Akcja „Jedź Bezpiecznie” jest organizowana przez Organika S.A. już po raz trzeci. Tym razem przy współudziale firmy Euromaster, która na terenie całej Polski prowadzi sieć profesjonalnych warsztatów, specjalizujących się w serwisowaniu ogumienia i lekkiej mechanice pojazdowej.

Do udziału w tegorocznej akcji warsztaty pojazdowe zostały wybrane nie bez powodu, bowiem, jak wskazują analizy zrealizowane przez Organika S.A., aż 81% ze wszystkich tego typu punktów działających na terenie kraju nie proponuje swoim klientom badania stanu i wymiany płynu hamulcowego – a powinno.

„Badanie stanu płynu hamulcowego w ramach akcji »Jedź Bezpiecznie« jest całkowicie darmowe i trwa zaledwie trzy minuty. To chwila, a może mieć olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych użytkowników drogi” – mówi Katarzyna Trzpil, marketing manager Organika SA.

Kierowcy, którzy zdecydują się na darmowe badanie otrzymają jego wyniki, a także materiały informacyjne, dzięki którym dowiedzą się, za co odpowiada płyn hamulcowy oraz jakie ich parametry są kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu. To pozwoli zyskać niezwykle cenną wiedzę i dokonywać świadomych wyborów, które pozostaną nie bez znaczenia dla pewności podczas jazdy.

„Wymianę płynu hamulcowego zaleca się co 2 – 3 lata lub każdorazowo po przejechaniu 40.000 km. Niestety wielu – zarówno kierowców, jak i, co gorsza, mechaników – nie jest tego świadomych, podobnie, jak i tego, że dla bezpieczeństwa na drodze istotna jest sama jakość płynów, przejawiająca się w ich określonych parametrach technicznych – mówi Wioletta Wilisz, kierownik grupy produktów w Organika S.A.

Aspekt edukacyjny akcji „Jedź Bezpiecznie” jest niezmiernie istotny, ponieważ z badań przeprowadzonych przez Organika S.A. wynika, że aż 72% kierowców nie wie, jaką rolę w układzie hamowania pełni płyn hamulcowy. Analizy wskazują też, że przynajmniej co czwarty pojazd poruszający się po polskich drogach kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany płynu w układzie hamulcowym.

Statystyki te przerażają, gdy uświadomimy sobie, że każdy taki samochód z niesprawnymi hamulcami może być przyczyną tragicznego w skutkach wypadku, w którym narażone jest zdrowie i życie tak naprawdę każdego użytkownika drogi. Tylko w 2014 r. na polskich drogach zginęły 3.202 osoby, a aż 542.545 zostało rannych. Jedną z przyczyn przeważającej części wypadków jest utrata panowania nad pojazdem spowodowana nadmierną prędkością i aż 7,5-krotnie dłuższą (przy 100 km/h) drogą hamowania, jaka wynika z nieprawidłowości funkcjonowania układu hamulcowego.

Należąca do grupy Michelin sieć serwisów Euromaster towarzyszy akcji „Jedź Bezpiecznie” nie tylko dlatego, że jej zarządcy dostrzegają realne zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego, wynikające z niedbania przez kierowców o regularną wymianę płynu hamulcowego, lecz także dlatego, że to właśnie do warsztatów tej sieci zaglądają tysiące Polaków. Euromaster działa w Polsce od 2008 roku i prowadzi obecnie prawie 80 serwisów stacjonarnych, ponad 100 flotowych serwisów partnerskich oraz ponad 55 serwisów mobilnych do obsługi pojazdów transportowych, przemysłowych i rolniczych różnego typu.

„W okresie jesiennej wymiany opon do warsztatów Euromaster przyjeżdża 150 – 170 tysięcy samochodów. Kierowcy pamiętają o zbliżającej się zimie i dbają o zmianę opon. Zarazem niewielu z nich pamięta o tym, co w nie mniejszym stopniu stoi za ich bezpieczeństwem na drodze: o płynie hamulcowym” – wyjaśnia Sylwia Widacka, marketing manager Euromaster. Wspólna akcji Organika S.A. i Euromaster ma szansę to zmienić.

Kierowcy biorący udział w akcji po przeprowadzonym pomiarze zostaną też poproszeni o wypełnienie krótkiej ankiety, jaka pozwoli oszacować świadomość Polaków na temat konieczności badania i wymiany najważniejszych płynów eksploatacyjnych w pojazdach. „Mamy głęboką nadzieję, że z każdym następnym rokiem i dzięki akcjom takim, jak »Jedź Bezpiecznie« ta świadomość będzie coraz większa, a kierowców, którzy zapominają o sprawności hamulców– jak najmniej” – mówi z uśmiechem Wioletta Wilisz z Organika SA.

Akcji „Jedź Bezpiecznie” po raz kolejny patronują Instytut Transportu Samochodowego oraz Polski Związek Motorowy przy wsparciu Wydziału Ruchu Drogowego Policji. Również dzięki mecenatowi medialnemu ze strony firm, portali internetowych i producentów telewizyjnych, takich jak Onet, Top Gear, Auto Świat, Autofan, TVP Łódź, Nowoczesny Warsztat, Przegląd Oponiarski, Świat Opon oraz warsztat.pl o akcji ma możliwość dowiedzieć się jak najwięcej kierowców i wykorzystać tę wyjątkową okazję do bezpłatnego przetestowania stanu pojazdu.

Organizatorzy akcji zachęcają wszystkich zmotoryzowanych do skorzystania z darmowego badania stanu płynu hamulcowego – warto poświęcić te parę minut dla bezpieczeństwa własnego i innych osób. W końcu, jak już jechać – to tylko bezpiecznie.