O ile jeszcze kilka lat temu kierowca stawał przed dylematem wyboru pomiędzy nawigacją wbudowaną a przenośną, o tyle w ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się programy nawigacyjne instalowane w telefonach komórkowych. Jednak czy jest to dobre rozwiązanie?

Wybór pomiędzy wbudowaną nawigacją a systemem przenośnym jest dość oczywisty. Poza kilkoma wyjątkami, wbudowane nawigacje oferują dość skromne pokrycie dróg oraz archaiczny interfejs. Często też w przypadku chęci aktualizacji map ich koszt kilkukrotnie przewyższa wartość zakupu dedykowanej nawigacji przenośnej.

– Czasem słyszymy uwagi, że kable, uchwyt czy samo urządzenie psują estetykę wnętrza – zauważa Łukasz Gruszka, dyrektor zarządzający NavRoad – jednak trudno się z tym zgodzić, bowiem przy projektowaniu obudowy bierzemy pod uwagę aktualne trendy stylistyczne, a w trosce o wygodę użytkowania wyposażyliśmy nasze nawigacje z serii NavRoad S6 w aktywny uchwyt. Dzięki niemu nie trzeba podłączać kabli zasilania – zamiast tego wystarczy po prostu założyć lub ściągnąć urządzenie z uchwytu, a to automatycznie uruchomi lub zamknie program do nawigacji.

Dużą popularnością cieszą się również programy nawigacyjne instalowane w telefonach komórkowych. Trzeba jednak przyznać, że o ile sprawdzają się one dość dobrze na krótkich trasach, gdy szukamy np. sklepu, kina czy gabinetu lekarskiego, o tyle korzystanie z telefonu jako nawigacji podczas wyjazdu na przykład nad morze nastręcza dość poważnych problemów.

– Chyba najważniejszym z nich jest fakt, że główną funkcją telefonu jest jednak rozmowa głosowa – zauważa Piotr Zawadzki z firmy Świat Kierowcy – gdy nagle zadzwoni telefon, wskazówki nawigacji natychmiast znikają. Jeśli telefon zadzwoni kilka razy, a my do tego będziemy prowadzić rozmowę i będziemy mieć uruchomionych kilka innych aplikacji, urządzenie szybko się nagrzeje i szybko rozładuje.

– I to jest właśnie główna przewaga dedykowanej nawigacji przenośnej nad telefonem – gdy zadzwoni nam telefon, nawigacja może przejąć rolę zestawu głośnomówiącego i dalej wyznaczać optymalną drogę do celu. Telefon tego nie zrobi – dodaje Łukasz Gruszka z NavRoad.

Dlatego też tak ważny jest wybór urządzenia o odpowiednich parametrach, które zapewnią komfortowe użytkowanie przez długi czas. Dobrym przykładem jest najnowsza seria urządzeń NavRoad S6: 5 calowe Auro S6, 6 calowe Vivo S6 oraz 7 calowe Leeo S6. Rozmiar ekranu dostosowany jest do potrzeb kierowców i… ich pasażerów. Dlatego np. NavRoad Leeo S6 cieszy się największą popularnością wśród kierowców samochodów ciężarowych i… rodziców, którzy chcą umilić podróż swoim pociechom.

Siedmiocalowy ekran sprawdza się idealnie w kabinie ciężarówki, zaś w osobówce może zastąpić tablet lub inne urządzenie multimedialne. Jednak wygląd i rozmiar obudowy nie miałyby większego znaczenia, gdyby nie odpowiednia konfiguracja sprzętowa. Większość budżetowych nawigacji przenośnych oferuje proste odbiorniki GPS, których procesor taktowany jest zegarem kilkuset megaherców, w dodatku z małą ilością pamięci – najczęściej do 64 lub 128MB. Taka konfiguracja pozwoli co prawda na uruchomienie programu nawigacyjnego, ale czas nawiązywania połączenia z satelitami oraz płynność i stabilność działania będą pozostawiały wiele do życzenia.

Dlatego też wspomniane wcześniej urządzenia z serii NavRoad S6 zostały zaprojektowane z naciskiem na optymalną konfigurację sprzętową. Auro, Vivo i Leeo wykorzystują najnowocześniejszy na rynku procesor SiRF Atlas VI, taktowanym zegarem 800MHz. Dzięki takiej konfiguracji urządzenia z serii S6 jako pierwsze urządzenia w Polsce, bazujące na systemie Windows CE, odbierają sygnał zarówno z satelitów GPS, jak i GLONASS. Wykorzystanie obu systemów pozwala wydatnie zwiększyć dokładność lokalizacji oraz przyspieszyć proces wytyczania optymalnej trasy.

By zapewnić maksymalną funkcjonalność, NavRoad Auro S6 wyposażono w aktywny uchwyt, dzięki któremu nie trzeba martwić się o każdorazowe podłączenie kabli do urządzenia. Wystarczy włożyć nawigację w uchwyt, by po przekręceniu kluczyka Auro S6 rozpoczęło automatycznie wskazywać wytyczoną trasę. Nawigacja NavRoad wyposażona jest też w transmiter FM, który pozwala nie tylko pozwala na słuchanie popularnych MP3-jek w samochodowym tunerze FM, ale również na odsłuchiwanie komunikatów nawigacji w głośnikach samochodowych. Z kolei wbudowany moduł Bluetooth, zamienia Auro S6 w zestaw głośnomówiący lub umożliwia wykorzystanie w nawigacji informacji o aktualnej sytuacji na drogach (np. AutoMapa Traffic).

– Moduł Bluetooth pozwala też na połączenie z Internetem – dodaje Łukasz Gruszka z NavRoad – jest ono realizowane po sparowaniu nawigacji z telefonem za pośrednictwem profilu Bluetooth DUN i umożliwia pobieranie oraz wysyłanie informacji o aktualnej sytuacji na drogach, pozwalając tym samym kierowcy na dotarcie do celu podróży z pominięciem zablokowanych, czy też nieprzejezdnych odcinków trasy.

Wreszcie przy wyborze odpowiedniej nawigacji nie można zapomnieć o możliwości wgrywania aktualizacji oraz oprogramowania od różnych dostawców. Fabryczna nawigacja, wbudowana w samochodzie pozwala na korzystanie wyłącznie z jednego programu nawigacyjnego, a aktualizacja posiadanych map wiąże się z inwestycją co najmniej kilkuset złotych. Tymczasem wspomniane wcześniej urządzenia nawigacyjne NavRoad S6 posiadają otwarty system operacyjny, dzięki czemu można na nich zainstalować swój ulubiony program nawigacyjny pracujący w systemie Windows® CE 6.

– Wybór odpowiedniego programu to kwestia gustu, a o gustach się nie dyskutuje – mówi z uśmiechem Mateusz Zawadzki ze Świata Kierowcy – nasi klienci chwalą oferowane w prezencie do serii S6 oprogramowanie NavRoad Navigator Free, które objęte jest darmową aktualizacją map całego świata. W zależności od indywidulanych preferencji, nic nie stoi na przeszkodzie, by na urządzeniach NavRoad S6 zainstalować popularną AutoMapę czy cieszący się szczególną popularnością wśród kierowców ciężarówek  NavRoad® map Truck.

Na koniec warto wspomnieć, że odpowiednia konfiguracja sprzętowa przenośnej nawigacji pozwala na wykorzystanie jej jako multimedialnego urządzenia, które zapewni idealną funkcjonalność każdemu z członków rodziny. Nie trudno sobie wyobrazić, że płeć piękna doceni łatwy montaż w aktywnym uchwycie oraz szybkie wyznaczenie optymalnej trasy.

Dzieci, a dzięki nim również ich rodzice, docenią również multimedialne możliwości nawigacji. Szybki procesor oraz duża ilość wbudowanej pamięci RAM oraz rozszerzanej do 32GB pamięci wewnętrznej pozwalają na korzystanie w aplikacji do czytania e-booków, audiobooków, odtwarzania muzyki oraz filmów. W przypadku nawigacji z serii NavRoad S6 bezpośrednio z panelu nawigacji mamy dostęp do odtwarzacza muzyki i wideo, przeglądarki zdjęć, przeglądarki internetowej, czytnika e-booków, kalkulatora, kalendarza oraz gier.

NavRoad Auro S6 obsługuje formaty plików wideo: *.3GP, *.AVI, *.MOV, *.WMV, audio: *.MP3, *.WMA i obrazów: *.BMP, *.GIF, *.JPG, *.PNG.. Odtwarzacz muzyki można połączyć z transmiterem FM, który przesyła dźwięk na głośniki samochodu. Na postojach możemy obejrzeć film, zagrać w zainstalowaną przez producenta lub użytkownika grę, uzupełnić terminarz lub skorzystać z dowolnej zainstalowanej w otwartym systemie Windows CE aplikacji.

Dzięki otwartemu systemowi, użytkownik ma możliwość stworzenia bazy ciekawych i użytecznych aplikacji. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że nawigacje NavRoad S6 posiadają wbudowane wyjście Video-In, dzięki czemu nic nie stoi na przeszkodzie, by do urządzenia podłączyć przewodową lub bezprzewodową kamerę cofania.

Jak więc widać, nowoczesna nawigacja przenośna dzięki odpowiedniej konfiguracji sprzętowej może pełnić rolę multimedialnego centrum rozrywki. Jednak głównym zadaniem urządzenia pozostanie na zawsze wytyczenie bezpiecznej trasy do celu.

Dlatego też warto zwrócić uwagę na szybki procesor, większą ilość pamięci operacyjnej, wygodny wyświetlacz oraz intuicyjne menu. Połączenie tych wszystkich elementów gwarantuje kierowcy oraz pasażerom na komfortową podróż i bezpieczeństwo, na których to nie warto oszczędzać.