Specjaliści twierdzą, że już przy temperaturze rzędu +5 stopni Celsjusza opona zimowa będzie lepiej zachowywać się na drodze niż letnia. Wynika to głównie w faktu, że mieszanka, z której jest zrobiona opona letnia, staje się zbyt twarda i mało elastyczna. Po prostu opony te tracą swoje właściwości. Opony zimowe są przygotowane właśnie do niższych temperatur, stąd też np. zbyt długie jeżdżenie na nich w okresie, gdy mamy temperatury ponad 10 stopni Celsjusza, powoduje ich szybkie zużywanie się.

Jeśli prócz niskich temperatur na drodze pojawi się śnieg, błoto pośniegowe lub warstwa wody i lodu, wówczas jazda na oponach letnich staje się wręcz niebezpieczna – tak dla kierowcy, jak i dla innych uczestników ruchu, w tym pieszych. Mimo tego, w zeszłym sezonie w Polsce opony zmieniło mniej więcej trzy czwarte kierowców. Rozważa się, czy nie wprowadzić obowiązku zmiany opon na zimowe.

Konsumencki test opon zimowych

Do testu wybrano 18 najpopularniejszych na polskim rynku marek opon zimowych, 11 z nich uzyskało liczebność pozwalającą na dokonanie analiz. Test przeprowadzono w okresie listopad-grudzień 2018. O opinie na temat poszczególnych marek opon byli proszeni ich użytkownicy. Oto oceniane marki opon:

Najlepsza marka opon zimowych to…

Konsumenci najwyżej ocenili opony Barum. Opony tej marki zdobyły wysokie noty we wszystkich kategoriach testu – m.in. ocena drogi hamowania, przyczepność na oblodzonej lub ośnieżonej nawierzchni czy elastyczność przy niskich temperaturach, ale konsumenci najwyżej ocenili je za stabilne prowadzenie pojazdu, odporność na uszkodzenia oraz innowacyjność rozwiązań.

Drugie miejsce zajęły opony marki Michelin. Konsumenci docenili je szczególnie za zapewnianie odpowiedniej drogi hamowania. Była to również marka, którą klienci najchętniej polecali swoim znajomym.

Pierwszą trójkę zamykają opony spod znaku Dębicy. Ich użytkownicy zwrócili szczególną uwagę na stosunkowo dobrą drogę hamowania oraz przyczepność na mokrej nawierzchni.

Foto: www.onet.pl
Klasyfikacja Generalna

KLASYFIKACJA GENERALNA

Gdy liczy się cena…

Na podstawie uzyskanych wyników można również zobaczyć, co konsumenci myślą o poszczególnych markach opon, jeśli ich opinie zestawić z cenami wybieranych przez nich produktów. Innymi słowy – która marka oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny?

Tutaj na pierwsze miejsce wybija się Kormoran. Marka ta została nieźle oceniona pod względem przyczepności opon, a bezapelacyjnie wygrała ceną.

Zaraz za nią plasuje się opisana już marka Barum. Są to – zdaniem klientów – najlepsze opony zimowe w dość przystępnej (ale nie najniższej) cenie.

Pierwszą trójkę zamyka ponownie Dębica. Opony nie najtańsze, ale za to z przyzwoitymi parametrami, według opinii klientów.

Gdy chcemy oponę na lata…

Dla części klientów ważna jest trwałość opony – jej odporność na uszkodzenia oraz na zużycie. Pod względem tych kryteriów najwyżej oceniona została marka Continental. Drugie miejsce pod względem oceny trwałości zajęła marka Barum, a na podium weszły jeszcze opony spod znaku Michelin.

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) to niezależny instytut badawczy, specjalizujący się w badaniach konsumenckich. PIBJA nie pracuje na zlecenie usługodawców lub sprzedawców. Ankieterzy zgłaszają się dobrowolnie i zapisują w anonimowej bazie respondentów na platformie Globis Survey.