Zanim kupimy nowe, warto chwilę zastanowić się i kupić takie, jakie są dla nas najlepsze. Da się bowiem załatwić sprawę najmniejszym kosztem, inwestując zaledwie 7-8 zł, ale jeśli mamy dużo pieniędzy i wysokie wymagania możemy wydać nawet 200 zł. Najtańsze rozwiązanie to wymiana samych gumek, ale niewiele droższe będą najtańsze kompletne pióra kupione w supermarkecie. Trochę więcej wydamy na podstawowe modele renomowanych firm, a najwięcej na płaskie wycieraczki montowane coraz częściej jako seryjne wyposażenie nowych samochodów, mogące też zastąpić zwykłe pióra. Drogie, płaskie piora nie zawsze tak samo dobrze wycierająPłaskie pióra z jednoczęściowym, bezprzegubowym stelażem, które pojawiły się w nowych samochodach w 1999 roku, to specyficzne konstrukcje. Oferują je firmy Bosch i Valeo. Obaj producenci dostarczają też mocowania, które umożliwiają łatwy montaż płaskich piór zamiast zwykłych. Jednak o ile Bosch sprzedaje tylko zestawy przeznaczone do wybranych modeli aut (także starszych, m.in. Golf III, Peugeot 106, Renault Laguna I) i deklaruje, że jednoczęściowe pióra mają kąt wygięcia dopasowany do kształtu danej szyby, to Valeo oferuje je pojedynczo, co ułatwia zamianę piór zwykłych na płaskie w każdym aucie. Zestawy do konkretnych modeli składają się z reguły z piór różnej długości, trudno więc czasem dobrać właściwe dwa do swojego auta - chyba że kupimy cztery i dwa odłożymy na półkę.Okazuje się jednak, że inwestycja czasami ponad 200 zł w płaskie pióra do dowolnego starszego auta nie zawsze ma sens, chyba że... mamy auto, do którego właśnie przeznaczone są specjalne zestawy. Szyby przednie mają bowiem różne kąty wygięcia. Bezprzegubowy stelaż dobrany tylko według długości może przypadkowo świetnie pasować, ale może też np. być za mało wygięty i odstawać (szczególnie po stronie pasażera) nawet 10-12 cm! Nie o to nam chodzi. Na drugim biegunie cenowym znajdują się gumki, które montujemy w starych stelażach. Jednak po pierwsze często jakość tych elementów jest tylko przeciętna (renomowani producenci unikają oferowania samych gumek), a po drugie na jakość pracy pióra wpływa też stabilność stelaża. A ten z czasem zużywa się.Za twarda guma może zniszczyć szybęJeśli zdecydujemy się na kupno normalnych, całych piór, nawet w supermarkecie stajemy przed dylematem: czy kupić najtańsze, chińskie pióra, czy np. najtańszy model renomowanego producenta?Ta druga opcja jest bezpieczniejsza. Nawet jeśli jakość najtańszych modeli dobrej firmy jest nieco niższa niż tych z górnej półki, to możemy miećpewność, że ktoś zadbał o odpowiednią twardość gumy. Zbyt twarde pióro żłobi na szybie bruzdy, których nie sposób potem usunąć. Możemy mieć pewność, że azjatycki producent piór sprzedawanych za superatrakcyjną cenę nie dba o to. Również trwałość najtańszych piór nie zawsze jest zadowalająca. Najbardziej wymagający mogą zdecydować się na pióra z gumkami wykonanymi z elementów o różnej twardości, a także ze wskaźnikiem zużycia. Ten ostatni element nie jest niezbędny - zużycie piór i tak widać od razu. Niewidzialna wycieraczka Wśród kosmetyków samochodowych znajdziemy tzw. niewidzialne wycieraczki. Są to substancje, które po naniesieniu na szybę ułatwiają spływanie wody. Jednak sprawne pióro wycieraczki, aby dobrze działać, potrzebuje wody! Sylikonowa warstwa na szybie pogarsza działanie wycieraczki i bardzo trudno ją zmyć. Natomiast "niewidzialny pomocnik" doraźnie pomoże, jeśli wycieraczki auta są zużyte. Dobrze sprawdza się też na bocznych szybach - dłużej pozostają czyste.Spoiler tylko z lewejZazwyczaj mamy do wyboru pióro wyposażone w spoiler lub bez niego. Które jest lepsze? O tym decyduje aerodynamika. W większości aut powietrze tak opływa przednią szybę, że spoiler poprawia działanie wycieraczki wyłącznie po stronie kierowcy, a po stronie pasażera albo nie działa, albo nawet powoduje niekorzystne opory. Dlatego jeśli kupujemy komplet 2 piór ze spoilerem, to tylko jedno ma ten element. Gdy kupujemy pióra osobno, powinniśmy wziąć jedno ze spilerem, drugie bez albo oba bez. Jeśli auto ma jedną centralnie ułożoną wycieraczkę, spoiler też nie działa.
Wymień wycieraczki
Prawie każdy kierowca w ciągu zimy wielokrotnie dopuścił do tego, aby pióra wycieraczek szorowały po zalodzonej szybie. To nieodwracalnie niszczy gumki.