Auto Świat Porady Eksploatacja Zużycie paliwa: producenci wciąż ściemniają!

Zużycie paliwa: producenci wciąż ściemniają!

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Jeszcze 10-15 lat temu tzw. katalogowe zużycie paliwa miało jako takie przełożenie na rzeczywistość. Dziś, czytając foldery, w zasadzie nie wiadomo, czy śmiać się, czy płakać... Ale skąd biorą się aż tak duże różnice?

Seat mówi, że Ibiza 1.0 TSI/110 KM 
z DSG powinna palić 4,4 l/100 km.
Nigdy się do tego wyniku nawet nie
zbliżyliśmy – realne spalanie podczas
normalnej jazdy wyniosło 7-8 l/100 km.
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Seat mówi, że Ibiza 1.0 TSI/110 KM z DSG powinna palić 4,4 l/100 km. Nigdy się do tego wyniku nawet nie zbliżyliśmy – realne spalanie podczas normalnej jazdy wyniosło 7-8 l/100 km.

Kiedyś było łatwiej, bo normy emisji spalin nie były aż tak restrykcyjne, jak obecnie, a o downsizingu nikt jeszcze nawet nie słyszał. Dziś producenci zmagają się z niezliczonymi obostrzeniami, muszą też dobrze przekalkulować m.in. każdy gram dwutlenku węgla wydalony przez ich auta do atmosfery. A że normy coraz trudniej spełnić, to trzeba sobie jakoś radzić – na przykład zrobić silnik o niewielkiej pojemności z turbodoładowaniem. Potem już tylko test wykonany w optymalnych warunkach laboratoryjnych, z którego wychodzi, że średnie spalanie oraz emisja tlenków azotu i węgla są tak niskie, że powietrze wylatujące z rury wydechowej ma niemal własności lecznicze.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel
Powiązane tematy: