Najlepszą ochroną dla akumulatora jest jego odpowiednia konserwacja, do której dobrym wstępem jest regularne oczyszczanie klem. Jeżeli klemy są mocno brudne lub zaśniedziałe, może to utrudniać przepływ energii z i do akumulatora. Dlatego przynajmniej raz w roku powinniśmy przyjrzeć się im uważniej. „Na akumulatorze gromadzi się wilgoć, olej i kurz, które tworzą z czasem warstwę przewodzącą. Warstwa ta powoduje przepływ niewielkich prądów z bieguna dodatniego do bieguna ujemnego, co znacznie przyspiesza samowyładowanie akumulatora. Jeśli nie zostanie ona co jakiś czas usunięta, akumulator może zostać głęboko rozładowany i uszkodzony, a to oznacza brak możliwości dostarczenia odpowiedniej wartości energii. Sprawdzanie poprawności przyłączy, w celu wykrycia strat napięcia i regulacji styków, to podstawa” – tłumaczy Krzysztof Najder, ekspert portalu Akumulator.pl.

O akumulatorach dla przezornychŻródło: Auto Świat
Kolejnym krokiem profilaktyki jest regularne sprawdzanie stanu naładowania akumulatora. Najprostszym i niedrogim sposobem, który nie wymaga od nas nawet podnoszenia maski samochodu, jest zakup woltomierza podłączanego do gniazda samochodowej zapalniczki, który wskaże nam poziom naładowania akumulatora. „Naładowany akumulator ma napięcie w zakresie 12,4 V do 12,8 V. Jeżeli wartość tego parametru jest bliższa tej dolnej granicy, trzeba liczyć się z tym, że następnego poranka akumulator może nie mieć wystarczającej energii do odpalenia silnika” – tłumaczy Krzysztof Najder – „Dzięki stałej kontroli napięcia możemy odpowiednio wcześnie wykryć zbliżające się rozładowanie i podłączyć akumulator do prostownika na noc”. Szczególnie przydatne jest sprawdzenie napięcia akumulatora po weekendzie lub urlopie, podczas których nie korzystaliśmy z samochodu.

O akumulatorach dla przezornychŻródło: Auto Świat
Co pewien czas warto także kontrolować natężenie postojowe (energia pobierana przez zamknięty i wyłączony samochód, np. w celu podtrzymania pamięci radia i zasilania alarmu), które za niewielkie pieniądze można sprawdzić u każdego elektromechanika. Podwyższona wartość natężenia postojowego jest bowiem jedną z głównych przyczyn rozładowań akumulatora
Nawet najlepszy, długożywotny i użytkowany prawidłowo akumulator, w końcu ulegnie ostatecznemu zużyciu. Konieczny jest wówczas wybór nowego akumulatora, odpowiedniego do naszego samochodu. Źle dobrany akumulator, o niewłaściwych parametrach, może ulec zbyt szybkiemu wyeksploatowaniu lub nie będzie dostarczał odpowiedniej ilości energii. Dlatego zawsze warto zasięgnąć rady eksperta lub skorzystać z dostępnej w Internecie, bezpłatnej wyszukiwarki akumulatorów oraz darmowych, pełniących także funkcje wyszukiwarek, aplikacji na telefon. Jeżeli kierowca poszukuje informacji o cenie lub dostępności wybranego modelu akumulatora, może także skorzystać z internetowego lokalizatora sklepów. W przypadku wątpliwości, bądź potrzeby konsultacji z profesjonalistą zagadnień dotyczących samochodowych akumulatorów, specjalizujące się w tej tematyce portale (np. Akumulator.pl) oferują gotowe bazy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania lub umożliwiają kierowcom bezpłatne konsultacje online z ekspertem.

O akumulatorach dla przezornychŻródło: Auto Świat
Przezorny zawsze ubezpieczony, mówi dobre, stare przysłowie. Bo trudno przewidzieć awarię odpowiednio użytkowanego i konserwowanego akumulatora, który został idealnie dopasowany do zapotrzebowania energetycznego naszego samochodu. Jednak czasami wystarczy zbyt długi postój w niesprzyjających warunkach, np. podczas zimowego urlopu w górach, by nasze auto nie odpaliło. Kierowcy, którzy wolą uniknąć wszelkich niemiłych niespodzianek, mogą skorzystać z dobrego rozwiązania, którym jest dodatkowe zabezpieczenie w postaci pakietu Assistance. Wówczas, zamiast płacić za taksówkę z kablami rozruchowymi, możemy liczyć na bezpłatną pomoc serwisową.
Do niektórych dostępnych na rynku akumulatorów (np. Exide Premium, czy Centra Futura) taki bonus oferowany jest w standardzie. „Posiadając akumulator z pakietem Assistance, w razie problemu z akumulatorem, kierowca może zadzwonić do sieci serwisowej, której przedstawiciele przyjadą i uruchomią samochód. Pomoc ta przysługuje dwukrotnie w ciągu dwóch lat od nabycia akumulatora” – wyjaśnia Jarosław Nadstazik, marketing manager Exide Technologies S. A.
Zatem, gdy akumulator objęty pakietem Assistance nie będzie w stanie odpalić silnika, kierowca może skorzystać z bezpłatnej pomocy o każdej porze dnia i nocy, dzwoniąc pod numer telefonu podany na karcie gwarancyjnej producenta akumulatora, by sprowadzić specjalistę z odpowiednim sprzętem do każdego miejsca w Polsce.