Auto Świat Porady Eksploatacja Różne typy akumulatorów do aut: co się stanie, gdy się pomylisz?

Różne typy akumulatorów do aut: co się stanie, gdy się pomylisz?

We współczesnych samochodach równie często spotyka się akumulatory kwasowo-ołowiowe i akumulatory AGM. Łatwo o pomyłkę zarówno podczas kupowania nowego akumulatora, jak i wtedy, gdy z jakichś względów musimy go doładować. Co będzie, jeśli kupimy nie taki jak trzeba akumulator, albo użyjemy złej ładowarki?

Akumulator AGM wygląda tak samo jak „zwykły” kwasowo-ołowiowy. Rozpoznać go można po małym napisie: „AGM”
Auto Świat
Akumulator AGM wygląda tak samo jak „zwykły” kwasowo-ołowiowy. Rozpoznać go można po małym napisie: „AGM”
  • Już jednorazowe naładowanie akumulatora AGM niewłaściwym prostownikiem może go nieodwracalnie zepsuć
  • W niektórych wypadkach niewłaściwe ładowanie akumulatora będzie tylko nieskuteczne
  • Akumulator AGM nie zastąpi akumulatora kwasowo-ołowiowego i odwrotnie – akumulator kwasowo-ołowiowy nie zastąpi akumulatora AGM

Sąsiedzie, pożycz prostownika, bo akumulator mi się rozładował! A jaki masz akumulator? No... normalny, po prostu akumulator! Tak właśnie z reguły dochodzi do nieszczęścia – w niesprzyjających okolicznościach już jednokrotne doładowanie niewłaściwą ładowarką może zepsuć akumulator, a nawet doprowadzić do wybuchu!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Różne technologie

Wbrew pozorom akumulatory kwasowo-ołowiowe i coraz popularniejsze akumulatory typu AGM (Absorbent Glass Mat) to zupełnie inne konstrukcje mające inną charakterystykę. Nie wchodząc w szczegóły chemiczne, różnicą "widoczną" niemal na pierwszy rzut oka jest brak płynnego elektrolitu w akumulatorach AGM. W akumulatorach kwasowo-ołowiowych ołowiane elektrody zanurzone są w wodnym roztworze kwasu siarkowego, który – gdyby akumulator odwrócić lub położyć na boku – musiałby się wylać. Podobną konstrukcję jak zwykłe baterie kwasowo-ołowiowei mają akumulatory VRLA, które też są akumulatorami "mokrymi", ale wyposażone są w zawory zapobiegające wylaniu się elektrolitu otwierające się jedynie w sytuacji, gdy wewnątrz obudowy pojawia się ciśnienie grożące rozsadzeniem konstrukcji. W akumulatorach AGM (nie mylić z akumulatorami żelowymi – to jeszcze inny typ akumulatora) elektrolit jest "zawarty" w matach z włókna szklanego.

Akumulatory AGM: lżejsze, sprawniejsze, ale...

Rosnąca popularność akumulatorów AGM wynika z ich o wiele większej sprawności niż akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Akumulator AGM ma mniejszy opór wewnętrzny, ładuje się nawet 5-krotnie szybciej, zdolny jest do szybszego oddawania ładunku, a jego sprawność to nie ok. 70 proc. (jak w przypadku akumulatora kwasowo-ołowiowego) tylko nawet 95 proc. No i, co ważne, w wyniku przechylenia się, umieszczenia pod kątem czy też w wyniku wypadku nie ma ryzyka rozlania się żrącego elektrolitu. Jest też i wada zasadnicza – wyższa cena, na którą producenci aut jednak się godzą, gdyż zastępując akumulatorem AGM tradycyjną baterię kwasowo-ołowiową, można zaoszczędzić kilka kilogramów masy. To nie jest bez znaczenia!

Tyle, że akumulator AGM – podobnie jak ogniwa litowo-jonowe – jest wrażliwy na warunki eksploatacji, w tym temperaturę pracy i przeładowanie, które może grozić szybkim zniszczeniem baterii, a nawet wybuchem.

Skąd wiadomo, jaki mam akumulator?

Jeśli w twoim samochodzie akumulator umieszczony został pod podłogą bagażnika, prawdopodobnie to właśnie akumulator AGM. Dlaczego tak? Bo tam jest chłodniej! Akumulatory AGM są wrażliwe na pracę w wysokiej temperaturze, dlatego jeśli już umieszczane są w komorze silnika, to za przegrodą, a przynajmniej z dala od źródeł ciepła, a najlepiej po prostu w bagażniku lub pod kanapą. W BMW sąsiada akumulator oczywiście znalazł się w bagażniku, ale skąd pewność, że to AGM albo nie-AGM? Otóż każdy akumulator AGM jest oznaczony (ma napis AGM), jakkolwiek w feralnym BMW malutki napis ukrył się sprytnie pod blachą mocującą baterię. Co by było, gdybyśmy się pomylili i naładowali go "zwykłym" prostownikiem?

Wrażliwy na przeładowanie

Do ładowania akumulatorów AGM przyda się ładowarka z odpowiednią opcją – z reguły są to elektroniczne ładowarki uniwersalne
Do ładowania akumulatorów AGM przyda się ładowarka z odpowiednią opcją – z reguły są to elektroniczne ładowarki uniwersalneŻródło: Auto Świat

Akumulator AGM może ładować się znacznie szybciej niż kwasowo-ołowiowy, dlatego spotyka się go w tzw. mikrohybrydach – samochodach, w których energia częściowo odzyskiwana jest podczas hamowania silnikiem – wtedy alternator o dużej mocy szybko ładuje baterię, z której następnie prąd czerpany jest m.in. do obsłużenia prądożernego systemu start-stop (przy takim obciążeniu akumulator kwasowo-ołowiowy wytrzymuje kilka-kilkanaście tygodni, po tym czasie zużywa się).

Gdy napięcie ładowania częściowo rozładowanego akumulatora AGM sięga 14,4 V lub nawet więcej, nic złego się nie dzieje –przyjmuje on ładunek bez protestu; po osiągnięciu jednak stanu prawie-pełnego naładowania, napięcie prądu ładowania musi zostać zredukowane do 13,5-13,8V, w przeciwnym wypadku akumulator zostanie przeładowany, przegrzany i zepsuje się, w skrajnych wypadkach może "spuchnąć". Akumulatory kwasowo-ołowiowe reagują na przeładowanie spokojnie: zaczynają "gazować" i, co najwyżej, w skrajnych wypadkach, trzeba dolać wody.

Z tego względu w samochodach z bateriami AGM i układami mikrohybrydowymi instalowane są wyrafinowane układy zarządzania energią, które "pilnują" dobrostanu akumulatora AGM.

Zły prostownik? Wymieniasz akumulator!

Jeśli zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy naładujemy za pomocą prostownika z włączoną funkcją AGM, raczej nic strasznego się nie stanie – być może po prostu nie naładuje się on do pełna. Jeśli zaczniemy ładować akumulator AGM ładowarką dopasowaną do baterii kwasowo-ołowiowych i nie odłączymy jej w porę, akumulator zostanie przeładowany i zepsuje się – zwłaszcza w sytuacji, gdy w pomieszczeniu jest ciepło. Tryb wydajnego ładowania AGM polega na początkowym ładowaniu wysokim napięciem (ok. 14,4V) przy kontrolowanym natężeniu prądu, a następnie na obniżeniu napięcia ładowania do bezpiecznej dla akumulatora wartości. W przypadku akumulatora kwasowo-ołowiowego napięcie ładowania sukcesywnie rośnie, większość ładowarek po pewnym czasie wyłącza się lub przechodzi w tryb podtrzymywania, ale jeśli się to nie stanie, to i tak akumulator zniesie przeładowanie przez długi czas, być może potem trzeba będzie dolać wody.

Zły akumulator? Nie wytrzyma zbyt długo!

Z tych samych względów pomyłka w doborze akumulatora (w obie strony!) oznacza szybkie zniszczenie baterii – ani akumulator kwasowo-ołowiowy nie zastąpi akumulatora AGM (nigdy – zepsuje się, a raczej zużyje się błyskawicznie!), ani akumulator AGM nie zastąpi kwasowo-ołowiowego (choć wiele zależy od warunków pracy).

To jak doładować akumulator?

Najlepiej, najłatwiej i najbezpieczniej kupić elektroniczny prostownik uniwersalny z funkcją AGM – takim sprzętem po odpowiednim wyborze trybu pracy można bezpiecznie ładować akumulator każdego typu: podłączasz, ustawiasz i zapominasz, o przeładowaniu baterii nie ma mowy. Akumulatora nie trzeba, a nawet nie powinno się w tym celu wyciągać z auta za wyjątkiem sytuacji, gdy stoi na mrozie (w takich warunkach ładowanie będzie nieskuteczne).

A dlaczego w BMW sąsiada o przebiegu 10 tys. km i w wieku zaledwie 6 miesięcy zepsuł się akumulator (bo okazało się ostatecznie, że nie sposób go "podnieść")? Z nadmiaru troski: ktoś go doładował "zwykłym" prostownikiem, wystarczył jednorazowy błąd. Dlatego właśnie warto znać różnicę pomiędzy akumulatorami różnych typów.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków