Nieważne, jakim autem jeździcie – miejskim maluchem, kompaktem, samochodem klasy średniej czy dużym SUV-em – wiemy, które opony będą dla was najlepsze. W czterech testach zorganizowanych przez grupę Auto Bild, obejmujących nawet 16 dyscyplin, surowym testom zostało poddanych niemal 80 modeli ogumienia.
Z niecierpliwością czekaliśmy na wyniki testu opon całorocznych w rozmiarze 195/65 R 15, przeznaczonych głównie do aut kompaktowych. Dlaczego? Bo gumy całoroczne wracają do łask. Siarczyste mrozy zdarzają się coraz rzadziej, dla przeciętnego użytkownika im bardziej wszechstronne ogumienie, tym lepiej. Do tego dochodzą coraz wyższe koszty wymian opon, m.in. związane z obowiązkowym stosowaniem układów monitorujących ciśnienie w kołach.
Opony wielosezonowe stają się coraz atrakcyjniejszą alternatywą. W przypadku wszystkich modeli opon podajemy oceny szczątkowe w poszczególnych kategoriach – na śniegu, na mokrej oraz na suchej drodze. W klasyfikacji końcowej najbardziej docenialiśmy ogumienie możliwie wszechstronne.
Galeria zdjęć
Z kopnym śniegiem większość zimówek radzi sobie świetnie. Trudniejszym wyzwaniem są błoto pośniegowe oraz lód. Tu nawet najlepsze gumy dochodzą do granic swoich możliwości.
Zalety: Zwycięzca testu przekonuje do siebie doskonałymi osiągami w każdych warunkach drogowych. Niska podatność na aquaplaning. Wady: Przeciętna trwałość.
Zalety: Opona zimowa klasy premium o zrównoważonych osiągach i precyzyjnym prowadzeniu, zapewniająca dobre wyczucie drogi. Wysoki komfort jazdy. Wady: Przeciętna trwałość.
Zalety: Opona w korzystnej cenie, zapewniająca bezpieczne właściwości jezdne niezależnie od warunków drogowych. Wady: Przeciętna trwałość, podwyższone opory toczenia.
Zalety: Opona zimowa klasy premium zapewniająca doskonałe osiągi na ośnieżonej i mokrej nawierzchni. Wady: Przeciętna trwałość i słabe prowadzenie boczne na suchej drodze.
Zalety: Opona o doskonałych wynikach w próbach na śniegu i o wysokiej trwałości. Dobre prowadzenie na łukach. Wady: Wydłużone drogi hamowania na suchym asfalcie.
Zalety: Opona klasy premium o doskonałych właściwościach jezdnych na mokrej nawierzchni, odporna na aquaplaning. Wady: Przeciętna przyczepność na suchym podłożu.
Zalety: Mistrz oszczędzania wśród zimówek, o zrównoważonych osiągach i wysokiej trwałości. Wady: Przeciętne prowadzenie boczne na mokrej nawierzchni.
Zalety: Niedroga opona zimowa o dobrych osiągach na śniegu i na suchym. Wady: Przeciętna podatność na aquaplaning, opóźnione reakcje na ruchy kierownicą.
Zalety: Dobra trakcja i krótkie drogi hamowania na śniegu, przewidywalne prowadzenie na mokrej drodze. Wady: Słabe prowadzenie boczne na śniegu, dłuższe drogi hamowania na mokrym.
Zalety: Przekonujące wyniki w próbach zimowych, niska podatność na aquaplaning, wysoka trwałość. Wady: Słabe prowadzenie boczne i wydłużone drogi hamowania na mokrym.
Zalety: Przekonujące wyniki w próbach zimowych, przewidywalne zachowanie na suchym i na mokrym, korzystna cena. Wady: Tylko przeciętna odporność na aquaplaning.
Zalety: Przekonujące wyniki na śniegu, bezpieczne prowadzenie na suchej nawierzchni, korzystna cena. Wady: Dostateczna przyczepność na mokrym, podwyższone opory toczenia.
Zalety: Zrównoważone właściwości na ośnieżonej i mokrej nawierzchni, niska cena. Wady: Ograniczone rezerwy w dziedzinie aquaplaningu, niska trwałość.
Zalety: Zrównoważone zachowanie na suchej nawierzchni, przyjemny komfort toczenia, korzystna cena. Wady: Przeciętna przyczepność i wydłużone drogi hamowania na mokrym.
Od dłuższego czasu wszystkie nowe opony muszą mieć etykiety energetyczne podobne do tych, jakie znamy np. ze sprzętu AGD. Etykieta informuje przede wszystkim o klasie energetycznej opony, czyli o tym, jak wpływa ona na zużycie paliwa. Im wyższa litera, tym mniejsze opory toczenia. Na oponach klasy A auto może zużywać nawet o 5-7 proc. paliwa mniej niż na gumach klasy G. Drugą wartością opisywaną przez etykietę jest przyczepność na mokrym, ale tylko podczas hamowania na prostej drodze (!). Im wyższa litera, tym droga hamowania niższa, ale parametr ten nie mówi nic np. o przyczepności na mokrych łukach czy podatności na aquaplaning. Trzecim parametrem jest emisja hałasu. Na etykietach nie ma jednak żadnych informacji, które pozwoliłyby ocenić np. parametry opony w warunkach zimowych, ani nawet tego, jak dany model ogumienia zachowuje się na suchym asfalcie. Uwaga! To producenci deklarują, do jakich klas w poszczególnych kategoriach zalicza się konkretny model opon, a deklaracje te w zasadzie nie są weryfikowane. Warto też wiedzieć, że ten sam model opony w zależności od rozmiaru może być zaliczony do różnych klas. Jeśli opona ma na boku znaczek ze śnieżynką na tle góry, można przyjąć, że spełnia przynajmniej minimalne wymagania dla ogumienia zimowego; inne oznaczenia, np. symbol M+S, wcale tego nie gwarantują. Przy wyborze radzimy kierować się przede wszystkim niezależnymi testami ogumienia. Poszukiwanie opinii użytkowników w internecie nie zawsze ma sens – przeciętny użytkownik nie jest nigdy w stanie obiektywnie ocenić parametrów ogumienia. Nie da się tego zrobić bez odpowiedniego sprzętu i możliwości porównania w identycznych, powtarzalnych warunkach różnych modeli opon.
Opony całoroczne na śniegu wypadają bardzo podobnie do zimówek, ale tylko najlepsze spośród nich radzą sobie na mokrych nawierzchniach choćby podobnie do gum letnich.
Zalety: Wszechstronna opona o doskonałych właściwościach jezdnych na mokrej nawierzchni, a także o niskiej podatności na aquaplaning. Małe opory toczenia, wysoka trwałość.
Zalety: Specjalista od suchych nawierzchni, niskie koszty eksploatacji, duża precyzja prowadzenia, najkrótsze drogi hamowania na suchym. Wady: Zadowalające wyniki na śniegu.
Zalety: Wszechstronna opona o stabilnym prowadzeniu i krótkich drogach hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, małe opory toczenia. Wady: Zadowalające wyniki na śniegu.
Zalety: Zrównoważone właściwości jezdne i krótkie drogi hamowania w każdych warunkach, przyjemne prowadzenie, małe opory toczenia. Wady: Podatność na aquaplaning.
Zalety: Wszechstronna opona o dobrych właściwościach zimowych i pewnym prowadzeniu na suchym. Wysoki komfort, korzystna cena. Wady: Zadowalające wyniki na mokrym.
Zalety: Doskonałe właściwości jezdne na śniegu, mała podatność na aquaplaning, niski poziom hałasu. Wady: Lekka podsterowność na suchej drodze, ograniczona trwałość.
Zalety: Opona o doskonałych właściwościach zimowych i bezpiecznym prowadzeniu na mokrym. Wady: Ograniczona trwałość, opory toczenia, opóźniona reakcja na ruchy kierownicą.
Zalety: Mała podatność na aquaplaning, niewielkie opory toczenia. Wady: Zadowalające właściwości zimowe, opóźniona reakcja na ruch kierownicą, niska trwałość.
Zalety: Krótkie drogi hamowania na ośnieżonej i mokrej nawierzchni, niewielki hałas, niska cena. Wady: Podsterowność w każdych warunkach drogowych, przeciętna trwałość.
Od roku wszystkie nowe auta muszą być wyposażone w układ monitorujący ciśnienie powietrza w oponach. Producenci stosują dwa rozwiązania: prostsze, polegające na tym, że na podstawie danych z czujników ABS elektronika mierzy obwody kół. Jeśli z opony zejdzie powietrze, jej obwód się zmniejsza, a układ zaczyna ostrzegać kierowcę. Takie systemy działają jednak niezbyt dokładnie, ciśnienie jest szacowane w dużym przybliżeniu, zdarzają się fałszywe alarmy, a przebicie opony sygnalizowane jest zwykle z dużym opóźnieniem.
W droższych modelach z reguły stosowane są bezprzewodowe czujniki ciśnienia montowane wewnątrz koła. Wysyłają one do sterownika w określonych odstępach czasu informacje o rzeczywistym ciśnieniu w oponie. Żeby taki układ działał, czujniki trzeba odpowiednio zaprogramować, aby elektronika samochodu wiedziała, z którego koła pochodzi dany sygnał. Jeśli wasze auto jest wyposażone w taki właśnie system i zamierzacie kupić drugi zestaw felg do opon zimowych, musicie też zainwestować w cztery nowe czujniki – to wydatek rzędu 1000 zł za elementy uniwersalne, czujniki kupowane w ASO, sygnowane logo producenta samochodu, bywają znacznie droższe. Na tym jednak wydatki wcale się nie kończą. Po każdej sezonowej przekładce kół układ należy ponownie programować, czego warsztaty nie robią bezpłatnie. Trudno się im zresztą dziwić, skoro potrzebny do tego sprzęt kosztuje kilka tysięcy złotych. Z tego powodu np. wiele mniejszych warsztatów wulkanizacyjnych nie jest w stanie kompleksowo obsłużyć nowych aut. Jak uniknąć takich wydatków? Jednym legalnym rozwiązaniem są opony całoroczne!
O ile właściciele małych aut i kompaktów mają wybór między oponami całorocznymi i zimowymi, to posiadacze samochodów ciężkich i mocnych powinni używać dobrych gum sezonowych.
Zalety: Najwyższej klasy opony zimowe o dynamicznych właściwościach jezdnych w każdych warunkach drogowych, precyzyjnym prowadzeniu, niskiej podatności na aquaplaning, krótkich drogach hamowania.
Zalety: Sportowa opona zimowa o bardzo dobrych i zrównoważonych właściwościach jezdnych, krótkie drogi hamowania na mokrej nawierzchni, niskie opory toczenia, dobry komfort.
Zalety: Opona o doskonałych wynikach na śniegu, dobrym prowadzeniu bocznym i bezpiecznych właściwościach jezdnych na suchej i mokrej nawierzchni. Niska podatność na aquaplaning.
Zalety: Ekspert od jazdy w warunkach zimowych, ale również o przekonujących właściwościach na mokrej nawierzchni. Wady: Nieco wydłużone drogi hamowania na suchej drodze, wysoka cena.
Zalety: Dobra siła ciągu, stabilne prowadzenie boczne na śniegu, bezpieczne prowadzenie na suchym. Niskie opory toczenia. Wady: Nieznacznie wydłużone drogi hamowania na suchej i mokrej drodze.
Zalety: Dobre prowadzenie boczne na śniegu, krótkie drogi hamowania na suchym i na ośnieżonej drodze. Wady: Opóźniona reakcja na ruchy kierownicą, ograniczony komfort.
Zalety: Krótkie drogi hamowania i dobre prowadzenie boczne na śniegu, niskie opory toczenia i poziom hałasu. Wady: Wydłużone drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.
Miejsce do przechowywania ogumienia powinno być suche, ciemne, dobrze wietrzone i niezbyt ciepłe. Gumie szkodzi promieniowanie UV, więc jeśli już opony muszą spędzić kilka miesięcy na zewnątrz, warto przykryć je np. plandeką, ale tak, żeby pozostawić możliwość cyrkulacji powietrza. Opony nie powinny leżeć bezpośrednio na ziemi (wilgoć!), lepiej podłożyć pod nie np. drewnianą płytę. Temperatura w pomieszczeniu z oponami nie powinna przekraczać 35 stopni Celsiusza. Ogumienia nie można składować np. w kotłowniach, tuż przy kaloryferach itp. Bardzo szkodliwy dla gumy jest też kontakt z paliwami, rozpuszczalnikami, olejami, smarami, płynami chłodniczymi czy hamulcowymi. Jak układać koła? To zależy od tego, czy mamy do czynienia z samymi oponami, czy też z kompletnymi kołami. Jeżeli na zimę odstawiamy cały samochód, to żeby uniknąć punktowego odgniecenia opon, warto pamiętać o tym, żeby raz na jakiś czas przemieścić auto choćby o kilka centymetrów. Kompletne koła (opony zamontowane na felgach) można wieszać na hakach lub układać pojedynczo albo w stosach (jeżeli czas przechowywania przekracza miesiąc, to nie wyższych niż 4 opony). Na wszelki wypadek, jeśli koła nie wiszą na hakach, warto raz na jakiś czas zmieniać ich pozycję. Przy przechowywaniu samych opon używanie haków jest niedopuszczalne; najlepszym rozwiązaniem są specjalne półki na opony, można też stawiać opony pionowo. Układanie samych opon w stosy na dłuższy czas również może im zaszkodzić.
Auta z napędem 4x4 mają na tyle dobrą trakcję, że nawet na oponach letnich sprawnie radzą sobie np. z ruszaniem na ośnieżonej nawierzchni. To stwarza iluzję, że zimówki nie są im potrzebne. To nieprawda! Podczas hamowania i pokonywania zakrętów prawa fizyki są nieubłagane!
Zalety: Opona o przekonujących właściwościach zimowych, doskonałej trakcji i prowadzeniu bocznym na śniegu. Bezpieczne właściwości jezdne i krótkie drogi hamowania na mokrym.
Zalety: Perfekcyjne prowadzenie i doskonałe zachowanie na ośnieżonych łukach. Dynamiczne właściwości jezdne i krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.
Zalety: Doskonałe wyniki na śniegu, przekonujące właściwości jezdne i krótkie drogi hamowania na mokrym. Wady: Ograniczona odporność na aquaplaning, wysoka cena.
Zalety: Najwyższej klasy opona o świetnej trakcji i krótkich drogach hamowania na śniegu. Dynamiczne prowadzenie. Wady: Ograniczona odporność na aquaplaning.
Zalety: Bardzo dobre wyniki w próbach na śniegu, niska podatność na aquaplaning, bardzo niskie opory toczenia. Wady: Przeciętne prowadzenie boczne i wydłużone drogi hamowania na suchym.
Zalety: Niska podatność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym. Wady: Przeciętne prowadzenie, opóźniona reakcja na ruchy kierownicą, wydłużone drogi hamowania na mokrym.
Lepiej nie liczcie na to, że czeka nas kolejna łagodna zima. Jeśli nawet tak będzie, to dla choćby kilkunastu naprawdę mroźnych dni warto zainwestować w dobre zimówki.