- Prezentujemy najczęściej wyszukiwane modele opony różnych klas
- Doradzamy, kiedy należy wymienić opony i jak wybrać takie, które będą optymalnie dopasowane do samochodu
- Przedstawiamy najważniejsze wady i zalety najpopularniejszych modeli opon
W tegorocznym rankingu najpopularniejszych opon letnich pojawiają się opony z różnych klas – od modeli typowo budżetowych, przez średnią półkę, aż po ogumienie należące do segmentu premium. Z tegorocznego rankingu jednoznacznie wynika, że niska cena przestała być już najpoważniejszym argumentem przy wyborze opon. I bardzo słusznie! Bo najtańsze opony nie tylko mają zauważalnie gorsze osiągi od produktów klasy premium, ale też na dłuższą metę, nie zapewniają wcale najniższych kosztów eksploatacji, bo zużywają się szybciej, a często są też bardziej podatne na uszkodzenia. Oczywiście, nie w każdym przypadku kupowanie opon z wyższej półki ma uzasadnienie – jeśli auto ma przeciętne osiągi, jest użytkowane sporadycznie i pokonuje minimalne przebiegi, to opony klasy budżetowej powinny być do niego wystarczająco dobre.
Czy już czas wymienić opony?
Przy wymianie opon zimowych na letnie przesadny pośpiech nie jest najlepszym doradcą. Niestety, nie sposób podać daty, do kiedy należy to zrobić. Chodzi o to, żeby na oponach letnich nie zastały nas jeszcze śnieg czy poranna gołoledź, bo w takich warunkach ten typ ogumienia zupełnie sobie nie radzi. Tyle, że w ubiegłych latach kilka razy zdarzało się już, że ostatnie opady śniegu w roku zdarzały się nawet w majówkę! Z drugiej jednak strony, jeżdżąc zbyt długo na zimówkach ryzykujemy, że przy wysokich temperaturach przedwcześnie się one zużyją. Warto też pamiętać, że na oponach zimowych drogi hamowania zarówno ma mokrej jak i na suchej nawierzchni są z reguły wyraźnie dłuższe niż na ogumieniu letnim. Podsumowując – pierwsze słoneczne wiosenne dni to jeszcze nie powód, żeby zamienić opony zimowe na letnie. Dopiero kiedy ciepła pogoda utrzymuje się przez dłuższy czas i prognozy długoterminowe nie przewidują nawrotu zimy, warto udać się do warsztatu oponiarskiego.
Czy moje stare opony nadają się jeszcze do użytku?
Zgodnie z przepisami minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Warto mieć jednak świadomość, że opony z tak płytkim bieżnikiem, szczególnie na mokrej nawierzchni raczej nie zapewnią wystarczającego bezpieczeństwa. Im płytszy bieżnik, tym większa podatność na aquaplaning.
W większości opon na ściance bocznej znaleźć można oznaczenie „TWI” – (Tread Wear Indicator – wskaźnik zużycia bieżnika). Na wysokości oznaczenia na czole bieżnika znajduje się „próg” – jeśli kostki bieżnika zrównają się wysokością z tym wskaźnikiem, to jest to sygnał, że opony należy natychmiast wymienić.
Często się jednak zdarza, że bieżnik jest jeszcze wysoki, ale opony i tak nie nadają się do jazdy. Z reguły powodem tego jest starzenie się mieszanki gumowej. Przechowywane w idealnych warunkach opony powinny zachowywać właściwe parametry nawet przez 10 lat od daty produkcji. W praktyce jednak zwykle po 5-7 latach mieszanka gumowa robi się twarda, opona parcieje. Poważnym sygnałem ostrzegawczym są spękania gumy. Jazda na starych oponach jest naprawdę niebezpieczna – nie dość, że ich przyczepność jest z reguły niedostateczna, to jeszcze przy wysokiej prędkości w skrajnych przypadkach bieżnik może się płatami odrywać od konstrukcji nośnej opony. Opony „budżetowe” są z reguły mniej trwałe od produktów z wyższej półki, choć zdarzają się w tej dziedzinie wyjątki.
Do użytku nie nadają się też opony nierównomiernie zużyte, z widocznymi uszkodzeniami ścianki bocznej.
Jak dobrać właściwe opony?
Najprostszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest z reguły zamontowanie opon o takim samym rozmiarze, jakie w danym aucie były montowane fabrycznie. Zdarza się jednak, że np. jest to rozmiar wyjątkowo niepopularny, a przez to drogi. Czasem da się z takiej sytuacji wybrnąć bez kupowania nowych felg. Zmiana rozmiaru może polegać na kupnie opon minimalnie węższych lub minimalnie szerszych (o ile się zmieszczą), przy czym – aby zachować niezmienioną średnicę zewnętrzną koła – „poszerzając” opony, musimy obniżyć o jeden rozmiar ich profil, zaś „zwężając”, powinniśmy zastosować wyższy profil. Z reguły nie ma problemu ze zmianą szerokości ogumienia o jeden rozmiar, tzn. o +/– 10 mm, np. z 205/55 R 15 na 195/60 R 15 lub z węższych na szersze, np. z 175/65 R 14 na 185/60 R 14.
Uwaga na indeksy prędkości i nośności
Ten sam model opon może występować w tym samym rozmiarze z różnymi indeksami prędkości i nośności. Uwaga! Indeksu prędkości nie dostosowujemy do tego, jak szybko jeździmy autem, ale do parametrów i możliwości pojazdu. Nie wolno montować opon o niższym indeksie nośności niż zalecany przez producenta. Przesada w drugą stronę, tzn. stosowanie ogumienia o indeksach dużo wyższych niż zalecane, też nie jest najlepszym pomysłem – im wyższe indeksy, tym opony droższe, twardsze, mniej komfortowe.
Uwaga! Lepiej nie mieszać też na jednym aucie, a już na pewno na jednej osi, opon o różnych indeksach – nawet pozornie identyczne opony, różniące się tylko indeksami nośności i prędkości, mogą mieć bardzo odmienne charakterystyki.
Ranking 10 najpopularniejszych modeli opon letnich
Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 91V
Ten model opon marki Dunlop jest już na rynku od kilku lat. Producent obiecuje, że model ten zapewnia krótsze drogi hamowania na suchej i na mokrej nawierzchni w porównaniu ze średnią konkurencji. Wyniki w niezależnych testach na przyzwoitym poziomie, ale do aktualnych zwycięzców nieco jej już brakuje. O ile na początku rynkowej kariery, czyli w 2013 roku jej parametry wystarczały do zajmowania miejsc na podium (m.in. wygrana w teście opon letnich w rozmiarze 195/65 R15 zorganizowanym przez Auto Bild roku, czy trzecie miejsce w teście ADAC (rozmiar 185/60 R15). Obecnie model ten zajmuje miejsca w połowie stawki (np. 8. miejsce w ubiegłorocznym teście opon letnich Auto Bilda). Nadal jednak pozostaje bezpiecznym i sprawdzonym wyborem, tym bardziej, że oferowana jest w korzystnej cenie.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź, za ile kupisz opony Dunlop Sport BluResponse.
Hankook Ventus Prime 3 K125 205/55R16 91V
Model Ventud Prime 3 K125 stosowany jest na tzw. pierwszy montaż m.in. w różnych modelach aut marek Hyundai, Kia, Opel, Seat, Skoda i Volkswagen. To już dobrze świadczy o jakości tych opon – renomowani producenci samochodów dokładnie testują ogumienie, które montują w swoich fabrykach. Opony te zapewniają dobre, a przede wszystkim zrównoważone osiągi zarówno na mokrej - jak i na suchej drodze. Producent chwali się, że w oponach tych osiągnięto optymalny kompromis między komfortem jazdy, a sportowym prowadzeniem. Bardzo wysokie noty w niezależnych testach opon, m.in. ocena wzorowa i zwycięstwo w teście opon letnich Auto Świata w 2018 roku.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Hankook Ventus Prime.
Goodyear EfficientGrip 205/55R16 91V
Użytkownicy porównywarki Skąpiec.pl interesują się tym modelem opon nie bez powodu – to sprawdzone opony, które zapewniają nie tylko bardzo dobre osiągi, ale też dzięki niskim oporom toczenia dają wymierne oszczędności paliwa. Opona EfficientGrip zapewnia dłuższe przebiegi. Specjalna, krzemionkowa mieszanka zastosowana w konstrukcji bieżnika wydłuża okres przydatności opony do eksploatacji.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Goodyear EfficienGrip.
Firestone Roadhawk 205/55R16 91H
Model Firestone Roadhawk ceniony jest m.in. za bardzo dobre zachowanie na suchej nawierzchni, ale też trudno mieć zastrzeżenia do jego osiągów na mokrej drodze. Mimo kilkuletniej rynkowej kariery wciąż w wielu testach opony te wypadają bardzo korzystnie. Do niedawnych sukcesów tego modelu należy zaliczyć m.in. 2 miejsce w testach szwajcarskiego automobilkubu TCS w 2018 roku.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Firestone Roadhawk.
Dębica Presto HP 205/55R16 91H
Model polskiej marki należącej do należącej do grupy Goodyear-Dunlop Tires to jedna z najtańszych propozycji w tym zestawieniu. Polscy kierowcy od lat darzą opony Dębicy dużym sentymentem i uważają je za bardziej godne zaufania np. od oferowanych w zbliżonych cenach wyrobów marek azjatyckich. Ten model Dębicy przeznaczony jest przede wszystkim do samochodów osobowych klasy średniej, aut miejskich oraz kompaktowych. Producent zapewnia, że rozwiązania technologiczne, zastosowane w Presto HP, pozwalają na pewną i stabilną jazdę, niezależnie od sytuacji panującej na drodze.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Dębica Presto HP.
Goodyear EfficientGrip Performance 195/65R15 91H
Opony Goodyear EfficientGrip Performance należą do tej samej rodziny, co model Goodyear EfficientGrip, który zająć trzecie miejsce w naszym rankingu. Tu mamy jednak do czynienia z modelem zoptymalizowanym pod kątem stosowania w autach o podwyższonych osiągach. Widać to po wynikach niezależnych testów – model z dopiskiem „Performance” wypada w nich z reguły lepiej niż standardowe wersje z tej rodziny i zajmuje często czołowe miejsca porównań. Niestety, jest też nieco droższy.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Goodyear EfficientGrip Performance.
Continental ContiPremiumContact 5 195/65R15 91T
To jeden z najpopularniejszych modeli opon wyższej klasy – „Premium” pojawia się w nazwie nie bez przyczyny. Niewiele modeli opon w czasie swojej rynkowej kariery zebrało aż tak wiele nagród w niezależnych testach. To po prostu pewniak, choć nie tani. W żadnej z dyscyplin nie wykazuje szczególnych wad, narzekać można jedynie na przeciętną klasę efektywności paliwowej – są opony na których auta jeżdżą oszczędniej, choć nie aż tak bezpiecznie. Opony te przez lata były bardzo chętnie używane przez producentów aut na tzw. pierwszy montaż w autach kompaktowych i samochodach klasy średniej.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Continental ContiPremiumContact.
Nokian Line SUV 225/65R17 106H
Do naszego rankingu najczęściej wyszukiwanych opon trafił też model przeznaczony specjalnie do SUV-ów. Trudno się temu dziwić, bo ten segment rynku motoryzacyjnego rośnie ostatnio najszybciej. Producent deklaruje, że opony Nokian Line SUV zapewniają wysoki komfort oraz znakomite właściwości jezdne na suchej oraz mokrej nawierzchni. Ciekawostką jest zastosowanie w ściankach bocznych opon włókien aramidowych, czyli wykonanych z takiego materiału, jaki stosowany jest np. do budowy kamizelek kuloodpornych. Dzięki zastosowaniu technologii Nokian Aramid Sidewall, opona Nokian Line SUV ma być stabilniejsza oraz wielokrotnie bardziej odporna na gwałtowne uderzenia oraz przecięcia.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Nokian Line SUV.
Uniroyal RainExpert 3 195/65R15 91H
Marka Uniroyal słynie z tego, że podczas tworzenie opon bardzo duży nacisk kładzie na zachowanie ogumienia na mokrych nawierzchniach. W naszym klimacie to naprawdę ważne, bo nie tylko wiosną, ale także latem i jesienią często zdarza nam się jeździć po mokrej drodze. Cechą wyróżniającą opony RainExpert 3 są rowki bieżnika, które ukształtowano na podobieństwo skóry rekina. Ma to ograniczać powstawanie turbulencji podczas przepływu wody, przez co minimalizowane jest ryzyko aquaplaningu. I rzeczywiście, w niezależnych testach widać skuteczność tego rozwiązania.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Uniroyal RainExpert 3.
Michelin Primacy 4 205/55R16 91V
Primacy 4 to model zaliczający się do klasy premium. Jest to stosunkowo nowa konstrukcja, zaprezentowano ją w 2018 roku. Opony te mają unikalną konstrukcję, a do ich produkcji wykorzystywane są specjalne materiały. Dzięki temu, jak deklaruje producent, inaczej niż w przypadku większości konkurencyjnych modeli, wysokie osiągi są zachowywane aż do momentu osiągnięcia przez opony dopuszczalnego poziomu zużycia. W bieżniku opony MICHELIN Primacy 4 umieszczono wyraźny wskaźnik zużycia, dzięki któremu zmienimy oponę we właściwym momencie. Opony Michelin Primacy 4 należą do najtrwalszych w swoim segmencie, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach niezależnych testów.
Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Michelin Primacy 4.