• Niemal każdy obecnie oferowany samochód ma lusterko wewnętrzne umożliwiające przełączenie go z trybu dziennego na nocny
  • Najwygodniejsze w użytkowaniu są automatycznie przyciemniane lusterka, które samoczynnie regulują ilość odbitego światła
  • W droższych wersjach oraz w autach klasy premium producenci oferują także (zazwyczaj opcjonalnie) także automatycznie przyciemniane lusterka zewnętrzne
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Obecnie wszystkie samochody osobowe wyposażane są w trzy lusterka wsteczne, dwa zewnętrzne i jedno wewnętrzne. Ich zadaniem jest oczywiście zapewnienie kierowcy czytelnego obrazu tego, co się dzieje za naszym pojazdem. Dzięki temu, przy zachowaniu niezbędnej uwagi, możemy np. bezpiecznie zmienić pas ruchu lub cofać, mając przy tym pewność, że nie spowodujemy żadnego zagrożenia.

O ile w ciągu dnia lusterka wsteczne można traktować wyłącznie jako nieinwazyjną pomoc, o tyle po zmroku może się zdarzyć, że z jednej strony będą pomagały, a z drugiej utrudniały jazdę, ponieważ będą nas oślepiały. Niestety, wciąż wielu kierowców jeździ ze źle ustawionymi światłami, czego konsekwencją jest właśnie oślepianie jadących z naprzeciwka, ale i tych jadących w tym samym kierunku, ale przed nami.

Dalsza część tekstu pod podcastem:

Dzienno-nocne lusterko wewnętrzne

Najłatwiej rozwiązać ten problem w przypadku lusterka wewnętrznego. Niemal standardem są teraz lusterka dzienno-nocne. Wystarczy pociągnąć specjalny uchwyt (języczek) umieszczony pod obudową, aby przestawić lusterko z trybu dziennego na nocny lub popchnąć języczek w stronę przedniej szyby, aby powrócić do położenia dziennego. W położeniu nocnym zmniejsza się intensywność odbitego od lustra światła reflektorów samochodów jadących z tyłu.

Trzeba pamiętać, że po ustawieniu lusterka w położenie nocne nastąpi pogorszenie widoczności za pojazdem. O ile w nocy ma to stosunkowo niewielkie znaczenie, w szczególności podczas jazdy pozamiejskiej, np. na autostradzie lub drodze ekspresowej, o tyle w ciągu dnia może to utrudniać obserwowanie tego co się dzieje za nami przykładowo podczas cofania – może się zdarzyć, że nie zauważymy przeszkody i w nią uderzymy.

Lusterko wewnętrzne przyciemniane automatycznie

Jeszcze wygodniejszym, bo niewymagającym praktycznie żadnej ingerencji z naszej strony, jest automatycznie przyciemniane wewnętrzne lusterko wsteczne. Jak sama nazwa wskazuje, reguluje ono intensywność odbitego od niego światła w pełni automatycznie i sprawdza się zarówno w nocy jak i w warunkach słabej widoczności.

Funkcja automatycznego przyciemniania jest zazwyczaj domyślnie włączana wraz z każdym uruchomieniem silnika. Użytkownik może także wyłączyć ją, naciskając przycisk ON/OFF na obudowie lusterka. Gdy jest aktywna, zamontowany w obudowie lusterka czujnik wykrywa natężenie światła zewnętrznego i automatycznie reguluje intensywność odbitego światła reflektorów jadących z tyłu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Zaletą tego typu rozwiązania jest także to, że lusterko rozpoznaje, czy jedziemy do przodu, czy też cofamy. Wystarczy włączyć bieg wsteczny, aby lusterko automatycznie przestawiło się na tryb największej jasności, poprawiając w ten sposób widoczność tego, co się dzieje za samochodem.

Automatycznie przyciemniane lusterka zewnętrzne

Oprócz ww. lusterka wewnętrznego w funkcję automatycznego przyciemniania wyposażane są czasami także lusterka zewnętrzne. Rozwiązanie to zazwyczaj znajdziemy w autach klasy premium lub lepiej wyposażonych wersjach aut, zaczynając przeważnie od klasy średniej, przy czym często jest ono dodatkowo płatną opcją. Część producentów ogranicza się nawet do montowania automatycznie przyciemnianego lusterka jedynie po stronie kierowcy. Niezależnie od dostępnej w danym samochodzie opcji, zasada działania jest analogiczna jak w przypadku lusterka wewnętrznego.

Ładowanie formularza...