Głębokość bieżnika

Polskie przepisy zabraniają jazdy na oponach z bieżnikiem niższym niż 1,6 mm, jednak o ich wymianie warto pomyśleć wcześniej. Tak starte opony znacznie gorzej odprowadzają wodę, więc nie zapewniają należytej trakcji - samochód łatwiej może wpaść w poślizg i o wiele gorzej hamuje. Dla porównania bieżnik nowych opon ma 8-9 mm głębokości.

Wielu ekspertów i producentów opon zaleca ich wymianę, gdy głębokość bieżnika wynosi ok. 3 mm. Na innym stanowisku stoi firma Michelin, która uważa, że opony powinny być jak najtrwalsze i zachowywać swoje parametry znacznie dłużej, od nowości aż do momentu demontażu. Testy przeprowadzone przez instytut TUV SUD wykazały, że opony tej marki zachowują efektywność hamowania na mokrej nawierzchni nawet przy głębokości bieżnika 2 mm.

Wysokość bieżnika to nie jedyny element decydujący o bezpieczeństwie w przypadku hamowania na mokrej nawierzchni. Kluczowa jest również mieszanka, rzeźba bieżnika czy powierzchnia styku z nawierzchnią. Dobierając opony należy uwzględnić czynniki środowiskowe takie jak: klimat, rodzaj nawierzchni, styl jazdy kierowcy czy model auta.

W Michelin Primacy 4 zestawiliśmy najbardziej zaawansowaną mieszankę funkcjonalnych elastomerów z krzemionką oraz reakcyjny bieżnik z zupełnie nowymi kanałami wzdłużnymi i lamelami poprzecznymi gwarantującymi o 22% lepsze odprowadzenie wody, a tym samym lepszą odporność na aquaplaning. Dodatkowym atutem Primacy 4 jest trwałość produktu - średnio o 18 000 lepsza od czołowych konkurentów tej klasy (test Dekra 2017). Użytkownikom zapewni to dłuższą radość jazdy, a tym samym oszczędności (brak konieczności szybszej wymiany). Możliwość samodzielnego diagnozowania wskaźnika TWI gwarantują innowacyjne wypustki w klockach bieżnika oraz ludzik Michelin umieszczony na barkach opony.

Wiek

Opony tak jak pozostałe elementy samochodu nie tylko się zużywają, ale również starzeją. Uważa się, że opona nadaje się do eksploatacji do 10 lat od daty produkcji. Wszystko naturalnie zależy od tego, czy przechowujemy opony w odpowiednich warunkach (najlepiej w suchym pomieszczeniu bez dostępu promieni słonecznych i innych szkodliwych czynników). Należy pamiętać również o zabezpieczeniu opon przed długotrwałym jednostronnym obciążeniem, deformowaniem czy opieraniem o nierówności. W przeciwnym razie guma znacznie szybciej się zestarzeje, a opona straci swoje parametry.

Michelin Primacy 4 Foto: Michelin
Michelin Primacy 4

Uszkodzenia

Konieczność zmiany opon na nowe powodują również wszelkie uszkodzenia mechaniczne, takie jak: wybrzuszenia czy zadarcia po bokach lub na bieżniku. Również nierównomierne zużycie opon świadczy o ich nieodpowiednim stanie, użytkowaniu z niewłaściwym ciśnieniem lub przy niesprawnym zawieszeniu pojazdu. W takich przypadkach najlepiej sprawdzić stan opon w specjalistycznym warsztacie, który rozwieje nasze wątpliwości.

Nowe opony wybieraj z głową

Michelin zachęca do inteligentnego użytkowania opon – ich właściwego doboru (personalizowanie swoich oczekiwań przy zakupie np. pod kątem stylu jazdy), użytkowania zgodnego z homologacją auta oraz stosowania się do przepisów prawa i warunków drogowych. Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni to główny warunek bezpieczeństwa (dla branży i użytkowników) wyrażony na etykiecie przy badaniu produktów nowych. Pamiętajmy jednak że właściwości opon zmieniają się wraz ze zużyciem. W związku z tym zaleca się, aby badać i prezentować osiągi opon również w trakcie ich użytkowania – takie spektrum osiągów zaprezentowano w przypadku Michelin Primacy 4 (badanie TUV SUD 2017) oraz Michelin CrossClimate + (test Auto Blid 2017).

Aspekt środowiskowy – czyli rekomendacja, aby użytkować opony do wskaźnika 1,6 mm jest zgodna z prawem polskim (rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 1999 roku) oraz europejskim (dyrektywa z 1989) i przekłada się na mniejszą emisję CO2 oraz brak konieczności utylizacji produktów, które technicznie i prawnie można użytkować. Pamiętajmy, że oprócz hamowania na mokrej nawierzchni ważna jest również reakcyjność i droga hamowania opony na nawierzchni suchej, czyli w warunkach przeważających w polskim klimacie.

O opony warto dbać, ponieważ to nasz jedyny łącznik ze strukturą drogi. Oględziny dokonywane sezonowo w profesjonalnym warsztacie to jedno, ale nasze regularne obserwacje ich stanu to drugie. Mogą się one przełożyć na zwyczaj kontroli i doboru ciśnienia oraz dbałości o właściwe przechowywanie opon. Najbardziej zaawansowane technologie ukryte są w oponach premium. Warto inwestować w produkty, które zapewniają nam całą gamę osiągów od nowości (wyrażone na etykiecie oraz w czasie testów przeprowadzonych przez profesjonalne centra badawcze) do zużycia (normy prawne, wskaźniki inżynieryjne i osiągi opon z badań).