Ale nie bójmy się, nie ma tu wcale tajemnic - nawet w połowie nie jest to tak skomplikowane, jak wygląda. Ale warto poczytać instrukcję obsługi. A na razie - "Auto ŚWIAT" w dłoń, maska w górę i uczymy się.Oleje, kwasy, środki niezamarzające, płyny hydrauliczne i oczyszczające - każdy samochód potrzebuje tych dodatków, by jeździć bezawaryjnie, hamować, grzać lub chłodzić. I dla każdego z tych "eliksirów" przewidziano przy silniku oddzielny pojemnik. Niektóre z nich trzeba regularnie uzupełniać, inne wymagają tylko kontroli, jeszcze innych nie należy dotykać nigdy.Instrukcja obsługi jest bezwzględnie koniecznym "towarzystwem" najpóźniej podczas uzupełniania. Bo chociaż każdy pojemnik jest (a przynajmniej powinien być) odpowiednio oznakowany, wielość korków, pokrywek i zakrętek może zmylić. Bo nowoczesne auto ma do dziesięciu różnych pojemników na płynne materiały eksploatacyjne.W instrukcji obsługi, obok informacji o pojemności poszczególnych związanych z nimi układów, znajdziemy także wskazówki dotyczące rodzaju i jakości każdego z tych płynów. I tu porada: o właściwą jakość i typ cieczy należy dbać nie tylko w okresie gwarancyjnym. Bo zalecenie używania określonego płynu ma z reguły ściśle techniczne uzasadnienie. Kto zalewa układ niewłaściwym lub niskiej jakości płynem, ryzykuje nawet bardzo poważne szkody, a przy tym wyklucza jakąkolwiek odpowiedzialność producenta. I pamiętajmy, że powyższe dotyczy nie tylko oleju silnikowego.Olej silnikowyNowoczesne silniki potrzebują nowoczesnych olejów. I chociaż silnik dobrze dotarty i prawidłowo obsługiwany oraz użytkowany może w ogóle nie potrzebować dolewek, nie należy sięgać po olej inny od zalecanego przez producenta. A więc trzeba się ściśle stosować do instrukcji obsługi. Ale gdyby zaszła konieczność dolania oleju np. w podróży, z braku zalecanego, można się "awaryjnie" posiłkować innym olejem, ale o podobnej klasie jakościowej i lepkościowej co zalecany. Wszystkie oleje mieszają się ze sobą. Uwaga: szkodliwe jest zalanie silnika powyżej poziomu Max.Płyn chłodzącyW uproszczeniu nazywany wodą (chłodzenie wodne) jest w rzeczywistości mieszaniną środków zapobiegających przegrzaniu, ale też zamarzaniu i korodowaniu. Dlatego niektórzy producenci (np. BMW) zalecają jego regularną wymianę. Jeśli trzeba poziom tego płynu uzupełnić, używamy wody destylowanej oraz dodatków przeciwzamarzających.HydraulikaW przypadku CitroĎna mamy do czynienia ze szczególną sytuacją, bo płynem hydraulicznym zasilany jest także jego układ jezdny. Jednakże i w innych markach znajdziemy "wspomaganie" systemów poziomowania nadwozia. Zaś prawie wszędzie - poza najnowszymi i dość jeszcze w sumie eksperymentalnymi autami - wspomaganie układu kierowniczego realizowane jest na bazie hydraulicznej.Płyn do szybTu mieszać można wszystkie możliwe ciecze myjące. Ale zalewanie tego układu samą wodą jest fałszywą oszczędnością, bo płyny, które oferują specjalistyczne sklepy i stacje benzynowe, mają skład dostosowany do potrzeb związanych z zanieczyszczeniami, które osadzać się mogą na szybie auta. Uważajmy tylko na jedno: jeśli samochód ma instalację do mycia reflektorów, używać w niej trzeba płynu dopasowanego do rodzaju klosza lamp. Klosze plastikowe (dokładnie: z poliwęglanów) muszą być myte tylko właściwymi dodatkami.Filtr dieslowskiNawet jeśli jego wygląd na to wskazuje, nie jest to pojemnik, do którego możemy cokolwiek nalać. Przykręcona pokrywka osłania po prostu wkład filtrujący paliwo. Jeśli obudowa posiada jakiś zaworek lub kranik, służy on tylko do spuszczania wody, którą niektóre filtry odsączają z oleju napędowego.Olej przekładniowyManualne skrzynie biegów są zalewane fabrycznie, po czym olej pozostaje w nich najczęściej bez zmiany do końca "życia" samochodu. Inaczej jest w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Tu nawet kontrola poziomu oleju (specjalnego olejopodobnego płynu hydraulicznego) - o ile w ogóle możliwa - jest skomplikowana. Uzupełnianie poziomu wymaga ogromnej dokładności, stanowi więc robotę dla zawodowca. Jeśli wymaga się wymiany tego płynu, odbywa się to co kilka lat.HamulcePoziom płynu w zbiorniczku opada, nawet jeśli nie ma żadnego wycieku. Powód jest prosty: zużywając się, Klocki hamulcowe przysuwają się coraz bardziej do tarcz lub bębnów, a w zwolnione po tym ruchu miejsce napływa płyn hamulcowy. Uzupełnianie jest tu więc konieczne. Ale ostrożnie: nie wolno przekroczyć wskaźnika maksymalnego poziomu. Całkowita wymiana płynu powinna się odbyć co dwa lata. Płyn hamulcowy stosowany jest także w układach hydraulicznego wspomagania sprzęgła.
Mały (al)chemik
Wnętrze komory silnikowej nowoczesnego auta wygląda jak pracownia alchemika: kłębią się przewody, co chwilę natrafiamy na pojemniki wypełnione tajemniczymi płynami. Brakuje tylko, by z pojemników tych dymiło, by tygielki bulgotały, w tle cicho krakał mądry kruk, a nad ogniem pochylał się mamroczący zaklęcia czarownik, zmieniający zwykłe metale w złoto.
Auto Świat
Mały (al)chemik