Chyba nikomu nie trzeba przypominać, jak szybko nagrzewa się auto zaparkowane latem w pełnym słońcu – po kilkunastu minutach wnętrze przypomina piekarnik. Jak pokazały nasze testy, temperatura w samochodzie już po krotkim postoju na słońcu może osiągnąć 50°C, a po dłuższym czasie – znacznie więcej.
Z tego właśnie powodu w żadnym wypadku nie wolno zostawiać w aucie dzieci i zwierząt (nawet na krótki czas). Lekkie uchylenie szyb niewiele tu pomoże tym bardziej, że młody organizm znacznie gorzej radzi sobie z chłodzeniem niż ciało dorosłego człowieka. W takich warunkach nie trudno o tragedie.
Również nie należy zbytnio przeceniać właściwości folii przyciemniających lub osłonek na szyby. W testach sprawdziliśmy, jak nagrzewa się auto z oklejonymi szybami i identyczny model (ten sam kolor nadwozia) bez folii. Okazało się, że w egzemplarzach z przyciemnionymi szybami temperatura rosła wolniej, ale ostatecznie była niższa tylko o 4°C od tej, do jakiej nagrzał się model bez folii.
Jednak oprócz folii wystarczy zastosować specjalne ekrany na przednią szybę, przez którą najbardziej nagrzewa się wnętrze, aby różnica w temperaturze była już znaczna. Pamiętajcie też, że dobrze przewietrzone wnętrze łatwiej później schłodzić.
Galeria zdjęć
Auto lepiej myć w cieniu. Dlaczego? Zaschnięty na słońcu szampon lub aktywna piana pozostawią trudne do usunięcia ślady. Powstałe w ten sposób zacieki często można usunąć już tylko przy użyciu preparatów ściernych, np. politur lub past.
Woskowanie nadaje połysk, ale też chroni lakier m.in. przed słońcem. Trzeba jednak pamiętać, że większości wosków nie można nakładać w pełnym słońcu i na rozgrzany lakier. Zaschnięty wosk bardzo trudno usunąć.
Pamiętajcie o zdjęciu z szyby nawigacji i smartfona – w wystawionym na działanie słońca urządzeniu może dojść do rozlania się wyświetlacza czy zniszczenia baterii. Podczas jazdy warto umieścić sprzęt w zacienionym miejscu lub skierować na niego nawiew powietrza.
Słońce i wysoka temperatura powodują kurczenie się i twardnienie tapicerek skórzanych. Uszkodzenia objawiają się często pęknięciami na szwach – kurcząca się skóra może je nawet rozerwać. W starszych autach (kabrioletach) dochodzi też do blaknięcia tapicerki.
Elementy gumowe nie tylko źle znoszą mrozy, ale szkodzą im także wysokie temperatury. Wystawiona na ciągłe działanie słońca guma szybciej się starzeje, kruszy i pęka (np. boki opon). Rozgrzane uszczelki mogą też przyklejać się do drzwi i klap.