Tę niszę rynkową postanowił wypełnić europejski potentat w dziedzinie części samochodowych - Bosch. Nowa seria akumulatorów tej firmy występująca pod nazwą Asia SILVER obejmuje 14 typów ogniw, których parametry elektryczne, gabaryty oraz mocowania są dostosowane do różnych aut pochodzących z Azji. Ogniwa te wykonano w technologii bezobsługowej. Sugerowane przez producenta ceny detaliczne wynoszą od 177 do 462 zł.Coraz więcej świateł skrętnych Już wkrótce na rynku pojawią się kolejne auta wyposażone w specjalne reflektory doświetlające zakręty. Są to Range Rover, VW Golf Plus, Peugeot 407 Coupé i Mercedes klasy M. Dostawcą układów oświetlenia w tych pojazdach jest firma Hella dostarczająca podobne systemy jeszcze do dziesięciu innych modeli aut. System dynamicznego doświetlania zakrętów działa poprzez zmianę położenia całego modułu biksenonowego w zależności od promienia pokonywanego zakrętu. Dzięki temu reflektory rozświetlają na łukach drogi nawet dwa razy większą powierzchnię niż w przypadku rozwiązań konwencjonalnych. System działa zarówno przy włączonych światłach mijania, jak i drogowych. Uzupełnieniem układu doświetlającego zakręty jest system automatycznego poziomowania reflektorów, który zapewnia, że światła mają zawsze optymalny zasięg, nie oślepiając jednocześnie innych uczestników ruchu.Warto przypomnieć, że reflektory skrętne doświetlające zakręty nie są nowym wynalazkiem. Tego typu rozwiązanie (mechaniczne) stosowano już w latach 60. w modelu Citroen DS słynącym z licznych niekonwencjonalnych rozwiązań.Do zadań ekstremalnychStwierdzenia takie, jak "ekstremalna wytrzymałość wiązań międzycząsteczkowych", kierowcy mówią niewiele. Pod tą formułą kryje się ponoć tajemnica doskonałych parametrów oleju Elf Excelium LDX 5W40. Według inormacji producenta nadaje się on do stosowania we wszystkich nowoczesnych jednostkach napędowych.Cichy i szybki GoodyearProducenci ogumienia szykują już ofertę na lato. Ciekawą propozycję dla kierowców poszukujących opon do szybkich aut klasy wyższej przygotował Goodyear. Pochodzący od tego producenta model Excellence w porównaniu z konkurencyjnymi oponami jest znacznie cichszy (producent twierdzi, że to wręcz najcichsza opona na rynku) i jednocześnie zapewnia doskonałą przyczepność podczas pokonywania zakrętów oraz krótkie drogi hamowania.Jak jeździć po śniegu?Zima to sprawdzian dla wszystkich kierowców, nawet tych, którzy mają wieloletni staż za kółkiem. Przede wszystkim dlatego, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć pogody i warunków drogowych, które na dodatek mogą się zmieniać dosłownie z minuty na minutę. O poradę, jak jeździć zimą, zwróciliśmy się do Roberta Muchy. Starszym Czytelnikom nie trzeba przypominać sylwetki mistrza. Młodszych odsyłamy do informacji obok. Potrójna ostrożnośćZalecam przede wszystkim dobre przygotowanie auta - radzi mistrz kierownicy. - Zakładam, że rozsądni kierowcy już od dawna mają założone opony zimowe. Ważny jest też wygodny strój - dość luźny i niekrępujący ruchów. Na bezpieczeństwo jazdy wpływa także temperatura w kabinie. Nie powinna być za wysoka, wystarczy ok. 18 stopni. Przy wyższej kierowcy trudno będzie zachować koncentrację. Nawet doświadczonym kierowcom Robert Mucha radzi przeprowadzić trening zimowy - najlepiej na pustym placu, parkingu itp. Można wtedy wyczuć, jak "biorą" hamulce, czy auto podczas hamowania nie ściąga, a przede wszystkim przekonać się, o ile wydłuża się na śniegu droga hamowania. Warto też poćwiczyć ruszanie. Na bardzo śliskiej nawierzchni łatwiej ruszyć z drugiego biegu, delikatnie operując gazem, aby nie zerwać przyczepności kół. Najważniejsza umiejętność na śniegu to hamowanie. Jeśli auto ma ABS, sprawa jest łatwa: wciskamy mocno pedał i jednocześnie możemy skręcać koła. Bez ABS-u trzeba hamować pulsacyjnie: w momencie zablokowania kół zwalniać pedał i znów go naciskać. Nawet jeśli mamy nowoczesne auto z wszelkimi systemami, to na śniegu należy znacznie ograniczyć prędkość.Stanisław Szelichowski
Porady dla każego
Baterie do aut z AzjiWłaściciele aut japońskich i koreańskich przy zakupie akumulatorów nie mieli dotychczas dużego wyboru. Baterie do aut azjatyckich różnią się znacznie od tych, które stosują wytwórcy europejscy, dlatego bardzo ciężko było znaleźć odpowiedni zamiennik oryginalnego akumulatora.