Maglownica to przekładnia zębatkowa, która służy do przeniesienia ruchu do mechanizmu zwrotniczego samochodu z kierownicy. Za sam skręt kół odpowiada układ kierowniczy oparty o tzw. listwę poruszającą zębatkami, które znajdują się u szczytu kolumny. Działanie przekładni jest dość proste, a sama konstrukcja nie należy do najbardziej skomplikowanych. Mówi się, że maglownica powinna przeżyć nawet 200 tys. km, jednak praktycznie rzecz biorąc, jest to wynik mało prawdopodobny przy stanie polskich dróg. Podzespół jest narażony na wyjątkowo intensywne drgania podczas przejeżdżania np. przez nierówną nawierzchnię czy próg zwalniający przy skręconych kołach samochodu.
Objawy uszkodzenia maglownicy
Maglownica jest bezpośrednio odpowiedzialna za bezpieczeństwo jazdy i wykonywania manewrów, dlatego każde jej działanie odchylone od normy należy dobrze zbadać. Pierwszym objawem uszkodzenia maglownicy jest nadmierny luz w przekładni uniemożliwiający poprawny skręt, oraz stukanie, które kierowca może poczuć i usłyszeć przy próbie skręcenia kół auta. Równie częstym objawem awarii podzespołu jest brak wspomagania kierownicy, a nawet jej kompletne zablokowanie. Blokada następuje najczęściej przez wyłamane zęby zębatki lub ich korozję, dlatego przy przeglądzie należy zwrócić uwagę, czy w te okolice nie wdarła się rdza. Co więcej, jeśli maglownica będzie wilgotna, może to świadczyć o wycieku płynu wspomagającego lub uszkodzeniu korpusu przekładni kierowniczej.
Objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy
Uszkodzona maglownica i awaria pompy wspomagania kierownicy mogą mieć podobne objawy, jednak te dwie usterki da się łatwo od siebie rozróżnić. Internauci najczęściej wymieniając objawy uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy, zastanawiają się, czy to maglownica w ich samochodzie przestała być sprawna. Użytkownicy aut mówią o utrudnionym skręcaniu, szczególnie przy niskich prędkościach — wykonywanie typowo „parkingowych” ruchów jest ciężkie, ponieważ przy awarii pompy wspomaganie częściowo (a w wyjątkowych przypadkach nawet całkowicie) zostaje wyłączone. Dodatkowo można zwrócić uwagę na hałas w postaci wycia pompy, w przeciwieństwie do stukania i przeskakiwania kierownicy jak w przypadku awarii maglownicy.
Co więcej, uszkodzenie pompy wspomagania może również być zasygnalizowane przez podświetloną kontrolkę na desce rozdzielczej. Nie jest to jednak jednoznaczna sugestia, ponieważ sama ikona może oznaczać przegrzanie układu, wystąpienie zwarcia, uszkodzenie czujnika lub przewodu, czy w końcu brak wystarczającej ilości płynu.
Działanie w przypadku uszkodzonej pompy wspomagania kierownicy
Uszkodzona pompa wspomagania kierownicy ma dwie szanse na naprawę i powrót do stanu używalności -—regenerację lub całkowitą wymianę podzespołu. W przypadku regeneracji pompy sprawa komplikuje się przy kwestii sterylnych warunków jej wykonywania, przez co nie jest aż tak często polecana przez mechaników. Sam proces odnowy pompy wspomagania polega na jej starannym rozłożeniu i wymyciu. Elementy, z których nie da się dłużej korzystać, są wymieniane, a pozostałe poddawane są specjalistycznej obróbce mechanicznej.
Jeśli jednak decyzja zapadnie na kupno i całkowitą wymianę pompy, należy się przygotować na koszty nawet trzykrotnie większe, niż w przypadku samej regeneracji, tj. nawet do 2000 zł za nowy podzespół. Kompromisem w tej sytuacji wydaje się być zakup używanego, ale w pełni zregenerowanego podzespołu. Cena takiej części kosztuje nawet 5 razy mniej, niż jej fabrycznie nowy odpowiednik, czyli około 400-600 zł, w zależności od modelu samochodu.
Uszkodzona maglownica — co robić?
Z racji tego, że maglownica służy do wspomagania bezpiecznego wykonywania manewrów, reakcja w przypadku jej awarii musi być praktycznie natychmiastowa. Podobnie jak w przypadku pomp wspomagania kierownicy, całkowita wymiana będzie o wiele bardziej kosztowna, niż regeneracja. Należy jednak pamiętać, że zdecydowanie się na tańsze rozwiązanie może wiązać się z ryzykiem niedokładności wykonania i ponownym wystąpieniem problemu po krótszym niż zakładano czasie.
W przypadku regeneracji maglownicę można oddać bezpośrednio do punktu zajmującego się tego typu usługami. Specjalista będzie wtedy w stanie wymienić uszczelki i drążki kierownicze, oczyścić elementy, oszlifować listwy i założyć nowe tuleje. W zależności od warsztatu samochodowego, stopnia eksploatacji części oraz typu auta ceny za regenerację maglownicy wynoszą od 500 do 750 zł. Wymiana może kosztować między 600 a 1000 zł.