Przy wymianie opon nie zaszkodzi, jeśli będziemy znać podstawowe zasady montażu - pomoże to na czas zrezygnować z usług partaczy. Przed montażem opona powinna być zawsze dokładnie oczyszczona, starannie wyczyścić trzeba także obrzeża obręczy, a jeśli to konieczne - usunąć ogniska rdzy i zabezpieczyć przed dalszą korozją
Wymiana opon - odpowiednie smarowanie i wymiana zaworu
Do montażu opon należy używać wyłącznie odpowiedniego smaru montażowego albo wody z mydłem. Niedopuszczalne jest stosowanie środków smarnych na bazie węglowodorów lub krzemu. Przed zdjęciem opony z obręczy mechanizm zaworowy powinien zostać zdemontowany. Przy zakładaniu nowych opon powinno się założyć nowy zawór oraz (jeśli to konieczne) nową dętkę o odpowiednim rozmiarze. Wielu producentów zaleca wymianę zaworu przy każdym montażu opony.
W wypadku opon kierunkowych i asymetrycznych należy bezwzględnie przestrzegać umieszczonych na boku opony wskazówek odnoszących się do kierunku rotacji i strony zewnętrznej.
Wymiana opon - gdzie szukać profilu opony
Druga liczba w oznaczeniu rozmiaru opony (dwucyfrowa wartość po ukośniku) oznacza tzw. profil opony, czyli stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Wartość ta waha się od 80 proc. (to tzw. profil bazowy lub podstawowy, w oponach serii 80 zdarza się więc pomijać to oznaczenie, pozostawiając np. tylko 155 R 13) do 50 proc., a przy większych rozmiarach koła - nawet do 35 proc.
Zdecydowanie odradzamy jednak samodzielne zakupy, np. w supermarkecie. Przed podjęciem decyzji należy udać się do dobrego warsztatu wulkanizacyjnego, który pomoże dokonać właściwego wyboru.
Wymiana opon - częste pytania i problemy
Dlaczego niemal przy każdym tankowaniu muszę uzupełniać ciśnienie w jednej z opon? Zakładając, że opona nie jest sparciała (co byłoby groźne!), najbardziej prawdopodobne wydaje się drobne uszkodzenie, ale przyczyną może być też po prostu niezbyt dokładny montaż opony na obręczy. Radzimy po prostu zajechać do wulkanizatora.
Czy zaleca się przekładanie opon? Gdzie założyć dwie opony nowe lub mniej zużyte? Aby wydłużyć okres użytkowania opon, można - co ok. 10 tys. km lub np. przy sezonowej wymianie - przełożyć opony na osiach bez ich krzyżowania (czyli zachowując ten sam kierunek obrotu opony). W przypadku nierównomiernego zużycia opon należy naprawić zawieszenie, a potem w miarę potrzeb dokonać odpowiednich zmian. Zdecydowana większość producentów zaleca, aby zakładając na auto dwie opony nowe lub mniej zużyte, montować je na kołach osi tylnej. Ogranicza to ryzyko niekontrolowanego uślizgu tyłu pojazdu.
Galeria zdjęć
1/2 Zamienniki opon
1/2
Żródło: Auto Świat
Zamienniki opon
2/2 Zamienniki opon
2/2
Żródło: Auto Świat
Zamienniki opon
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.