Od 2007 roku funkcjonuje w Polsce obowiązek używania świateł przez cały dzień. Dlatego warto systematycznie kontrolować, światła do jazdy dziennej lub, jeżeli pojazd nie jest w takie wyposażony, światła mijania. Warto również pamiętać, że prawidłowo działające światła stopu, kierunkowskazy i przeciwmgłowe mogą uchronić przed kolizją.

 Foto: Allegro

dowodu rejestracyjnego

Zatrzymany dowód rejestracyjny i co dalej?

Zatrzymany dowód rejestracyjny jest przesyłany do wydziału komunikacji, który pojazd rejestrował. Policjant dodatkowo opisuje przyczynę zatrzymania tego dokumentu, a kierowcy wydaje pokwitowanie i ewentualnie zezwolenie na używanie tego pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania.

Aby odzyskać zatrzymany dowód rejestracyjny należy w odpowiednim wydziale komunikacji wypełnić wniosek i przedłożyć go wraz pokwitowaniem wydanym przez policję. W niektórych przypadkach niezbędnym będzie zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu, potwierdzającym usunięcie przyczyny zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Za wydanie zatrzymanego dokumentu ustawodawca nie przewidział opłat.

- Zanim jednak odzyskamy nasz dowód rejestracyjny musi on najpierw wpłynąć do urzędu. W oczekiwaniu można pozostawić na miejscu swoje dane kontaktowe, np. nr telefonu lub mail, wtedy zostaniemy poinformowani o możliwości odebrania – dodaje Robert Krotoski  - Wydanie właścicielowi dowodu rejestracyjnego następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów oraz po stwierdzeniu ustania przyczyny zatrzymania.

Jak sprawdzić stan oświetlenia i jak dobrać żarówki?

Światła należy systematycznie sprawdzać. Nie tylko przed wyjazdem w dłuższą trasę, ale cyklicznie, co kilka tysięcy kilometrów. Procedura jest banalnie prosta i każdy kierowca może ją przeprowadzić praktycznie samodzielnie. Wystarczy obejść samochód na około i sprawdzić kolejno działanie wszystkich żarówek, włączając poszczególne światła. Żarówki światła stopu można łatwo sprawdzić stając tyłem do ściany i obserwując, czy ich światło odbija się od niej podczas naciskania pedału hamulca. Niektóre samochody są wyposażone w kontrolki awarii świateł zewnętrznych, która informuje kierowcę, że któraś z żarówek nie świeci. Nieco trudniejsze jest sprawdzenie właściwego ustawienia reflektorów. Specjaliści radzą, aby ustawienie przednich świateł sprawdzać w odpowiednio wyposażonych warsztatach lub u diagnosty.

 Foto: Allegro

Jeżeli zauważymy, że jakaś żarówka nie świeci warto sprawdzić, czy nie jest tylko obluzowana. Można też wyjąć ją z klosza i sprawdzić, czy nie jest spalona.

- Wymiana żarówek jest stosunkowo prosta, pod warunkiem, że producent naszego samochodu zadbał o nas, jego użytkowników. Coraz częściej zdarzają się modele, w których wymiana żarówek w reflektorach jest bardzo trudna, a wręcz niemożliwa bez rozebrania połowy auta –wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Jeżeli sami zdecydujemy się na wymianę przepalonej żarówki należy pamiętać, aby nie dotykać jej szklanej główki gołymi palcami. Ubrudzona błyskawicznie się przepali. Po wymianie warto sprawdzić ustawienie świateł.

W różnych modelach samochodów są różne żarówki. Każda żarówka ma nabity na swojej obudowie symbol. W reflektorach jest to H4 lub H7. Różnią się one przede wszystkim konstrukcją. Te pierwsze są żarówkami wielowłóknowymi, te drugie jednowłóknowymi. Oznacza to, że w przypadku żarówki H4 pierwsze włókno odpowiada za światło mijania, drugie za światło drogowe. Natomiast H7 może funkcjonować w układzie z ksenonem.

Większość kierowców wymienia żarówki dopiero wtedy, gdy nastąpi awaria. W ciągu słonecznego dnia cała naprawa zajmie tylko chwilę, gorzej gdy dojdzie do niej po zmroku, albo podczas deszczu. Warto pamiętać, żeby żarówki wymieniać parami. Istnieje spora szansa, że skoro spaliła się jedna to i druga za chwilę odmówi posłuszeństwa. Specjaliści radzą, aby żarówki wymieniać profilaktycznie podczas przeglądu okresowego, a po wymianie niezwłocznie sprawdzić ustawienie świateł.