Kiedy akumulator zawiedzie, jego doładowanie jest sprawą oczywistą. Ale już z potrzeby regularnego doładowywania często nie zdajemy sobie sprawy. Tymczasem jest ono konieczne, zwłaszcza gdy pojazd nie jest używany przez dłuższy czas, w miesiącach zimowych i przy włączonej dużej liczbie odbiorników prądu. W przeciwnym razie akumulatorowi grozi głębokie rozładowanie, a z nim trwałe uszkodzenie ogniw.
Efekt? Obniżenie pojemności, skrócenie okresu eksploatacji czy utrata zdolności do ponownego naładowania. Warto to wziąć pod uwagę, pamiętając jednocześnie, że sprawę najbardziej ułatwi nam wysokiej jakości ładowarka.• Podczas ładowania dbaj o wentylację i temperaturę wyższą niż 5 oC.• Przed ładowaniem oceń, czy obudowa lub przyłącza nie są uszkodzone.• W przypadku akumulatora z korkami w każdej celi sprawdź poziom elektrolitu (w razie potrzeby dolej wody destylowanej).• prostownik włącz po podłączeniu do akumulatora i pozostaw do końca ładowania.Jak rozpoznać dobrąładowarkę?
Powinny umożliwiać doładowanie bez odłączania akumulatora od sieci elektrycznej pojazdu (ze względu na wrażliwe na wahania napięcia odbiorniki prądu, np. poduszki powietrzne). Dobrze, jeśli dają nam wybór trybów o zróżnicowanych charakterystykach ładowania, umożliwiają automatyczne sterowanie całym procesem i zapewniają tryb ładowania podtrzymującego.
Kryteria te spełniają:
Bosch C3
Przeznaczenie: auta osobowe i motocykle. Interaktywny wyświetlacz pokazuje stan każdej czynności, ładować możemy nawet głęboko rozładowane akumulatory.
Bosch C7
Przeznaczenie: auta osobowe i ciężarowe. Sześć trybów pracy, pełna automatyka, interaktywna obsługa i funkcja bezpiecznego zasilania.