Ale trzeba też liczyć się z wyższą ceną niż za porównywalne auto z silnikiem benzynowym. Silniki wysokoprężne są bardzo czułe na przegrzanie, dlatego też jeśli już wybraliśmy jakieś auto z silnikiem Diesla, to koniecznie trzeba sprawdzić, czy wcześniej nie był przeciążony, przegrzany. Jak to sprawdzić? Najwięcej informacji dostarczy nam uszczelka oraz obserwacja rury wydechowej podczas rozruchu silnika. Jeśli doszło do przegrzania, uszczelka będzie uszkodzona i część płynu chłodniczego może przedostawać się do komory. Wtedy przy rozruchu z rury wydobywać się będą kłęby białego dymu, praca silnika jest nierówna, rozruch utrudniony. W zbiorniczku wyrównawczym płyn chłodniczy bulgoce, jakby się gotował. Jeśli kupujemy używane auto z silnikiem Diesla w kraju, to warto sprawdzić ciśnienie sprężania. Jednak sami tego nie zrobimy, konieczna jest wizyta w warsztacie. Radziłbym także, aby zaraz po kupnie auta z silnikiem Diesla wymienić pasek rozrządu. I to bez względu na stan licznika. Pasek może się bowiem zerwać lub przeskoczyć o jeden ząbek, a wtedy jest dramat. W silnikach wysokoprężnych zerwanie paska powoduje znacznie większe szkody niż w silnikach benzynowych. Najczęściej dochodzi do zniszczenia tłoków, głowicy, konieczny jest bardzo kosztowny remont. Dlatego nie warto oszczędzać, lepiej wymienić i mieć spokój. Chyba że mamy udokumentowane przeglądy w książce i wiemy, że pasek był niedawno wymieniany. W starszych silnikach radziłbym oprócz paska wymienić także rolki napinające i koła pasowe.- Czy należy też przejrzeć osprzęt silnika, np. aparaturę wtryskową? - Tak. Najdroższym elementem jest pompa wtryskowa. To bardzo precyzyjne urządzenie wykonane z dokładnością do tysięcznych części milimetra. Może ona ulec uszkodzeniu, jeśli właściciel auta stosował niewłaściwe paliwo - olej napędowy o niskiej jakości, z zanieczyszczeniami. Dlatego należy obejrzeć filtr paliwa i jeśli jest zabrudzony - wymienić go natychmiast. Znacznie tańszym niż pompa elementem są wtryskiwacze. Ich końcówki wytrzymują 50-60 tysięcy kilometrów przebiegu. Radziłbym je w nowo kupionym, używanym aucie wymienić od razu. Szczególnie, jeśli z rury wydobywają się ciemne spaliny. - Jeśli mamy do wyboru dwa auta: z silnikiem Diesla oraz z turbodieslem, to które z nich wybrać? - Silnik TDI będzie droższy, ale nowocześniejszy, z lepszymi osiągami. Nie bez znaczenia jest też jego mniejsza szkodliwość dla otoczenia (doładowanie pozwala zmniejszyć ilość emitowanych w spalinach tlenków azotu i cząstek stałych). Zwykły diesel będzie słabszy, ale za to tańszy w serwisowaniu i przy ewentualnej naprawie.- Jaki maksymalny przebieg może mieć silnik Diesla, aby służył nam jeszcze przez kilka lat? - Jeśli chcemy jeździć bez remontu kilka lat, to przebieg nie powinien przekraczać 150 tysięcy kilometrów. Wtedy spokojnie przejedziemy jeszcze około 100 tysięcy kilometrów.
Używany diesel
- Panie doktorze, wśród kupujących auta używane dużym powodzeniem cieszą się pojazdy z silnikiem Diesla. Proszę powiedzieć, na co należy zwrócić uwagę w takim silniku, czy przeciętny kierowca jest w stanie sam dokonać oceny?- Używane diesle są bardzo popularne, przede wszystkim ze względu na tańsze koszty paliwa.