• Zanim kupisz opony, sprawdź wyniki niezależnych testów
  • Opony mniej znanych marek to loteria – niektóre są niezłe, inne wręcz nie nadają się do jazdy
  • W przypadku aut pokonujących duże przebiegi roczne opony zimowe są nadal bardziej opłacalnym rozwiązaniem od opon całorocznych
  •  Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Choć opony całoroczne szturmem podbijają rynek, to nie znaczy, że skończył się już czas porządnych opon zimowych z prawdziwego zdarzenia – dla takich „tłustych fur” jak BMW serii 5, których używaliśmy w tegorocznym teście, dobre opony sezonowe to wciąż najlepsze rozwiązanie. Dobre opony zimowe, czyli jakie?

Oferta rynkowa ogumienia, także tego w dużych rozmiarach, robi się z roku na rok coraz mniej przejrzysta. Nawet fachowcy z branży oponiarskiej o większości marek i modeli, które wystąpiły w tegorocznym zestawieniu, mogą powiedzieć niewiele lub wręcz nic. Po testach wiemy już, że jedna trzecia tych opon nie powinna nigdy trafić na koła samochodów – już jako nowe mają fatalne właściwości jezdne, co widać podczas wstępnych prób w dziedzinie hamowania na różnych podłożach.

To, że opona pochodzi z fabryki mniej znanego w Europie producenta (niektóre z niszowych u nas marek to giganci np. na rynkach azjatyckich), nie oznacza wcale, że to produkt o niskiej jakości, niegodny polecenia – z roku na rok w czołówce wyników pojawia się coraz więcej modeli, których jeszcze nie tak dawno zupełnie byśmy się nie spodziewali. Dlatego nie ulegamy uprzedzeniom i wszystkim modelom ogumienia dajemy na starcie równe szanse – ale tylko te opony, które najlepiej wypadają w testach hamowania, badamy dogłębnie. Inne i tak nie miałyby szans na naszą rekomendację.

Zimowe czy całoroczne?

Mimo że postęp technologiczny w produkcji opon całorocznych jest niezaprzeczalny, to dla wielu aut i kierowców opony zimowe są wciąż lepszym wyborem. Opony wielosezonowe opłacają się przede wszystkim wtedy, kiedy auto pokonuje niewielkie przebiegi roczne, ma umiarkowane osiągi i porusza się głównie po drogach, na których nawet zimą panują najwyżej umiarkowane warunki.

Przy wysokich przebiegach rocznych wybór dwóch kompletów opon sezonowych okazuje się z reguły rozsądniejszy, choćby dlatego, że opony całoroczne tracą znaczną część swojej „zimowości”, kiedy wysokość ich bieżnika wynosi mniej niż 4 mm – można ich wtedy bezpiecznie używać latem, ale na zimę przyda się komplet innych opon. Nieprawdą jest też to, że kół z oponami całorocznymi przez cały czas eksploatacji nie trzeba ani razu przekładać – bez tzw. rotowania w większości aut opony zużywają się nierównomiernie.

Naszym zdaniem

To prawda, że różnice w cenach między różnymi modelami opon bywają znaczne – ale z reguły nie aż na tyle duże, żeby stanowiły wyłączne kryterium wyboru. Różnice w jakości i parametrach wpływających na bezpieczeństwo między poszczególnymi modelami są bowiem jeszcze większe.

Tak jak w latach ubiegłych, odradzamy też kierowanie się w wyborze wyłącznie rekomendacjami sprzedawców zachwalających opony nieznanych marek – to, że „wszyscy, którzy kupili, są zadowoleni”, to za mało, żeby ocenić jakość czy parametry ogumienia. Bez niezależnych testów i badań nie da się wychwycić różnic między poszczególnymi modelami opon, a ryzyko trafienia na model, który w naszych testach odpadłby już w przedbiegach, nie jest wcale takie małe. Dobrych opon nie brakuje – szkoda czasu i pieniędzy na te byle jakie!

{ "uuid": "edd86ea4-946a-4def-bc84-59e9cf896f10", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTk7MDA_/0b2521e8dc49434bd212d6abaa924d6a.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2019-10-03 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "0b2521e8dc49434bd212d6abaa924d6a", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 294, "width": 754, "bytes": 40689 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/0b2521e8dc49434bd212d6abaa924d6a.jpg", "caption": { "main": "Cytat Kontent Komers" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "" }, "topics": [], "flags": { "infographic": true } }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat