przenoszenie Opona dźwiga samochód zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Musi też wytrzymywać znaczne obciążenia w trakcie przyspieszania i hamowania. Amortyzacja Sprężystość powietrza zawartego w oponie sprawia, że amortyzuje ona nierówności drogi, zapewniając komfort i odciążając układ jezdny auta. Jazda Opona musi się toczyć z jak najmniejszymi oporami - tak, by zapewnić sprawne poruszanie się samochodu przy możliwie najmniejszym zużyciu paliwa. Przekazywanie mocy Niewielka (jak dłoń) powierzchnia styku opony z nawierzchnią zapewnić musi przekazanie mocy silnika i skuteczne hamowanie. Trwanie Do tego wszystkiego opona musi jeszcze być trwała. Po milionach obrotów koła i "dobiciach" na dziurach, tysiącach hamowań i startów spod świateł, musi nadal spełniać swe zadania.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki