Kiedyś układ wydechowy to była rura odprowadzająca spaliny na zewnątrz, dziś to nowoczesny układ doskonale tłumiący hałas i redukujący szkodliwe substancje w spalinach. Ograniczenia hałasu osiąga się dzięki specjalnie ukształtowanym przegrodom wewnątrz tłumików, a szkodliwe toksyny redukuje katalizator wbudowany blisko kolektora wydechowego. Jaka jest trwałość układu wydechowego?Nie można tego jednoznacznie określić, gdyż zależy ona od eksploatacji samochodu. Przy częstych rozruchach jego żywotność się skraca, podobnie przy jeździe sportowej - wtedy spaliny mają wysoką temperaturę i szybciej następuje przepalenie tłumika. Średnio układ wydechowy powinien wytrzymać minimum 50 tys. km.Czy tłumik po przepaleniu można zaspawać? Tak robiono dawniej, gdy brakowało części zamiennych. Spawanie tłumika to naprawa doraźna, pomoże na krótko, ale problemu nie rozwiąże. Najlepiej wymienić cały tłumik, lub jego fragment na nowy. Ważne: przy wymianie należy dokładnie dobrać układ wydechowy do danego modelu i tak zmontować całość, aby połączenie było elastyczne. Jak poznać, że tłumik jest przepalony?Silnik pracuje znacznie głośniej, czuć też zapach spalin.