Auto Świat Porady Nowe technologie w życiu kierowcy

Nowe technologie w życiu kierowcy

Nie wypadliśmy z zakrętu? Bezpiecznie pokonaliśmy łuk z ogromną kałużą? W porę dostrzegliśmy zagrożenie podczas nocnej jazdy? Uniknęliśmy rozładowania akumulatora czy wjechania w poprzedzający pojazd stojący w korku? Wszystko dzięki technologii, która w coraz bardziej zaawansowanej formie wkracza do samochodów.

Nowe technologie w życiu kierowcy
Materiały prasowe
Nowe technologie w życiu kierowcy

Trudno wyobrazić sobie współczesny samochód bez zaawansowanej elektroniki na pokładzie. Z jednej strony to dodatek, którego wciąż obawia się wielu kierowców szczególnie pamiętających starsze samochody, które można było naprawić u przysłowiowego kowala. Z drugiej zaś strony to niezbędne wyposażenie, bez którego trudno wyobrazić sobie bezpieczną i wygodną podróż. Choćby dzięki coraz bardziej zaawansowanym systemom wspomagającym kierowcę i czuwającym w każdej chwili: od wyjazdu z miejsca parkingowego, poprzez codzienną jazdę autostradą a skończywszy na dojazdach do pracy, szkoły czy miejsca spotkania biznesowego.

Żródło: Materiały prasowe

Co dalej? To pytanie zadają sobie nie tylko użytkownicy aut, ale także inżynierowie. Jedno nie ulega wątpliwości – od wszechobecnej elektroniki nie ma już odwrotu. Przed nami zaś era samochodów skomunikowanych z internetem. Samochodów, które połączą się z innymi pojazdami, infrastrukturą drogową czy naszymi inteligentnymi mieszkaniami. Możliwości wykorzystania połączenia z siecią są ogromne.

Łączność z internetem będzie oznaczać dla kierowców większy komfort. Łatwiej będzie zdalnie zarządzać samochodami niemal wszystkich marek (obecnie niemal wszystkie koncerny samochodowe inwestują w aplikacje do zdalnej kontroli samochodu). Oto tylko kilka przykładów: BMW Connected Drive, Hyundai Blue Link, Mercedes Me, Opel OnStar, My Skoda, Volvo OnCall czy VW CarNet.

Wystarczy zatem odpowiednia aplikacja w smartfonie, zarejestrowane konto w nowej usłudze online i aktywny abonament (coraz częściej darmowy przez pierwsze kilka lat od zakupu auta). Tyle wystarczy, aby sprawdzić, gdzie znajduje się nasz pojazd i co się z nim dzieje. Poznamy historię przejazdów, analizę naszego stylu jazdy oraz szczegółowe informacje o stanie paliwa, naładowaniu baterii, domkniętych szybach czy nawet o ilości płynu w zbiorniku do spryskiwacza. Na tym jednak nie koniec.

Z samochodami porozmawiamy za pośrednictwem odpowiedniego programu. Może to być specjalnie opracowany automat, czyli tzw. chatbot (jak np. w przypadku Mercedesa) albo pakiet w ramach domowej automatyki i asystentów głosowych. Już teraz dostępne na rynku samochody zaczynają komunikować się z rozwiązaniami takimi jak Amazon Alexa czy Google Home. Nie ruszając się z wygodnej kanapy w domu możemy skierować pytanie do aktywnego głośnika, który będzie bezprzewodowo połączony z naszym samochodem. Prowadząc konwersację niemal jak z żywym człowiekiem dowiemy się, kiedy jest planowany następny przegląd samochodu, ile zostało paliwa albo jaka temperatura panuje w kabinie. W trakcie jazdy samochodem połączymy się z domową automatyką, by głosowo ustawić odpowiednią temperaturę grzania lub chłodzenia w naszym mieszkaniu (jak np. integracja z Google Nest).

Żródło: Materiały prasowe

Wbrew pozorom komunikacja z inteligentnym mieszkaniem nie będzie jedynie przywilejem zamożnych osób podróżujących samochodami marek premium. Z Amazon Alexa czy Google Home połączą się także samochody tak popularnych marek jak np. Hyundai czy Seat.

Łączność samochodu z internetem przyda się także w pracy. Samochód bowiem połączy się także z naszym biurem. Będzie zatem łatwiej o pracę w trakcie podróży służbowej dzięki integracji rozwiązań z jednym z najpopularniejszych pakietów biurowych na świecie: Microsoft Office 365. Jak to będzie wyglądać w praktyce? System infotainment w samochodzie dokona automatycznej synchronizacji służbowych kontaktów i grup zapisanych w naszym telefonie. Baza danych przyda się by, np. łatwiej zaaranżować telekonferencję w czasie, gdy podróżujemy autostradą do innego miasta. Na ekranie w konsoli zobaczymy kalendarz spotkań oraz otrzymamy powiadomienia, gdy okaże się, że powinniśmy ruszyć wcześniej, aby nie spóźnić się na kolejne spotkanie. Pokładowa nawigacja uwzględniając dane o korkach zaplanuje podróż tak, aby zdążyć na czas. I z odpowiednim wyprzedzeniem wyśle powiadomienie na nasz smartfon. Ot, tak na wszelki wypadek gdybyśmy zapomnieli.

Łączność z siecią przyda się do jeszcze jednego zastosowania. Samochód będzie mógł analizować nasz styl jazdy. Dowiemy się nie tylko o tym, że ostrożną jazdą wyemitowaliśmy mniej zanieczyszczeń do atmosfery. Poznamy również dane o przyspieszeniu, hamowaniu i prędkościach na danych odcinkach. To zaś ma wpływ na nasze ubezpieczenie. Także w Polsce, gdzie powoli rodzi się rynek polis ubezpieczeniowych w ramach programów UBI i „pay how you drive”. Im ostrożniej jeździmy tym mniej zapłacimy. Dla ubezpieczycieli kierowcy preferujący bezpieczny styl jazdy są bowiem szczególnie pożądanymi klientami. I to klientami, którzy coraz częściej korzystają z nowoczesnych technologii w samochodach i poza nimi.

Żródło: Materiały prasowe

Maciej Stankiewicz, kierownik projektu, Departament Digitalizacji i Strategii Klienta Allianz wyjaśnia:„Digitalizacja jest w dzisiejszym świecie czymś zupełnie naturalnym. Nowoczesne technologie są obecne w naszym codziennym życiu i nie da się ukryć, że w wielu przypadkach ułatwiają nasze codzienne funkcjonowanie. Pomagają też w łączeniu życia prywatnego ze służbowym. Marki, nawet te które nie kojarzą się z nowoczesnymi rozwiązaniami coraz częściej zdają sobie sprawę, że aby być blisko klienta i proponować mu najlepsze i najbardziej dopasowane rozwiązania muszą wykorzystywać technologie.

Firmy nie mają innego wyjścia – muszą przełamywać standardy i stawiać na nowoczesność. Z takiego założenia wychodzi Allianz. Teraz właściwie nie ma w naszej firmie projektu, który by się w jakiś sposób z digitalizacją i innowacjami nie wiązał. To przenika wszystkie nasze inicjatywy. W tym roku wprowadziliśmy  na przykład aplikację Allianz Asystent Szkody, która ułatwia zgłoszenie szkody i umożliwia szybkie przesłanie zdjęć uszkodzonego samochodu. Od grudnia klienci mogą także korzystać z Messengera przy wyborze OC i AC motoryzacyjnego i wszystkich elementów składających się na takie ubezpieczenie. Do tej pory to rozwiązanie funkcjonowało przy obliczaniu kosztów polis turystycznych. Teraz rozszerzyliśmy to także na kanał motoryzacyjny”.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków