Auto Świat Porady Eksploatacja Paliwo - Nie do wiary!

Paliwo - Nie do wiary!

Czy rzeczywiście samochód zatankowany droższą benzyną od razu nabiera wigoru? O ile lepsza benzyna poprawia osiągi? Co zrobić, aby przeciętne auto z niewielkim silnikiem nabrało wigoru wyścigowego bolidu? Reklama mówi, że wystarczy zatankować odpowiednie, ulepszone paliwo! Czasami trudno oprzeć się pokusie. Przejeżdżając obok stacji benzynowych, jesteśmy przecież świadkami wielkiej rewolucji paliwowej, w której szkoda nie wziąć udziału.A więc może zamiast zwykłej benzyny bezołowiowej 95 zatankować coś lepszego - ultranowoczesne paliwo z kolorowego dystrybutora? Zamiast "zwykłej" benzyny bezołowiowej możemy zdecydować się np. na 98-oktanową benzynę Ultimate ze stacji BP (silnik według producenta Ultimate nie tylko będzie czysty i bardziej ekologiczny, lecz także jego moc wzrośnie "nawet o 14,7 proc.") albo V-Power Racing Shella (to benzyna "o minimalnej liczbie oktanowej 100 zapewniająca najlepsze wrażenia i natychmiastową reakcję silnika"). Z kolei na stacjach Statoil możemy kupić 95-oktanowe paliwo Suprema - benzynę bezsiarkową, "zapewniającą wyższą trwałość silnika, lepsze smarowanie, a co za tym idzie, także większą moc jednostki". Tyle mówi reklama. A jak jest naprawdę?

Paliwo - Nie do wiary!
Auto Świat
Paliwo - Nie do wiary!
Paliwo - Nie do wiary!
Paliwo - Nie do wiary!Żródło: Auto Świat

Przepisy szczegółowo opisują parametry, jakie musi mieć paliwo. Określona jest więc dopuszczalna zawartość szkodliwych substancji, skład frakcyjny (w uproszczeniu: parametry lotne w zależności od temperatury), minimalna liczba oktanowa itp. W benzynie znajdują się także niewymagane przepisami różnego rodzaju uszlachetniacze - substancje poprawiające jej różne właściwości. Liczba oktanowa określa odporność benzyny na niekontrolowane spalanie detonacyjne. Im jest wyższa, tym benzyna pali się spokojniej i bardziej równomiernie. Ten parametr powinien być dobrany do ustawień i charakterystyki silnika. Jeśli liczba oktanowa jest za niska, paliwo spala się w komorze spalania, zanim tłok osiągnie górne położenie i jego ruch jest hamowany. To zjawisko to tzw. spalanie stukowe. Wówczas dochodzi do niebezpiecznych przeciążeń i spadku mocy.Najlepsze osiągi silnik ma wtedy, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna spala się w momencie, gdy tłok osiąga górne położenie. Jeśli benzyna ma zbyt wysoką liczbę oktanową, pali się zbyt długo. Nie ma wtedy groźnych przeciążeń, ale i moc nie rośnie. Dlatego nowoczesne silniki wyposażone są w czujniki spalania stukowego, które na bieżąco korygują moment zapłonu. Dzięki czujnikom zapłon paliwa następuje w optymalnym momencie - benzyny 98-oktanowej wcześniej, a 95-oktanowej później. Inny ważny parametr, podkreślany często w reklamach paliwa, to zawartość siarki.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: