Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Ile kosztuje remont silnika? Policzyliśmy każdą śrubkę

Ile kosztuje remont silnika? Policzyliśmy każdą śrubkę

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Średni wiek aut jeżdżących po naszych drogach to kilkanaście lat. Nie poprawia bilansu import, bo to także stare auta. Nowsze z kolei często mają duże przebiegi. Oznacza to, że użytkowników czekać może remont silnika. Z czym on się wiąże i ile kosztuje?

Ile kosztuje remont silnika? Policzyliśmy śrubka po śrubceŹródło: Auto Świat
  • Lepsze materiały to wyższa trwałość, ale silniki ciągle się zużywają
  • Szukając warsztatu, nie wybieraj tanich ofert – lepiej zapłacić więcej, ale… tylko raz
  • Najlepiej zająć się silnikiem kompleksowo, sama wymiana np. pierścieni tłokowych zazwyczaj nic nie da
  • Używany silnik zamiast remontu? Czasem to dobre rozwiązanie
  • Nie brakuje zakładów zajmujących się obróbką mechaniczną elementów silnika

Coraz częściej kompleksowy remont silnika oznacza wydatek na poziomie 10 000 zł lub nawet znacznie więcej. Spytacie: za co tyle pieniędzy? Zaraz odpowiemy. Jednak wielu użytkowników z pewnością uzna mechaników za zdzierców i policzy krótko: ze szwagrem w weekend ściągniemy miskę olejową i głowicę. Damy nową uszczelkę pod głowicą i wymienimy pierścienie. Koszt? Co najwyżej kilkaset złotych. Już kwota 5000 zł jest absurdalna, bo moje (kilkunastoletnie) auto warte jest niewiele więcej! Czy takie podejście do sprawy ma sens? Naszym zdaniem to pieniądze wyrzucone w błoto. Szansa, że silnik przestanie palić olej, jest znikoma.

Właśnie – zacznijmy od początku. Jaką trwałość mają współczesne jednostki? Jakie są pierwsze symptomy zbliżających się problemów z silnikiem? Jakość materiałów oraz precyzja wykonania nowoczesnych silników budzą uznanie – kierowcy pamiętający technikę z Poloneza czy starych Škód wiedzą, co znaczą wycieki i zużycie silnika nawet co kilkadziesiąt tysięcy km. Nie oznacza to jednak, że współczesne silniki się nie zużywają ani nie psują. Zawodzą m.in. niedopracowane rozwiązania. Wiele zależy od konkretnych konstrukcji. Można przyjąć. że typowe jednostki (które nie mają drażliwych niedoróbek) bez kłopotu pokonają 250-400 tys. km.

Przeczytaj też o silnikach w Kiach i Hyundaiach: Czy silniki Kii i Hyundaia są trwałe? Bierzemy na warsztat diesle i benzyniaki

Są oczywiście nieco lepsze (np. benzyniak 2.0 Valvematic z Toyoty Avensis, który potrafi lekko pokonać 400 tys. km) i nieco gorsze – wiele starszych Opli bierze olej już w okolicy 200 tys. km. Gorsze są silniki obarczone wadami – chyba najbardziej znane są problemy ze spalaniem oleju w TSI czy z rozrządem w BMW. Czy w każdym przypadku trzeba przeprowadzać kompletny remont? Na pewno zawsze warto sprawdzić wszystkie podzespoły, ale jeśli wiadomo, że we wspomnianych VW w 90 proc. problem kończy się na pierścieniach i tłokach, to szlifowanie na siłę wału korbowego czy pełną regenerację głowicy można sobie odpuścić. Podobnie będzie z wieloma innymi, problematycznymi silnikami – często co prawda trzeba rozebrać cały motor, ale naprawa zamyka się w słabych elementach.

Silnik 1.2 PureTech
Silnik 1.2 PureTechŹródło: Auto Świat

Remont silnika - kiedy trzeba zrobić

Andrzej Jedynak