Przepływomierz jest prostym urządzeniem zarówno pod względem budowy, jak i sposobu działania. Składa się z rdzenia, do którego zaliczamy cały zespół mechanizmów (łącznie z wałem wirnika), prostownik przepływu, czujnik temperatury oraz kanał pomiarowy złożony z rezystorów oraz elementów grzewczych. Warto pamiętać, że inne parametry będzie miał każdy przepływomierz – ile g/s wyniesie jego prawidłowa wartość, zależy od modelu samochodu oraz przede wszystkim od silnika.

Odpowiednio użytkowany pojazd jest w stanie przejechać ponad 120 tysięcy kilometrów tak, by przepływomierz nie wymagał żadnej renowacji, jednak trzeba pamiętać o częstej wymianie filtra powietrza. Powinniśmy skontrolować jego stan po mniej więcej 20-40 tysiącach kilometrów. O czym jeszcze należy pamiętać?

Jak działa przepływomierz?

Silnik do prawidłowego działania potrzebuje nie tylko paliwa, ale również stałego dostępu do powietrza. To między innymi od niego zależy osiągane przez pojazd przyspieszenie oraz prędkość jazdy. Mechanizm umieszczony pod każdą maską samochodową zawiera przepływomierz, kontrolujący tlen, który przedostaje się do silnika. Jest to niewielki, ale bardzo ważny instrument. Auto nie może bowiem otrzymać dowolnej ilości powietrza – jest potrzebna konkretna dawka w mechanizmie. To właśnie przepływomierz stanowi element, pozwalający na zachowanie idealnych proporcji paliwa i tlenu.

Do środka przepływomierza dostaje się powietrze, które wcześniej przenika przez filtr. W momencie, gdy jest on zabrudzony, czujnik może wysyłać do mechanizmów błędne informacje dotyczące ilości potrzebnego tlenu. Z tego powodu bardzo ważne jest regularnie wymienianie części, ponieważ może uchronić przed awarią również inne elementy układu silnikowego na przykład przepływomierz.

Przepływomierz – rodzaje

Jeszcze kilkanaście lat temu najstarszy i najpopularniejszy był przepływomierz klapkowy. Nazwa pochodzi od klapy, która odchyla się względem reszty jego konstrukcji w wyniku przepływu powietrza. Informacja o dokładnym kącie nachylenia elementu była przekazywana do mechanizmu. Dzięki temu mógł on dostosować dawkę paliwa, która powinna zostać dostarczona silnikowi. Od jakiegoś czasu takie urządzenia zastępuje unowocześniony przepływomierz masowy.

Czujnik to podgrzewany stalowy drucik ochładzany przez przelatujące powietrze. Informacja o niskiej temperaturze jest przekazywana do odpowiedniego systemu, który, tak jak w przypadku odmiany klapkowej, dopasowuje ilość paliwa do potrzeb silnika. Najnowszy przepływomierz Vortex dokonuje pomiaru za pośrednictwem ultradźwięków. W konstrukcję tego elementu został wbudowany generator wytwarzający specjalne drgania. Nowoczesny sprzęt jest jednak niezwykle kosztowny i montuje się go wyłącznie w najnowszych autach z wysokiej półki cenowej.

Jak sprawdzić, czy przepływomierz działa prawidłowo?

Aby przekonać się, czy przepływomierz uległ uszkodzeniu, trzeba wykorzystać specjalne urządzenie. Możemy powierzyć to zadanie specjaliście lub zrobić to samodzielnie. Nie będzie to jednak proste zadanie. W pierwszej kolejności musimy dowiedzieć się, jak sprawdzić przepływomierz miernikiem. Tego typu sprzęt może być dość kosztowny. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie badań diagnostycznych w profesjonalnym warsztacie. Fachowiec nie tylko sprawdzi, czy przepływomierz działa prawidłowo, ale również w razie konieczności od razu wykona niezbędne naprawy.

Możemy natomiast bez problemu dowiedzieć się, jak sprawdzić, czy przepływomierz jest uszkodzony? Nasz niepokój powinien wzbudzić spadek mocy silnika odczuwany podczas używania pedału gazu, a także nierównomierna praca pojazdu przy niskich obrotach. Choć te oznaki nie muszą wskazywać właśnie na awarię przepływomierza, to warto od razu udać się do mechanika, gdyż mogą sygnalizować inną poważną usterkę.

Jak uniknąć awarii przepływomierza?

Warto mieć świadomość, jak wyczyścić przepływomierz? Co ważne, można to zrobić za pomocą łatwo dostępnych preparatów takich jak benzyna ekstrakcyjna czy specjalny płyn do czyszczenia tego typu elementów. Należy jednak pamiętać o tym, by w pierwszej kolejności odłączyć akumulator ze względów bezpieczeństwa. Całość można wyczyścić za pomocą zwykłej ściereczki bądź gąbki.

Jeśli nie wiemy, jak naprawić przepływomierz, najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do profesjonalnego warsztatu samochodowego. W ten sposób zaoszczędzimy czas i będziemy mieli pewność, że nasz pojazd zostanie rzetelnie naprawiony.