Przed parowaniem paliwa z baku zabezpiecza filtr węglowy. W starszych autach czasem dochodzi do uszkodzenia go, w efekcie czego w aucie i obok niego czuć zapach paliwa. Dlaczego paliwo w baku paruje. Czy dochodzi do tego przy wysokich temperaturach otoczenia?Parowanie występuje zawsze, jego intensywność zależy także od temperatury otoczenia. Ale paliwo w baku nagrzewa się stale, np. od pracującej tam pompy, poza tym część paliwa nie- zużytego od razu w układzie zasilania trafia z powrotem do baku (jest wtedy gorące).Gdyby nie było żadnych zabezpieczeń, parujące w baku paliwo spowodowałoby znaczny wzrost ciśnienia. I odwrotnie - przy spadku temperatury w baku powstawałoby podciśnienie. Oba przypadki są niekorzystne. Dlatego dawniej stosowano odpowietrzenie (wystarczył mały otworek w korku), a dziś bardziej skomplikowane rozwiązania z "wyłapywaniem" par paliwa. Jest to konieczne, ponieważ opary paliwa zawierają szkodliwe dla zdrowia węglowodory.Czy w aucie jest wskaźnik informujący o stanie filtra w układzie wlewu paliwa?Nie ma, dlatego należy kierować się... nosem. Jeśli czuć paliwo, należy sprawdzić filtr w serwisie.